Nyt kommunalt it-system DUBU er en bureaukratisk tidsrøver
Et nyt fælles it-system til håndtering af sociale sager om børn og unge kritiseres af brugerne for at være alt for bureaukratisk og kræve for meget ekstra tastearbejde. Det skriver DR Nyheder.
Det nye DUBU-system er i øjeblikket i færd med at blive rullet ud i knapt halvdelen af landets kommuner, men systemet er en tidsrøver ifølge sagsbehandlerne.
»Jeg er bekymret for, at vi er på vej til at bureaukratisere det sociale arbejde endnu mere, altså at socialarbejderne skal bruge endnu mere tid på at sidde og udfylde skemaer og får endnu mindre tid til at snakke med familierne,« siger ekspert i børnesager, lektor Karin Kildedal fra Aalborg Universitet til DR.
En undersøgelse har tidligere vist, at socialrådgiverne blot bruger 11 minutter ud af hver time på at snakke med børn og familier, mens resten af tiden går på møder og administration.
Ifølge DR har Storbritannien for nylig valgt at skrotte et tilsvarende it-system, fordi sagsbehandlerne var endt med at bruge for meget tid på systemet.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.