Nyhedsbrev udløser spambøde på 10.000 kroner

Uddannelses- og konsulentvirksomhed får bøde på 10.000 kroner for udsendelse af spam, efter at have udsendt 10-20 nyhedsbreve til modtagere, der ikke havde givet samtykke.

Uddannelses- og konsulentetvirksomheden Aktiv Kurser har fået en bøde på 10.000 kroner for at have udsendt 10-20 nyhedsbreve til modtagere, der ikke havde givet samtykke til at modtage de pågældende mails. Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Bøden kommer i forlængelse af, at Forbrugerombudsmanden i oktober 2012 meldte virksomheden til politiet, efter at have modtaget flere klager over virksomhedens udsendelse af nyhedsbreve med tilbud om kurser. Inden da havde virksomheden i efteråret 2010 fået en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden om netop udsendelse af e-mails.

Hvis en virksomhed foretager op til 100 overtrædelser, uddeles en minimumsbøde på 10.000 kroner. Herefter uddeles en bøde på 100 kroner for hver overtrædelse. Derfor udløser de 10-20 spammails altså en bøde på 10.000 kroner, mens eksempelvis 140 overtrædelser udløser en bøde på 14.000 kroner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Patrick Moog

Nu mangler vi bare at de samme regler gælder for vores postkasser, altså de fysiske, hvor der rent faktisk bliver brugt en del ressourcer på at sende spam ud i form af papir osv.

Vi kunne da starte med opt-in i det mindste.

Som det er nu, kan postdanmark jo slippe afsted med at "spamme" ved at klaske et stykke papir rundt om reklamerne, med vores adresse på.

Andre ved at kalde deres reklamer for gratis-avis eller lign.

Simon Mikkelsen

PostDK er værre: Da min mor døde til nytår, gik der ikke lang tid, før Post Danmark begyndte at sende hende reklamer igen, på trods af hun var tilmeldt reklamer nej-tak og havde klistermærket på postkassen.

Deres var var, at det gjorde de rigtigt nok. Men man kunne bare gå ind på deres hjemmeside, hvor der var en vejledning til at slippe.

Når man står som efterladt, er der rigtig meget der skal tages hånd om, og så er der ikke overskud til at surfe rundt på tilfældige reklamefirmaers hjemmesider for at bede dem pænt om at stoppe. De tjener gode penge på at ligge på lur, men ønsker ikke at ofre det som skal til for ikke at spamme afdøde og gøre livet ekstra surt for de efterladte.

Bjørn Damborg Froberg

Tjah, jeg har lige bedt et ejendomsmægler firma - i ikke utvetydige vendinger - om at stoppe med at smide tilbud om at sælge min lejlighed i min indbakke.

Kan da dele dette fra forbrugerombudsmanden(Der står intet følsomt, eller hvem det drejer sig om, så det kan vel godt deles..);

"Til Bjørn Froberg.

Tak for Deres henvendelse om problemet med omdeling af reklamer fra ejedomsmæglere i det område, De bor i, trods tilmelding til en af nej tak-ordningerne og tilhørende opsat mærke.

Alle erhvervsdrivende skal respektere tilmeldinger til nej tak-ordningerne. Af ressourcemæssige grunde plejer vi at henstille, at man selv retter henvendelse til den pågældende erhvervsdrivende og oplyser, at der ikke må omdeles, når brevkassen har et opsat mærke. Så De kan sagtens selv rette henvendelse. Med hensyn til ejendomsmæglere vil De også kunne henvende Dem til Dansk Ejendomsmæglerforening og påpege det konkrete forhold.

Hjælper Deres klage ikke inden rimelig tid, og De fortsætter med at modtage reklamer fra den erhvervsdrivende, er De velkommen til at skrive til os igen med angivelse af navn og adresse på den erhvervsdrivende (afsenderen af reklamen) og tidspunkt for omdeling. Af hensyn til vores muligheder for at dokumentere forholdet beder vi om, at De indsender reklamen hertil – gerne elektronisk. Vi vil så tage sagen op over for den erhvervsdrivende.

Hvis de lilla og grønne mærker ikke respekteres, risikerer den erhvervsdrivende at få fx et påbud om overholdelse af retningslinjerne og markedsføringslovens § 1. Fortsætter ulovlighederne, kan der straffes med bøde. Forbrugerombudsmanden har forskellige muligheder for at rejse en sag over for en erhvervsdrivende, som ikke overholder retningslinjerne.

Forbrugerombudsmanden vil vurdere behovet for sanktioner over for den enkelte erhvervsdrivende under hensyn til de konkrete forhold, der foreligger. Der vil blive set strengt på gentagne og alvorlige overtrædelser og på tilfælde, hvor den erhvervsdrivende ikke gør en hurtig og effektiv indsats for at ændre fejlene.

Det tilføjes, at hvis reklamen er omdelt af en distributør, fx Post Danmark eller FK Distribution, skal De rette henvendelse til distributøren, se nærmere her:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Kampagner-o...

Nej tak-ordningerne kan De i øvrigt læse nærmere om her, hvis det har interesse:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og...

Det er dog vores erfaring, at de fleste erhvervsdrivende respekterer nej tak-tilmeldingerne, når de er orienteret om reglerne herfra og har fået oplyst, at hvis der fortsat kommer klager over virksomheden, må den erhvervsdrivende regne med, at sagen vil blive taget op til behandling med risiko for sanktioner, herunder bødestraf."

Det eneste jeg må få er gratis-aviserne, da jeg ikke har frabedt dem, samt materiale fra NFP'er.. i.e. velgørende formål o.lign. Det bliver for det meste respekteret, men nogen erhvervsdrivende skal liiiige have en på siden af hovedet før de forstår det.
Nu venter jeg spændt på svar efter jeg har henvendt mig, men det lader godt nok vente på sig. (Har ventet to dage indtil videre..)

Med hensyn til spam-reglerne, så synes jeg det er helt fair. Folk skal ikke sende ting til indbakken som er uønsket, ligesom man skal respektere afmelding fra lister.

Log ind eller Opret konto for at kommentere