Nyt Gmail-design tvinger brugerne til at åbne reklamemails

Ikke alene er faneblads-systemet en katastrofe i det nye Gmail-design, reklamerne lægger sig som mails, du er nødt til at åbne for at markere som læst, forlyder det i kommentar.

Det nye Gmail-design får en hård medfart af flere kommentatorer. Som Version2 tidligere har fortalt, var Betanews' anmelder Mark Wilson stærkt utilfreds med det nye fanebladssystem, som han kalder en katastrofe.

Læs også: Anmelder: Nyt Gmail-design er en katastrofe

Også Wayne Williams, ligeledes hos Betanews, er lidet begejstret for det nye Gmail. Han har hæftet sig ved det faneblad, der hedder Promotions, og ikke mindst det indhold, der havner under fanebladet.

Under fanebladet har Wayne Williams fået øje på en ny 'mail', i dette tilfælde en reklame for Nexus 4, som altså øjensynligt ligger som en almindelig mail under Promotions.

»I sidebaren til højre, med overskriften 'Hvad er dette?', forklarer Google: "Det er en ny type reklame, som du kan forwarde til en ven, eller stjernemarkere og gemme til din indbakke. Hvis du afviser (dismiss) denne reklame, vil du ikke se den igen.',« skriver Wayne Williams under overskriften: 'Endnu en grund til at hade Gmails' nye tabs - uundgåelige reklamer i din indbakke'.

Han fortæller, at der ganske vist er en dismiss-knap lige over beskeden. Så den er nem at komme af med igen - men altså først efter, den er blevet åbnet. Der er således ikke nogen checkboks ved siden af den, som der er med de andre beskeder. Så brugeren er altså tvunget til at interagere med den nye reklametype, fortæller Wayne Williams i sin kommentar til det nye Gmail-design, som kan læses på Betanews.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Martin Stenderup

Det ville klæde Version2 at læse hele de artikler, som refereres, inden man maler fanden på væggen.

Jeg citerer: "If you feel the same, you can disable the feature by going into Settings, selecting Inbox and picking a different inbox type in the drop down. You can of course just disable the Promotions tab if you want to keep the new feature but avoid seeing the adverts."

Og mine spørgsmål til Jakob Møllerhøj er så, hvor problemet er, når man kan slå det fra så let som ingenting, og hvor er det lige GMail tvinger brugerne til at have promotions fanebladet?

  • 13
  • 5
#2 Morten K. Thomsen

Hej Martin

Overskriften på originalartiklen er "Another reason to hate Gmail’s new tabs - unavoidable adverts in your inbox".

I det lys synes jeg, Jakob Møllerhøj citerer og refererer ganske loyalt. Uanset hvordan du vender og drejer det, tvinger det nye design brugeren til at interagere med reklamer for at slippe af med den - også selvom det er muligt at slå det nye design fra.

Vh Morten, redaktør Version2.

  • 2
  • 7
#8 Bjørn Engsig

Det er jo nu engang sådan, at det koster penge at drive en mail-service. Og når man anvender en mail-service, hvor man ikke betaler, skal pengene jo komme et andet sted fra. Selv mail-services, hvor man trods alt betaler noget, f.eks. fra TDC, er fyldt med reklamer. Og gmail er vel stadig den "gratis" service, hvor reklamer optager mindst plads på ens desktop.

Jeg har selv valgt at betale for mail-service, og jeg er derfor helt fri for sådanne reklamer.

/Bjørn.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere