Hvis du har købt en ny MacBook Pro i år og skal have den repareret, så kan der være god grund til at opsøge en autoriseret Apple service-leverandør.
Ellers risikerer du at din nye MacBook Pro vil gå i sort. Det skriver Motherboard.
Ifølge mediet har Apple introduceret ny diagnose-software, der skal forhindre uafhængige tredjepartsreparationer af MacBook Pros.
Hvis ikke den proprietære systemkonfigurationssoftware bliver kørt efter selve reparationen, vil computeren blive låst.
Nyt bundkort låser computeren
Det viser et dokument, som Apple autoriserede service-leverandører har modtaget i september. Ifølge dokumentet vil den nye diagnose-politik omfatte alle Apple-computere med T2-sikkerhedschippen, som er implementeret i MacBook Pros fra 2018 og iMac Pro.
Software-låsen bliver aktiveret, hvis man erstatter dele af skærmen, keyboard, touchpad eller bundkort.
Computeren bliver først funktionel igen, når en autoriseret service-leverandør har kørt programmet Apple Service Toolkit 2.
»For Macs med Apple T2-chip, vil reparationsprocessen ikke gennemføres, når bestemte dele erstattes, indtil AST 2 System Configuration er kørt. Hvis dette skridt ikke gennemføres, vil det resultere i et inoperativt system og en ufærdig reparation,« står der i dokumentet fra Apple