Nyt it-system til nummerplader hårdt ramt af fejl

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Premieren på det nye – og stærkt forsinkede – digitale motorregister var plaget af fejl. Flere af dem blev dog rettet i løbet af dagen.

I seks år har Skat arbejdet på at digitalisere håndteringen af nummerplader, og onsdag oprandt den store dag, hvor it-systemet, som CSC leverer, endeligt kunne tages i brug, efter mange forsinkelser.

Men premieren gik ikke gnidningsfrit. Ifølge ekstrabladet.dk har der været store problemer dagen igennem, så synshaller og bilforhandlere ikke kunne udlevere nummerplader til kunderne, som det ellers var meningen.

Et af problemerne er, at nummerpladerne ikke er registreret præcist nok, så en af de nye nummerplade-udstedere får besked på at udlevere et registreringsnummer, som ikke er nået frem endnu. Og så må kunden gå hjem uden bil og nummerplade.

Meget af eftermiddagen var der også problemer med forsikringsopslag hos Topdanmark. Det skyldtes en fejl hos Topdanmark, fremgår det af Skats egen fejllog på skat.dk.

Skat havde da også på forhånd advaret om startvanskeligheder med det nye it-system.

Læs også: Skat tør ikke love problemfri indkøring af nyt digitalt motorregister

Digitalt motorregister har kostet 187 millioner kroner og er blevet forsinket i flere omgange. Først fyrede Skat den første leverandør, IBM, på gråt papir, fordi der ikke var ret meget fremgang og deadlines blev overskredet.

Siden overtog Netcompany opgaven, men motorregistret er afhængigt af et opkrævningssystem, som CSC leverer, og det blev også meget forsinket, så nummerplade-systemet også måtte vente.

Digitalt Motorregister erstatter den manuelle proces for indregistrering af motorkøretøjer, som har været i brug indtil nu. Ved at digitalisere arbejdsgangen undgår bilejere også at skulle forbi et af Skats 30 udleveringskontorer for nummerplader, som nu med tiden bliver lukket. I stedet kan nummerpladen altså fremover udleveres direkte hos bilforhandleren, når bilen bliver købt – forudsat at it-systemet virker.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Thomas Johansen

Der er flere småproblemer. Det startede med at nogle pladeoperatører ikke modtog de fysiske plader i god tid. Og efter at have modtaget dem, så kunne man ikke registrere dem som modtaget og aktive. For vores vedkommende (bilforhandler) fik vi pladerne onsdag morgen, dvs samme dag som det gik i luften, og kunne først modtags-registrere dem senere på dagen. Vi har også kunnet afmelde plader, men hele processen var/er ikke helt klar endnu, men man kan se at de arbejder på dette. Vi har fortaget enkelte indregistreringer, ejerskifter og ændringer, og for det meste fungerer det. Dog var der en enkelt sag hvor systemet regnede indregistrerings gebyr forkert.

Det store problem nu er leasingbiler. Trods en fin vejledning til os fra skat, så har hverken vi, importør og leasing selskab helt styr på arbejdsgangen/proceduren. Især når leasingsagen er oprettet før 6/6.

  • 3
  • 0
#5 Frithiof Andreas Jensen

For at Maksimere Ekstraktionen af Ressourcer?

Hvis man löste opgaven effektivt og tilfredstillende kunne man, for det förste, ikke kräve flere ressourcer näste år - med henvisning til at den offentlige service behöver at forbedres.

For det andet kunne man risikere at man fik penge til overs og måtte skäre ned, hvilket kränker bureaukratiets förste lov: "Intet tiltag må medföre mindre bureaukrati"!

For det tredie skaber penge, som forsvinder ned i et sort hul ikke lönpres og inflation.

Desvärre er det nok bare sådan at köber og sälger tager på jagtrejser eller er i den samme bådklub. Det er jo set för, konsekvensen var, så vidt jeg lige husker, en udstationering til EU-parlamentet.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere