Nyt forskningsprojekt skal få folket med i udvikling af digital velfærd

Illustration: Version2
Brugerinddragelse i design af digitale tjenester er endnu vigtigere end før, fordi den digitale vej ofte er den eneste, når borgerne skal i kontakt med det offentlige, lyder motivationen.

Et nyt forskningsprojekt under overskriften CAPE (Civic Agency in Public E-service innovation) har til formål at forbedre eksisterende digitale offentlige tjenester, samt at synliggøre potentialet for bruger-drevne tjenester i fremtiden.

I spidsen står lektor på IT-Universitetet Jörn Christiansson, og projektet har en række nordiske universiteter og biblioteker som partnere.

Forskergruppen bag projektet vil etablere såkaldte CIC'er (Civic Innovation Centres) på en række offentlige biblioteker. Her kan brugerne være med til designe forbedringer til offentlige e-tjenester, samt deltage i udviklingen af nye tjenester.

Ved at dokumentere og analysere aktiviteterne i centrene, vil forskerne beskrive innovationsprocessen og lave 'best practices,' som vil kunne bruges til at skabe en bedre forståelse af, hvordan man øger brugerdeltagelsen i offentlige digitaliseringsprojekter.

»I Skandinavien har vi en stærk tradition for brugerinddragelse i designprocessen. Det bliver også kaldt for Participatory Design. I 1970'erne og 1980'erne skulle arbejderne fx have indflydelse på designet af den nye informationsteknologi på deres arbejdsplads. Det var ligesom en del af de kulturelle demokratiske spilleregler. I dag er brugerinddragelse i design af e-services endnu vigtigere, fordi den digitale vej ofte er den eneste farbare vej, når man skal i kontakt med det offentlige,« siger Jörn Christiansson i en meddelelse.

CAPE-projektet er finansieret af Nordforsk, som er en organisation under Nordisk Råd. Den internationale forskergruppe har et samlet budget på 1.488.758 euro (11.070.568 mio. kr.) og vil over de næste tre år søge at skabe et godt fundament for inklusion af borgere, der ikke oplever de digitale services som forbedringer.

»Vores langsigtede vision i projektet er nogle permanente faciliteter på de offentlige biblioteker, hvor borgerne kan blive inddraget i at designe e-services, forhåbentlig i samarbejde med udviklerne. Og ved at bruge de allerede eksisterende biblioteksnetværk kan dette blive gjort både i og uden for de nordiske lande. I projektet laver vi fx et online-arkiv, hvor man vil kunne finde e-serviceløsninger, best practises og viden om, hvordan man skaber fremdrift i open source-digitalisering. Vi håber, at dette ikke kun vil blive brugt af borgere og udviklere, men også af beslutningstagere og andre forskere,« slutter Jörn Christiansson.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Gert Madsen

"I Skandinavien har vi en stærk tradition for brugerinddragelse i designprocessen."

Øh. De systemer, som borgerne bliver tvunget ind i, bærer på ingen måde præg af, at der skulle have været borgere inde over løsningen.

Og når man taler med de forskellige sagsbehandlere, så giver de bestemt heller ikke udtryk for at de er blevet hørt.

At noget har foregået for 40-50 år siden, er ingen tradition, når man ikke har gjort det de sidste 20 år.

  • 8
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere