Nye regler: Flash-reklamer må ikke suge mere end 10 procent CPU-kraft

Efter problemer med Flash-bannere, der lægger beslag på for meget maskinkraft, indfører danske netmediers organisation nu nye retningslinjer, der skal stoppe de forslugne reklamer.

En annoncør vil gerne imponere og drage læseren med masser af animeret action i de Flash-baserede banner-annoncer. Men hos læserne af for eksempel en netavis ender det med frustration og måske en teknisk blokering af reklamerne.

Dårligt kodede Flash-bannere har nemlig alt for tit fået lov til at sluge store mængder processorkraft, men den praksis skal være slut nu, lyder det fra Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Nye retningslinjer for, hvordan en Flash-baseret annonce må opføre sig, skal fremover gøre det klart for annoncørerne, at deres Flash-kode skal opføre sig ordentligt og ikke stjæle al maskinkraft og strøm på computeren.

»En lille top på 20-30 procent er helt normalt. Men hvis ikke CPU-forbruget stabiliserer sig på et relativt lavt niveau (5-10 procent), bør der ændres i filen,« lyder de nye retningslinjerne, som netmedier og annoncører er blevet enige om.

Referencen er en computer, der har nogle år på bagen og som kører andre programmer end browseren ved siden af.

Flash-folket er sløsede
Ekstra Bladets internetchef Peter Strøhemann har været med til at udforme retningslinjerne. Han forklarer, at de nye retningslinjer er kommet, fordi der var for meget ballade med Flash-reklamer, som ødelagde læsernes oplevelse.

»Mange sites har afvist Flash-bannere, fordi de har taget for meget CPU-kraft. Der er rigtig mange, som koder bannerne lidt for sjusket, og ikke er omhyggelige nok,« siger han.

Problemet med forslugne Flash-annoncer har også vist sig på Version2, hvor en Samsung-reklame for nyligt fik Mac- og Linux-computere til at gå i selvsving. Læserne meldte om en konstant CPU-belastning på 40-50 procent fra den ene reklame.

Et forsøg på redaktionens Windows-maskiner viste dog ikke samme voldsomme udslag, hvilket peger på, at Flash-belastningen er skævt fordel mellem platformene. Adobe bruger tilsyneladende langt flere kræfter på at optimere Windows-udgaven end Mac- og Linux-versionerne.

Apples topchef Steve Jobs har da også de senere år ført sit eget korstog mod Flash ved at udelukke teknologien fra iPhones og iPad. Dermed er mange websider blevet nødt til at finde alternativer til Flash.

De nyeste Macbook-computere kommer også uden Flash som standard, og i anmeldelser har der vist sig en massiv nedgang i batteritiden på to timer, når Flash blev installeret og slået til, fordi Flash-bannere så holdt processoren kørende konstant.

Læs også: Anmeldere: Adobe Flash skærer to timer af batteriet på Macbook Air

I de nye retningslinjer fra FDIM er der en stribe gode råd til, hvordan man koder Flash uden at lægge beslag på for meget af læsernes maskinkraft.

Blandt andet bør frameraten ikke være over 18 fps, ligesom effekter med en 'random'-funktion, som 'fog' og 'rain', bør undgås.

Læs retningslinjerne fra FDIM (pdf-format)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Per Michael Jensen

De nye retningslinier er ikke nok.

Det er meget generende at læse en artikel med en blinkende flash-animation ved siden af. Blinkeriet fortsætter uendeligt, selvom jeg har set reklamen og konstateret at den ikke interesserer mig.

Adobe har ikke givet mulighed for at slukke for flash-animationerne. Derfor har jeg ingen anden mulighed end at bruge en flash-blocker.

  • 0
  • 0
Carsten Olsen

Flash kommer til at kører 100% i en sandbox til flash til Chrome ver 9. Her må det vel være muligt for google at skrue op/ned for cpuen til de enkelte tråde (workers) i Adobe flash/reader. Så er problemet løst på alle "tidssvarende" platforme: XP/Chrome 9,Win7/Chrome9,Ubuntu/Chrome9 og Chrome OS.

Tror 2011 bliver en "god årgang" i forår?

  • 0
  • 0
Hans Schou

Per Michael Jensen,

De nye retningslinier er ikke nok.

Lige præcis. De gamle animerede GIF-reklamer var lige så generende som flash. Det er ikke den bagvedliggende teknik der er problemet, det er den forstyrrelse læseren oplever.

Nogle af de artikler der er på V2, er lidt tungere at komme igennem. Hvis der så er en masse flimmer uden om artiklen, er det nærmest helt umuligt at komme igennem. Derfor er der en hel masse der installere reklame-blokere.

Det forekommer at jeg ser en reklame på en bus (der ikke flimre), som rent faktisk har min interesse. Jeg ville nok også have set den på mit EDB-apparat, hvis ikke lige jeg havde lavet en blokering.

Jeg har ikke noget imod reklamer, kun dem der blinker. Hvis alle medier forbød flimmer, ville jeg afinstallere reklame-blokerne. Reklamer i papir-aviser er helt i orden, for de flimre ikke.

  • 0
  • 0
Carsten Olsen

På min løsning ovenfor:

  1. Udvikleren: Her er der ingen grund til at slå nogen flash begrænsning til.

  2. Moster Anna: Her gives der 10% cpu til flash. Dette vil i praksis virke, som om moster Anna har flash-blocker på.

Resultat: alle er glade. Også moster Anna der nu kan se indholdet fra nogen sider, der normalt ville "få hendes maskine til at gå ned"

  • 0
  • 0
Torben Seebach

Jeg har helt droppet at bruge flash i min hoved browser (firefox). Det kan virkelig varmt anbefales. Jeg har færre bannere, længere batterilevetid og er tilfældet at jeg skal se noget via flash, så bruger jeg chrome, som jeg lukker igen efter brug.

Det er lidt omstændigt, men ALT er bare mere behageligt og hurtigere!

Flash er en pest...

  • 0
  • 0
Lars Bjerregaard

De tal og mål er totalt umulige at måle på. Som andre har sagt: På hvilken maskine? Hvilket OS? Hvilken version? etc....

Dagens sandhed er (desværre) at Adobe's produkter for det meste er skodprodukter, og at det store interweb er håbløst at bruge uden en flashblocker i browseren. Er altid det første der ryger på en ny maskine.

  • 0
  • 0
Martin Jakobsen

Jeg har ikke noget mod reklamer der kan vise mig noget jeg har interesse for, så længe de ikke gør det totalt umuligt at koncentrere sig om det man kom for at læse. Derfor blokerer jeg nu for flash men f.eks. ikke for adwords.
Det nedsætter også batteritiden på den bærbare betragteligt når man har for mange vinduer åbne med flash reklamer.
Hvis de så i det mindste ikke kørte i en uendelig løkke indtil man lukker alle 15 vinduer. :)

  • 0
  • 0
Carsten Olsen

Oh ja, jeg kan godt se jeg misforstod dig. Men efter have tænkt mig lidt om, er jeg kommet frem til at Google bliver nødt til at indfører et (brugerstyret) kontrolpanel til "cpu kraft til flash" regulering: 0-100% default: 10%. Så kan udvikleren/designeren bare skrue ned til 0%.

Al magt tilbage til folket! (brugerne). Kommer også i din (Chrome 9)browser til foråret.

  • 0
  • 0
Nicholas Colding

Død over Flash!

Hvor tit har man ikke oplevet, at en side bliver nærmest utilgængelig, på grund af reklamer og andet møg, først skal stjæle ens online-tid?

Af og til undres man over, at en webmaster tillader hans website skal ødelægges af diverse smarte lysreklamer... Hvis deres tilstedeværelse betaler driften af siden, skræmmer den også en stor del af de besøgende væk.
Så død over flash!

  • 0
  • 0
Flemming Frandsen

Alt det pladder med at regulere hvor meget CPU reklamerne må bruge fører ingen steder.

Det er helt forkert at lade Flash og/eller reklamer sluge nogen form for ressourcer.

Svaret er:
1) Firefox.
2) FlashBlock
3) AdBlock Plus

Flashblock sørger for at ingen flash får lov til at køre før man beder klikker på det, hvis et site ikke virker uden Flash kan man whiteliste det, så sitets flash applets får lov til at starte automatisk.

For de uvaskede masser (IE brugerne) kan det varmt anbefales at lade DNS serveren resolve alle kendte reklame servere til 127.0.0.1.

Jeg bruger PowerDNS recurser med en blacklist som default DNS for min lille ISP, så mine 60 brugere har aldrig set en eneste reklame.

Hvis folk vil have mine penge så må de tage mod betaling direkte fra mig, ikke ved at sælge mine øjne.

  • 0
  • 0
Jakob Køster

Reklamer må ikke belaste min CPU-kraft!!

Det svarer jo til at tyvstjæle strøm ud af min stikkontakt og det vil jeg jo aldrig tillade, hvis folk bare satte et stik i, uden at spørge..

Har defineret de fleste ad-servers / mediaplex etc som usikker websted, og derefter lukker internet explorer dem ikke ind..

Er der iøvrigt nogen der ved, hvordan man slipper af med pop-ups etc. fra Gemius?? De har pop-ups på en del danske hjemmesider og det er PIxxE irriterende..

  • 0
  • 0
Lars Tørnes Hansen

Du kan bruge blackhole filtering:
kig på http://en.wikipedia.org/wiki/Null_route

Meget effektivt, og koster næsten ikke noget i performance.

dig gemius.com
giver:
...
;; QUESTION SECTION:
;gemius.com. IN A

;; ANSWER SECTION:
gemius.com. 3600 IN A 80.48.16.100
...

så hvis du blackhole filtrerer IP trafik fra/til 80.48.16.100 ud, så ser du ikke mere til gemius.com

/Lars

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Jeg er ret sikker på at Firefox extensionen AdBlock+ med Shack's liste blokerer Gemius... hvis ikke så nakker NoScript dem.
Du kan også blackliste dem på din firewall...
...eller lave en DNS server som er autoritativ for de domæner du ikke vil have ind...
...eller sætte en proxy op som filtrerer det lort væk som du ikke vil se på...

  • 0
  • 0
Peter Brodersen

Udvikleren sidder på en QuadCore med en nVidia Quadra og har 3% CPU belastning...
...moster Anna ser samme flash reklame på en gammel Pentium 4 med et on-board grafikkort og har CPU belastning på 97%.

Artiklen nævner en referencemaskine.

"Referencen er en computer, der har nogle år på bagen og som kører andre programmer end browseren ved siden af."

Bevares, vi er ikke ovre problemet med at Flash til forskellige operativsystemer ikke har den samme grad af effektivitet. Men din henvisning til forskellig hardware var nu i forvejen bemærket i artiklen.

  • 0
  • 0
Karsten Vestergaard

af min positive indstilling til Flash-platformen, men jeg mener at der er et par ting der skal røres med i skålen:

  1. FDIM glemmer at nutidens/fremtidens banner, måske primært vil basere sig på HTML5, CSS3 og JavaScript. Det kan bunde i en sjusket opstilling og manglende gennemskrivning af retningslinjerne, men de kunne vinde meget ved at forholde sig til webbanner generelt og ikke så fokuseret på Flash. På den måde vil Flash og andre formater til at levere banner på, automatisk være underlagt retningslinjerne ... jeg synes at kunne fornemme en del huller i deres retningslinjer, som vil medføre bøvl og uklarheder i fremtiden. Der er set flere eksempler på at der ikke er forbedret performance på løsninger lavet i JavaScript og HTML5 i forhold til Flash - i mange tilfælde, tværtimod. Hvis der ikke tages højde for det, vil vi grundlæggende opleve et dårligere mobil-vindue til Internettet, uden at få mulighed for at vælge fra og til. Prøv for sjov skyld at besøge et par af siderne på http://html5advent.com fra din mobil eller tablet for at fornemme fremtidens internetoplevelse fra en mobil ... hmm. Nu får man næsten lyst til en blocker til ;-)

  2. Jeg tror ikke at Flash kommer til at levere så mange banner i fremtiden, så adblockers får ikke så travlt på den front. Det er mere interessant for en annoncør at levere materialet i HTML, hvis det har tilsvarende layout og animationsmuligheder. Det er sværere for blockere at adskille forskellige typer af HTML fra hinanden, end simpelthen at udelade swf på siden.

  3. HTML-annoncer vil kunne blande sig i indholdet og (f. eks.) bruge af sidens eget stylesheet. Du vil derfor i fremtiden få annoncer, der er flettet så meget ind i siden, at du ikke kan andet end at skulle forholde dig til dem.

  4. Flash har altid kørt dårligt på en Mac, men det er pudsigt at andre teknologier også har kørt dårligt på den. En af de vigtigste hæmsko har været at 3de-parts plugins ikke har haft adgang til hardware accelration. Der er mange der skriver om emnet (f.eks. http://www.dailytech.com/Apple+to+Allow+Hardware+Accelerated+Flash+on+Ma...) viser at du skal bruge OSX 10.6.3 og den seneste Flash player for at tage Video Decoderen i brug (http://developer.apple.com/library/mac/#technotes/tn2010/tn2267.html)

Endelig er der tegn på at den næste player 10.2 (kan hentes som beta i 32-bit version på http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/) løser umiddelbare performance problemer i forhold til hardware acceleration. Et kig på videoen (http://www.youtube.com/watch?v=geK7geL3I40&feature=player_embedded) er ret overbevisende.

Hvis du er mere til at teste 64-bit, er der også en beta af den der arbejdes på efter at Apple har åbnet op for deres API. Den kan findes på http://labs.adobe.com/technologies/flashplayer10/square/

NB: Der er tale om beta-players, så de er stadig under udvikling og der kan forekomme uhensigtsmæssig opførsel. Hvis du føler at Flash kun er til det onde, så bør du nøjes med den version der er udgivet (eller afinstallere) og fortsætte med at brokke dig over, hvordan tingene er nu - jeg lytter gerne :-) Til alle andre, der aktivt arbejder med RIA og oplevelser på nettet, kunne de nye beta afspiller være interessante at undersøge.

Det jeg vil sige er nok, at det er et problem når man bruger ressourcer på ting som reklamer, som kunne være brugt på selve siden. Jeg giver ikke så meget for den der snak om tyveri af strøm - det er for meget ekstrabladslæserbrev til mig - der er strømtyve alle vegne. Man burde mere forholde sig til om et banner skal have de muligheder som de har, hvor meget de må bruge af ressourcer (uafhængig af teknologi) og om der (som krav) skal være en mobiloptimeret udgave, til dem der kommer fra tablets og telefoner. Retningslinjerne skal gerne være klare for dem der bruger nutidig teknologi og en umiddelbar strømpil for dem der udforsker fremtidens teknologier. Annoncører vil ud til så mange, med så meget som muligt og de vil begynde at lede efter huller :-)

Godt (og spændende) nyt år til jer alle.
Karsten Vestergaard

P.S: Der er også en player 11 i støbeskeen. Den går under navnet "Molehill" og du kan søge dig frem til en del video der viser den (f.eks. http://www.geek.com/articles/games/adobe-molehill-low-level-gpu-accelera...) - der er mange skønne stunder i vente for dem der husker at slå deres blocker fra en gang i mellem :-)

  • 0
  • 0
Karsten Vestergaard

@Jesper. Jeg regner med at du mener "reklamer", selv om det andet ord ikke er 100 meter fra, efter de flestes opfattelse. Det der står i sætningen er at det, i fremtiden, bliver sværere at blokere for reklamer, der baserer sig på HTML, fordi de ikke på en nem måde adskiller sig fra det redaktionelle indhold. Jeg fornemmer at du forholder dig til, hvordan din maskine er sat op lige nu, og ikke den fremtid som du begiver dig ind i.

... omvendt kan det også være, at du har hældt sodavand ud over maskinen, så er alt væk ... alt :-)

  • 0
  • 0
Jesper Poulsen

Jeg fornemmer at du forholder dig til, hvordan din maskine er sat op lige nu, og ikke den fremtid som du begiver dig ind i.

Jeg forholder mig til mine evner til at fjerne rekvalmer. Der er mange spidsfindige rekvalmer som alligevel er forsvundet herfra. Det vil også ske for rekvalmer i fremtiden.

  • 0
  • 0
Karsten Vestergaard

Det kan jeg sagtens se virker, sådan som reklamer er bygget op idag, men ved ikke hvordan disse plugins vil fungere i fremtidige scenarier. Spørgsmålet er vel også mere om man skal tænke begrænsninger ind generelt, i stedet for at fokusere på Flash alene. Endelig er spøgsmålet ikke så meget om den ene eller anden block'er er effektiv. Jeg er overbevist om at brugere der ikke vil se på reklamer, vil løfte deres "reklamer, nej tak" skjold oppe mod alle reklamer - uagtet den underliggende teknologi.

Spørgsmålet er nok mere, om man skal se på reklamer og nettet som en platform og indtænke retningslinjer for bruge på desktop og mobil, med tilgængelige teknologier i baghovedet. Lige nu, er det lige så meget en vejledning som det er et sæt retningslinjer.

  • 0
  • 0
Karsten Vestergaard

@Jesper det er rart at du har fundet et værktøj, der hjælper dig med at fjerne dine reklamer, og jeg ønsker dig held og lykke i din fremtidige jagt. Dette undstreger vel også at dit irritationsmoment er Flash brugt i bannerreklamer, og ikke så meget dataviualisering, spil, RIA osv.

Mit håb er at reklamer i fremtiden vil ryge i et aside-tag eller tilsvarende, så alt indhold der ikke har relevans til artiklen, nemt kan peges ud af blockers og skærmlæsere osv.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere