Nyt hul i corona-app: Lyntests virker ikke med Smittestop

Illustration: Version2
Svar fra corona-lyntests bliver ikke registreret i den danske mikrobiologidatabase, og derfor kan svarene ikke bruges med Smittestop-appen.

De danskere, der er blevet testet positiv med corona gennem de såkaldte lyntests, kan ikke registrere sig som smittede i den danske Smittestop-app.

Det skriver DR Nyheder.

Når danskere melder sig coronasmittede via Smittestop, kan det kun foregå, hvis der ligger et positivt testsvar i den danske mikrobiologidatabase ved navn MiBa.

Men testsvar fra lyntests bliver ikke indberettet til MiBa, og derfor kan appen ikke registrere danskere som coronaramte, selvom en lyntest har vist det.

Sundhedsministeriet bekræfter situationen i en mail til DR Nyheder, hvor ministeriet også oplyser, at der bliver arbejdet på en løsning.

»Det forventes, at svar fra private test primo 2021 bliver registreret i MiBa,« skriver ministeriet i et svar til DR.

Indtil løsningen er klar, er der ingen anden mulighed end en PCR-test, hvis man vil have mulighed for at notificere nære kontakter i Smittestop-appen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Gundel

Det er altså kun godt en uge siden, at private firmaer begyndte at udføre lyntest for det offentlige. Naturligvis kræver on-boarding af en masse private aktørers smitteindberetninger tilpasning af it-systemer, hvilket tager lidt tid.

Selvfølgelig skal det håndteres hurtigst muligt, men at omtale det som et "hul" virker som en meget negativ udlægning, som risikerer at skade udbredelsen af smittestop?

  • 20
  • 1
#2 Henrik Juul Størner

Smittestop-app'en er i bund og grund baseret på at vi alle føler et ansvar for at "gøre det rigtige". Så hvorfor skal en rapport om at man er smittet kontrolleres mod MiBa før der kan sendes advarsel ud?

Google/Apple infrastrukturen som Smittestop bygger på har ikke sådan en kontrol indbygget, så det hele kunne fungere fint uden. Se at få det slået fra (det må være simpelt at indsætte en "return TRUE;" som linje 1 i MiBa-tjek funktionen), og lad så folk om at rapportere hvorvidt de er smittet eller ej.

Det virker mest som en undskyldning for at app'en skal koste endnu flere fantasillioner...

(Ja, jeg er klar over at uden det tjek kan nogle idioter kan sende falske rapporter ind, men det må være et fåtal - og de kan kun sende 1 NemID bruger, så problemet er til at overse).

  • 5
  • 9
#3 Morten Aagaard

Hej Thomas! Netcompagny har fået 20 mill kroner til at lave en overordentlig vigtig app, som kunne have sparet samfundet for adskillelige hårde lockdowns. Netcompagny kunne også spille rollen som det firma, som reddede Danmark.

Netcompagny kunne være proaktiv og regnet ud at flere databaser og test kunne komme på tale. Og svare agilt!

Når Netcompagny er blevet bedt om at stille op til interview har de afvist og istedet mailet svar tilbage.

Netcompagny kunne have været proaktive og gjort klart til onboarding i tide.

  • 7
  • 13
#4 Rune Larsen

Man behøver ikke være "idiot" for at være overbevist om, at man har fået Corona uden at have det. Der sidder mange nervøse mennesker derude, som nemt kunne komme til at trykke på "jeg har Corona"-knappen i app'en ved en fejl - hvis ikke der var krav om positiv test.

Eneste case for at fjerne test-kravet til notifikationer er hvis test-systemet bryder sammen og man ikke KAN få en test. I så fald bør man kunne se på notifikationen, om den kommer fra en testet, selverklæret eller læge-erklæret positiv.

  • 9
  • 0
#6 Lasse Mølgaard

Kunne det tænkes at grunden til at Smittestop-appen tjekker mod en database er fordi de vil garantere at når de rapportere muligt smitte, så er det på grund af at man har faktisk været udsat for en smitterisiko?

Jeg kunne forestille mig at tilliden til appen ville forminskes hvis en del personer og her tænker jeg især på unge, som downloader appen og trykker på "jeg er smittet" blot for sjov - efter man har rent rundt et par timer nede på strøget i København, gågaden i Aarhus eller andre steder med tæt trafik af mennesker i disse dage.

Jeg tænker, hvis du får en ny besked om at du har været udsat for smitte, hver dag du tænder for telefonen og du jævnligt tager afsted for at blive testet, blot for at finde ud af den er negativ hver gang, hvor meget kan man så stole på appen? :-)

Det bliver næsten historien om Peter og Ulven om igen, hvor folkene ikke kom for at bekæmpe ulven, den dag det faktisk var alvor.

  • 3
  • 0
#7 Gitte Reng Andreassen

Det ligger til højrebenet at placere en autoriseret sunhedsperson på hvert enkelte af de forholdvis få test-steder med adgang til Sundhedsportalen/-system. Er man testet positiv henvender man sig dér - med testresultat og sygesikringskortet i hånden registeres testen i systemet på en sikker forbindelse af en fagperson (sygeplejeske/lægesekretær/...)? Keep it simple.

  • 9
  • 0
#8 Jesper Frimann

Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor man insisterer på at smidde ressourcer efter det her.

Hvis man endlig vil bruge IT i kampen mod covid-19 så må det da være til at identificere de udsatte og hjælpe dem mest muligt. Igen det er jo ikke 'smart phone' generationerne der ryger på hospitalet.

