Nyt forskningscenter på ITU skal øge lysten til at lære om it

29. oktober 2020 kl. 16:18
Nyt forskningscenter på ITU skal øge lysten til at lære om it
Illustration: ITU.
Mange mennesker bliver skræmte bare ved tanken om at lære om it, fx et programmeringssprog. Men sådan behøver det faktisk ikke at være, lyder det fra ITU.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den 5 november åbner et nyt center på ITU, der skal sikre, at it-fagene åbnes for flere på alle niveauer fra folkeskole til universitets-niveau.

Det såkaldte Center for Computing Education Research (CCER) skal fremme teknologiforståelsen og øge lysten til at lære om it i en tid, hvor der er mangel på digitale kompetencer, skriver ITU i e pressemeddelelse.

Arbejdet skal ske i en tværfaglig forskergruppe, der vil undersøge, hvordan man gør unge under uddannelse dus med it-begreber som programmering, it-sikkerhed og kunstig intelligens og hvordan disse begreber påvirker vores hverdag og det samfund, vi lever i.

Skal påvirke alle niveauer

Forskningen fra centeret skal 'skabe et godt fundament til at udvikle undervisningen ikke bare på universiteterne, men også i grundskolerne, på de gymnasiale uddannelser, på erhvervsskolerne samt på efteruddannelserne,' skriver ITU i pressemeddelelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Bag centeret står lektor Claus Brabrand, som for nyligt blev overrakt Forskningsministeriets nystiftede undervisningspris af H.K.H. Kronprinsesse Mary og Uddannelses- og Forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen. Han fik netop prisen for sin evne til at skabe begejstring for it-fagene blandt studerende, blandt andet på IT-Universitetet.

»Jeg håber, at andre universiteter og uddannelsesinstitutioner vil få glæde af centrets arbejde med, hvordan man kan lære og tænke digitale kompetencer så bredt, holistisk og interdisciplinært som muligt. Udfordringen ligger ikke i blot at lære folk at bruge digitale teknologier, men derimod også at kunne modificere teknologien og at skabe med det digitale. Vi skal alle lære at bøje teknologien til vores egne formål, så vi ikke bliver slaver af teknologien, som andre har skabt den til os,” siger Claus Brabrand i pressemeddelelsen og forklarer, at det er væsentligt at alle, der kommer ud på arbejdsmarkedet, som minimum har en idé om, hvad man kan og ikke kan med digital teknologi.

»Næsten alt bliver jo efterhånden digitaliseret, og derfor er det vigtigt, at det er et repræsentativt udsnit af befolkningen, der programmerer de her ting, så det ikke er de få, der træffer beslutninger for de mange. Jeg håber, at CCER kan bidrage til at skabe en bred forståelse for, at digitale løsninger både påvirker den virkelige verden på tilsigtede og utilsigtede måder. Fx hvordan en lille like-funktion på instagram pludselig kan gå hen at få store konsekvenser for, hvad mennesker foretager sig i den virkelige verden.«

Grundet Covid-19-restriktionerne vil den officielle åbning af Center for Computing Education Research blive afholdt online med en livestream på centrets hjemmeside

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger