I flere år har datalogi-lærere i gymnasiet råbt op om en sørgelig udvikling, set med it-øjne. Det eneste rigtige it-fag i gymnasiet var nemlig ved at blive slået helt ihjel af gymnasiereform og manglende interesse blandt eleverne.
Men nu er en redningskrans godt på vej. Undervisningsministeriet godkendte i juni 2010 et tre-årigt forsøg med faget informationsteknologi som en modernisering og styrkelse af it-fagligt stof i gymnasiet.
Og nu er detaljerne om faget på plads, så gymnasierne kan nå at få faget med til august 2011. Det fremgår af Undervisningsministeriets webside om faget.
Hvor datalogi kun er tilladt på C-niveau ? det laveste ud af tre ? kan det nye it-fag tilbydes i både C- og B-niveau, hvilket er en mærkbar opgradering af antallet af timer. Samtidigt betyder B-niveauet, at faget bedre kan bruges som en adgangsbillet til en videregående uddannelse.
Efter planen skal faget appellere til både de teknisk interesserede, og også byde på blødere vinkler, der kan tiltrække elever med fokus på samfundsvidenskab eller humaniora.
Kernestoffet i faget bliver ifølge Undervisningsministeriets læreplan følgende punkter:
»It-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet
It-systemers arkitektur - ?cloud-computing?, ?client-server?-arkitektur og model-view-controller; konkrete systemer baseret på disse arkitekturer
Repræsentation og manipulation af data - håndtering af samlinger af data
Programmering - systematisk proces (trinvis forbedring); flere programmeringsteknologier og integration af disse
Modellering og strukturering af data, processer og systemer - modeller som designredskab/udviklingsredskab
Interaktionsdesign - arbejdsformer (f.eks. SCRUM) og teknologier til realisering af interaktionsdesign.«
Datalogi blev i 2009 kun valgt af 1,6 procent af landets gymnasieelever, hvor det før gymnasiereformen i 2005 var på skemaet hos 6 procent. I takt med at mange gymnasier derfor ikke kunne oprette hold i faget, blev lærernes kompetencer forældede og meget få nye lærere kom til, har den tidligere formand for Datalærerforeningen, Steen Toft Jørgensen, før forklaret Version2.
Læs også: Datalogi i gymnasiet er ved at uddø
Samme problem kan dog sætte det nye fag ud af spillet. Hvis der ikke bliver afsat ressourcer til at sikre lærerkræfter til informationsteknologi-faget, bliver der ikke oprettet mange hold, og forsøget vil højst sandsynligt ikke blive gjort permanent, advarede Steen Toft Jørgensen dengang.
Ændringerne gælder i praksis kun det almindelige gymnasium, mens elever på HTX længe har haft en række forskellige it-fag at vælge imellem.