60% af alle indlæggelser er 60+ 72% af alle intensiv indlæggelser er 60+ og 97% af alle dødsfald er 60+

Hvis man så ser på dem som SSI har kunne (formodentlig ved triviel søgning på diagnoser der tæller med som underliggende sygdom) identificere som 'sårbare' så ser det således ud:

82% af alle indlæggelser er 60+ og underliggende sygdom 82% af alle intensiv indlæggelser er 60+ og underliggende sygdom 97%+ af alle døde er 60+ og underliggende sygdom

Måske burde man bruge nogle IT-kræfter på identificere (det er jo derfor at vi har alle de sundhedsdata om folk ik ?) dem, for hvem denne sygdom er rigtig farlig. Jeg er sikker på at man godt kan komme op med en ret god 'forudsigelses score'.

Og så bruge IT på at hjælpe udsatte.

For lets face it, de sidste bliver ikke vaccineret mod corona før sidste i det nye år, så vi har stadig et sejt træk frem for os.

// Jesper

  • 4
  • 1
#10 Jacob Gorm Hansen

Hvis man endlig vil bruge IT i kampen mod covid-19 så må det da være til at identificere de udsatte og hjælpe dem mest muligt. Igen det er jo ikke 'smart phone' generationerne der ryger på hospitalet.

Selvom man er for gammel til at have en smartphone (jeg kender ikke nogen som ikke har en, ikke engang min bedstefar paa 95, men din omgangskreds er nok endnu aeldre eller bare mindre med paa noderne), kan man jo stadig godt blive smittet af en yngre person som selv kunne have undgaaet smitten vha smittestop.

Jeg kender faktisk nu indtil flere som blev advaret af Smittestop, i tide til at undgaa at smitte videre. Bl.a. ville min egen jul have vaeret oedelagt af koronakarantaene hvis ikke det var for Smittestop.

  • 1
  • 3
#11 Bjarne Nielsen

(jeg kender ikke nogen som ikke har en, ikke engang min bedstefar paa 95, men din omgangskreds er nok endnu aeldre eller bare mindre med paa noderne)

Jfr. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/priser-og-forbrug/forbrug/elektron..., så er der ingen smartphones overhovedet i 1 ud af 10 danske hjem.

Hvis det antages at variere over alders- og socialgrupper, og hvis der lokalt er en netværkseffekt (der, hvor der allerede er mange smartphones, kommer der også flere til), så vil der være grupperinger med lavere udbredelse end dette gennemsnitstal (og når du kan fortælle at din omgangskreds trækker gennemsnittet op, så vil der nødvendigvis skulle være kredse som trækker det ned).

Hvis der havde været tale om 1 ud af 10 personer, og ikke 1 ud af 10 hjem, så ville det svare nogenlunde til alle fra Nordjylland ... eller fra Københavns omegn (https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/befolkning-og-valg/befolkning-og-b...). Det er faktisk et antal, som er til at få øje på.

  • 2
  • 0
#12 Bjarne Nielsen

Jeg tænker, hvis du får en ny besked om at du har været udsat for smitte, hver dag du tænder for telefonen og du jævnligt tager afsted for at blive testet, blot for at finde ud af den er negativ hver gang, hvor meget kan man så stole på appen? :-)

Sådan tænker jeg også. Men logikken blandt visse fortalere var, især i starten, at kunne den app bryde bare en smittekæde, så ville appen havde været en succes. Så er det vel bare med at få så mange som muligt til at blive testet ... eller hvad? Måske kunne den på den måde finde nogen, som endnu ikke have mødt andre, som vidste at de havde smittet videre.

Og fra den logik ville en app, som tilfældigt meldte folk smittede også være nyttig, for den skulle nok også kunne bryde bare en smittekæde før eller siden ... og med et væsentligt mindre udviklingsbudget, strømforbrug, og med fuld sikkerhed for privatlivet.

Eller også var det bare et fjollet argument til at starte med.

  • 3
  • 0
#13 Malthe Høj-Sunesen

Hvis man endlig vil bruge IT i kampen mod covid-19 så må det da være til at identificere de udsatte og hjælpe dem mest muligt. Igen det er jo ikke 'smart phone' generationerne der ryger på hospitalet.

I meget af efteråret var det især de yngre som drev smitten frem. Her skulle appen så "bare" være udbredt nok, og så ville succesen være hjemme.

Jeg har personligt modtaget en besked i appen om en potentielt smitte. Nuvel, vi blev kontaktet af pågældende selv så appen betød ikke det store, men i det mindste virker den.

  • 0
  • 0
#14 Malthe Høj-Sunesen

Det er vist ikke det eneste problem med app’en. Følgende bug med manglende notifikationer under Android har vist ikke været bragt på Version2

Der er tale om at DR ikke har styr på hvad der kvalificerer en "nyhed". V2 havde nyheden med 17. november: https://www.version2.dk/artikel/android-telefoner-kan-blokere-dansk-coro...

Jeg fandt i tråden til den nyhed at den danske Smittestop-app tilsyneladende mangler en permission som den tyske har som skulle bede telefonerne om at lade være med at kvæle appen. Det har man ikke implementeret; i stedet modtog jeg for et par dage siden en notifikation om, at appen var deaktiveret og at jeg skulle aktivere den igen ved at åbne for appen; det er sandsynligvis det, som omtales her:

og Netcompany kommer i dag (i går, red.) med en release, som forhåbentligt kan gøre problemet mindre

Altså, hvis det virker er det vel godt nok. Men jeg vil nok snarere klassificere det som et workaround.

  • 3
  • 0
#15 Peter Hansen

Det er sgu da ikke et 'hul'. Det er en feature request (der ikke er blevet lavet, bestilt eller andet). Bare fordi Word ikke kan brygge kaffe kalder man det sgu da heller ikke et 'hul'. Få nu styr på baseline.

  • 10
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere