Togpassagerer i flere europæiske lande behøver fremover ikke trippe på perronen i nær så lang tid, før det næste tog ankommer.
Ventetiden på tog i blandt andet Tyskland, Svejts, Holland og Italien er blevet kraftigt beskåret ved hjælp af ny, europæisk-udviklet software, som kan bruges til at optimere planlægningen af togafgange.
»Dette første-klasses forskningsarbejde giver flere passagerer og mere gods på flere tog mulighed for sikkert at bruge den samme infrastruktur, samtidig med at punktligheden, passagertilfredsheden og operatørernes indtjening øges,« udtaler EU-kommissær med ansvar for den digitale dagsorden, Neelie Kroes, i en pressemeddelelse.
Kommissæren betegner konsekvenserne af den nye software udviklet under EU-projektet Arrival som »en win-win-situation for alle«.
Ventetid i Berlin er skåret ned
De nye algoritmer har skåret ventetiden mellem afgående tog i Berlins metro, U-bahn, ned fra fire til to minutter, mens pilotforsøg på stationerne i Palermo og Genoa i Italien har vist en reduktion i forsinkelserne med 25 procent.
Softwaren udviklet under Arrival, som star for Algorithms for Robust and online Railway optimisation: Improving the Validity and reliAbility of Large scale systems, giver de ansvarlige for togdriften mulighed for både at planlægge togafgangene mere effektivt, samt i real-tid at komme op med nye forslag og løsninger, når der opstår driftsforstyrrelser.
EU har støttet Arrival-projektet med 2,6 millioner euro, svarende til lidt mere end 19 millioner kroner.
Projektets akademiske muskel udgøres af forskere fra 12 universiteter i Tyskland, Grækenland, Italien, Holland, Spanien og Svejts i et samarbejde med det franske jernbaneselskab SNCF.