Nyt dansk konsortium vil udvikle AI-værktøjer til kundeservice

Illustration: Minerva Studio/Bickstock
Nyt forskningssamarbejde skal udvikle intelligente chatbots og værktøjer til kundesupport

Forskere fra Københavns Universitet er gået ind i et nyt samarbejde med NNIT, Københavns Kommune og SupWiz for at udvikle nye kundeservice-løsninger med hjælp af kunstig intelligens.

Det sker i konsortiet AMAOS, der har et samlet projektbudget på i alt 11 millioner kroner over de næste to år. Knap halvdelen af projektbudgettet, fem millioner kroner, kommer fra Innovationsfonden.

Målsætningen er at udvikle intelligente chatbots og værktøjer til at hjælpe supportmedarbejdere på tværs af de mange supportkanaler. Resultatet skal blive bedre service uden øgede omkostninger.

» Alle taler om kunstig intelligens, og der bliver afsat mange midler til at investere i løsninger ude i aftagervirksomhederne, men der findes relativt få løsninger i dag på eksempelvis automations Q&A, ticket routing og chatbots,« siger Søren Dahlgaard, der er medstifter og Chief AI Officer i SupWiz, der i tal tæller 11 ansatte.

Læs også: Trods AI-hype og intelligente chatbots: Kunde-it kræver (stadig) gode data

På tværs af kanaler

Han fortæller at en af de centrale opgaver for det nye konsortium er, at udvikle AI-baserede løsninger, der intelligent udnytter de historiske data på tværs af supportkanaler.

»De store support-organisationer har i dag kontakt til deres kunder på mange forskellige kanaler, men de kan ikke tale sammen, og man kan derfor heller ikke udnytte historisk data på en intelligent måde. Det er den udfordring vi håber at få løst med det nye projekt, hvor vi skal videreudvikle vores omnichannel-løsning til kundesupport«, siger Søren Dahlgaard til Version2.

Læs også: Webbutikker sukker efter nemmere identifikation af kunder på tværs af platforme

Supwiz indgik i september et strategisk samarbejde med NNIT om netop at udvikle AI-baseret kundesupport-software. Det samarbejde udvides nu med Københavns Universitet og flere aftagere, fx Edulab, Lix Technologies og MaCom.

»De fleste er enige i, at virksomheder skal anvende machine learning og kunstig intelligens til at forbedre deres kundeoplevelse, men konkrete projekter er få. Vi er derfor stolte af at være med i projektet og danne spydspids for denne udvikling,« siger Jens Maagøe, Chief Technology Officer, NNIT i en pressemeddelelse fra Innovationsfonden

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere