Nyt Kombit-system sejler: »Gode kollegaer rejser, nogle er sygemeldt med stress«

Illustration: Jesper Kildebogaard
Sagsbehandlingstiden er steget fra fem dage til fem uger, og nogle medarbejdere er gået ned stress, siden Randers Kommune implementerede Kommunernes Ydelsessystem fra Kombit i september 2020.

»Gode kollegaer rejser, nogle er sygemeldt med stress, andre bliver hjemsendt for at undgå sygemeldinger.«

Sådan lyder meldingen fra tillidsrepræsentanten i Randers Kommunes jobcenter, Margit Simonsen, efter ydelsesafdelingen i jobcentret snart kan fejre et halvt års jubilæum med Kommunernes Ydelsessystem (KY), som er under udrulning i hele landet.

Læs også: Stort nyt it-system til håndtering af kontanthjælp er nu tre år forsinket

It-systemet, som har Kombit som projektansvarlig og er udviklet af Netcompany, er ifølge HK Kommunal fyldt med fejl, som besværliggør sagsbehandlingen på for eksempel kontanthjælp. Det skriver HK Kommunal i en nyhed.

»KY er et system med helt nye arbejdsgange, der desværre er mangelfulde og fejlbehæftede. Arbejdspresset er enormt,« siger Margit Simonsen til HK Kommunal.

Hun fortæller, at sagsbehandlingstiden er steget fra fem dage i september til nu at være omkring fem uger. Dengang havde afdelingen otte ubehandlede ansøgninger liggende, og i dag er tallet 163.

»Ledelsen bakker os op og har indtil videre ansat 7 vikarer for at hjælpe Ydelseskontoret gennem denne store opgave. Men selv med 7 vikarer må vi desværre konstatere, at vi fortsat ikke når i mål med opgaverne,« siger hun.

Borgere risikerer at gå fra hus og hjem

It-systemet KY er ved at blive implementeret i landets kommuner, hvilket er den sidste fase i projektet, viser en tidsplan fra Kombit. Men enkelte kommuner har været pilotkommuner siden midten af 2020, og det gælder for eksempel Randers.

HK Kommunal skriver, at KY har en længere liste af fejl og mangler. Løsningen indeholder for eksempel en række standardbreve, hvoraf nogle indeholder gamle lovhenvisninger eller trækker forkerte data.

Fagforeningen nævner også, at nogle borgere har fået et for lille beløb udbetalt i december og januar, og at kommunen i nogle tilfælde ikke har kunne administrere de faste udgifter for visse borgere, hvilket betyder, at de borgere nu er i restance og i værste fald risikerer at blive smidt ud af deres hjem.

Arbejdsmiljørepræsentant i Randers Kommune Linda Karnøe arbejder selv med KY og er frustreret over at se kolleger miste modet.

»Særligt fordi det i sidste ende går ud over borgerne, der ringer ind og spørger, hvornår de får deres penge, eller hvorfor de ikke har fået udbetalt det beløb, de havde regnet med. Der er simpelthen så mange nye arbejdsgange og rutiner, vi ikke har lært i KY, og oplæringen har været nærmest ikke-eksisterende. Vi prøver os frem og håber på det bedste,« siger hun til HK Kommunal.

HK Kommunal skal fredag 12. februar holde møde med KL for at diskutere medarbejdernes klager over ydelsessystemet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Westendahl

NetCompany trækker et spor af dårligt udførte projekter efter sig !! Forstår ikke at man påtager sig opgaver man ikke er i stand til at gennemføre eller på et tidligt tidspunkt siger STOP til ikke at være med til det. Nu kender jeg ikke til årsagerne til alle disse for slutbrugerne dårlige projekter, men som udviklingshus/konsulent er der en forventning om at man kan udføre et 'professionelt' stykke arbejde eller simpelthen sige fra, fremfor blot at stikke snablen i pengekassen. Synes helt ærligt at de efterhånden er en skamplet på branchen.

  • 25
  • 1
#2 Troels Olsen

Jeg ved det selvfølgelig ikke med sikkerhed, men det er før set at statens og kommunernes projekter kommer med så vanvittig en kravspecifikation, at der er 0% chance for at få et godt projekt ud af det.

Tit består den af at man internt har besluttet sig for et projekt, en gruppe sættes til at lægge forslag og krav i en bunke uden den ene pen ved hvad den anden har skrevet, og så bliver dét kravspecifikationen efter alt dette materiale er klippe-klistret ind i en flot Word-skabelon af en person, der ikke har kompetencerne til at rydde op i den bunke "papirer" der er landet på staklens bord.

Sulten på opgaven byder man ind på den, man får den, og produktet lider ultimativt under at der undervejs ikke var større kritisk stillingtagen til materialet man står overfor - eller bedre styring fra kundens side, i forhold til det produkt man forestiller sig.

Jeg kunne let forestille mig der kunne sidde en konge (eller dronning) - eller to - i staten / hos kommunerne, der ikke ville tage godt imod kritik af det materiale de så stolt sender i udbud. For X antal hundrede millioner tænker jeg godt man kan bide sig i tungen og byde ind på lorten.

  • 6
  • 0
#3 Martin Schultz

Jeg undre mig over at du placere ansvaret så tungt hos netcompany. Det er jo ikke forbruger salg det her, man må forvente at kombit/kommunerne er så professionelle aktører at de også ved hvad de køber, kan stille realistiske kravspecifikationer og rent faktisk følger op på det.

Dermed ikke sagt at leverandøren er uden ansvar men når man hører om alle disse projekter med fejl tror jeg at aben sidden begge steder.

  • 9
  • 1
#5 Tobias Kildetoft

"Løsningen indeholder for eksempel en række standardbreve, hvoraf nogle indeholder gamle lovhenvisninger eller trækker forkerte data."

Det lyder som en meget usædvanlig struktur hvis ansvaret for indholdet af et standardbrev ligger hos producenten eller leverandøren af softwaren. Det kan kræve at disse involveres for at lave ændringer, men som udgangspunkt vil disse ændringer skulle godkendes af kunden.

  • 3
  • 0
#7 Malthe Høj-Sunesen

Eksempel nr. 1 på både liiidt for detaljeret og samtidigt slet ikke detaljeret nok krav:

"Breve udarbejdes i fonten Arial og brødtekst i størrelse 10."

Det skal, på tværs af alle kommuner, være Arial og punkt 10. Ret begrænsende.

Men udover begrænsningen ligger: Der skal ikke være mulighed for overskrifter, logoer, farver, illustrationer, tabeller, margener, fodnoter. Alt skal grundlæggende ligne det, som kan produceres i Notepad.

Kravspec er farlig.

  • 1
  • 0
#8 Troels Olsen

Til gengæld har de taget stilling til at logoet skal vises, og det skal kunne uploades i JPG, PNG og noget tredje... :-)

Og så de fiiiine tegninger en eller anden sikkert vældig sød pige et sted i biksen har lavet. Fuld knald på drømme indenfor UX, uagtet om det faktisk ér mere intuitivt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere