Nyt it-fag i gymnasiet skal afløse datalogi

Datalogi-faget i gymnasiet er i krise. Nu skal det nye fag informationsteknologi gøre it-stoffet mere attraktivt hos gymnasie-eleverne.

I flere år har datalogi-lærere i gymnasiet råbt op om en sørgelig udvikling, set med it-øjne. Det eneste rigtige it-fag i gymnasiet var nemlig ved at blive slået helt ihjel af gymnasiereform og manglende interesse blandt eleverne.

Men nu er en redningskrans godt på vej. Undervisningsministeriet godkendte i juni 2010 et tre-årigt forsøg med faget informationsteknologi som en modernisering og styrkelse af it-fagligt stof i gymnasiet.

Læs også: Væk med datalogi: Nyt it-fag skal redde Danmarks ungdom

Og nu er detaljerne om faget på plads, så gymnasierne kan nå at få faget med til august 2011. Det fremgår af Undervisningsministeriets webside om faget.

Hvor datalogi kun er tilladt på C-niveau ? det laveste ud af tre ? kan det nye it-fag tilbydes i både C- og B-niveau, hvilket er en mærkbar opgradering af antallet af timer. Samtidigt betyder B-niveauet, at faget bedre kan bruges som en adgangsbillet til en videregående uddannelse.
Efter planen skal faget appellere til både de teknisk interesserede, og også byde på blødere vinkler, der kan tiltrække elever med fokus på samfundsvidenskab eller humaniora.

Kernestoffet i faget bliver ifølge Undervisningsministeriets læreplan følgende punkter:

»It-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet

It-systemers arkitektur - ?cloud-computing?, ?client-server?-arkitektur og model-view-controller; konkrete systemer baseret på disse arkitekturer

Repræsentation og manipulation af data - håndtering af samlinger af data

Programmering - systematisk proces (trinvis forbedring); flere programmeringsteknologier og integration af disse

Modellering og strukturering af data, processer og systemer - modeller som designredskab/udviklingsredskab

Interaktionsdesign - arbejdsformer (f.eks. SCRUM) og teknologier til realisering af interaktionsdesign.«

Datalogi blev i 2009 kun valgt af 1,6 procent af landets gymnasieelever, hvor det før gymnasiereformen i 2005 var på skemaet hos 6 procent. I takt med at mange gymnasier derfor ikke kunne oprette hold i faget, blev lærernes kompetencer forældede og meget få nye lærere kom til, har den tidligere formand for Datalærerforeningen, Steen Toft Jørgensen, før forklaret Version2.

Læs også: Datalogi i gymnasiet er ved at uddø

Samme problem kan dog sætte det nye fag ud af spillet. Hvis der ikke bliver afsat ressourcer til at sikre lærerkræfter til informationsteknologi-faget, bliver der ikke oprettet mange hold, og forsøget vil højst sandsynligt ikke blive gjort permanent, advarede Steen Toft Jørgensen dengang.

Ændringerne gælder i praksis kun det almindelige gymnasium, mens elever på HTX længe har haft en række forskellige it-fag at vælge imellem.

Læs også Dorte Tofts blogindlæg om det nye it-fag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Patrick Moog

har altid undret mig over hvorfor det var obligatorisk at lære om navne på forsekellige typer krukker og søjler i Grækenland, men ikke hvordan man bruger en computer og hvordan den virker...

I dag er computerkundskaber lige under at kunne læse og regne, men bliver stadig prioriteret under græske potter og digte...

  • 0
  • 0
#2 Torben Mogensen Blogger

Jeg kan ikke forestille mig, at nogen videregående uddannelser vil bruge IT-teknologi som adgangskrav, med mindre det bliver så populært, at mindst 40% af alle gymnasieelever har det på B-niveau.

Noget lignende gælder allerede i dag biologi, som ikke er adgangskrav til biologistudiet på KU, da der er for få, der har det på højt niveau. Dog kan bioteknologi på A-niveau erstatte kemi på B-niveau i adgangskravene for biologi.

Men hvilket fag skulle IT-teknologi erstatte. På KU er adgangskravet for datalogi matematik på A-niveau, og jeg kan ikke forestille mig, at man ville kunne erstatte det med matematik på B-niveau plus IT-teknologi. Der er jo ikke voldsomt meget matematisk indhold af det foreslåede fag.

Men der er jo masser af andre gymnasiefag, der ikke er adgangsgivende, så det er ikke i sig selv afskrækkende. Men man skal ikke prøve at sælge det som et adgangsgivende fag. Hvis det kan øge de generelle IT-kompetencer hos studenter (specielt på de ikke-tekniske linjer), så er det kun godt. Vi vil jo gerne have, at f.eks. Cand. Polit'er ved mere om IT.

  • 0
  • 0
#3 Simon Friis Vindum

På mit gymnasie virker det som om at datalogi er rimeligt populært. Det bliver markedsført som et slacker fag, hvor det eneste man skal lære er HTML, CSS og JavaScript. Og så bliver resten af tiden ellers brugt på at hygge sig med at udvikle sjove ting og sager med JavaScript.

Dvs. man kommer hurtigt og let igang med at lave sin egne små-programmer, og får en fornæmelse for hvordan det føles at skabe sit eget software. Imo lyder det sjovt, og det kan sikkert tænde nogen på at læse datalogi. Nu har jeg personligt overstået min legen med hjemmesider fase, men ellers var det noget jeg godt kunne find på at have valgt.

  • 0
  • 0
#5 Frej Soya

Det ser da rimeligt ud. Ikke så matematisk præget, men det fag findes allerede. Det giver samtidig et indblik i at datalogi er langt mere end bits,algoritmer og andet teknik. Men også omhandler arbejdsprocesser, mennesker og psykologi. Det er usandsynlig svært at forklare på en uddannelses messe :)

Som punkt 3.4.1 også ligger op til, er samspil med andre fag et stort plus. It for sig selv er jo sindsygt sjov for nogen ;). Men med det her fag, vil langt de fleste vil få rigtig gode muligheder for at udtrykke sig bedre ved at bruge IT i de fag søger videre på senere. Almen dannelse ;).

Jeg håber virkelige, at de kan anskueliggøre over for studerende, at de kan bruge det her i samspil med de fag de i forvejen har, og det ikke bare ender som et datalogi forberedende fag.

Hmm... Derudover er nogle af punkterne noget rodet. Hvorfor er arbejdsformer og SCRUM et underpunkt til interaktionsdesign?

Et punkt falder særdeles uheldigt ud. (Nr 2.) En ting er at man skriver cloud computing (suk), men det er utilgiveligt at man skriver det i anførselstegn. Er det special ekstra effekt der kan tilføjes buzzword?

PS version2: jeres klip/kopier gør listen lidt misvisende i forhold til den oprindelige præsentation i pdf dokumentet. Det er ikke en tankestreg men derimod forklarende tekst (underpunkt).

  • 0
  • 0
#6 Deleted User

Da jeg gik på HHx havde vi et fag der hed IT som kunne tages på A niveau. hvor det blevet af? på b-niveau lærte vi kort om hvad en pc indeholdte samt at bruge office pakken. Virkelig kedelig! på A-niveau, havde vi en lærer som også underviste datamatikere, her lærte vi bl.a. lidt uml - use-cases blandt andet. Meen det var vist også "heldig" , kan huske at censoren vi havde ikke viste noget om det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere