Nye forsinkelser i stort offentligt it-projekt

Indførelsen af digital tinglysning er igen blevet udskudt. Det 350 millioner kroner dyre CSC-projekt skulle have været klar i marts i år, men lanceringen bliver nu ikke før september 2009.

Domstolsstyrelsen må igen væbne sig med tålmodighed. Det ambitiøse projekt Digital Tinglysning, der skal erstatte den tunge papirgang ved tinglysning med en digital løsning, kommer ikke i brug før om 10 måneder og bliver dermed i alt halvandet år forsinket. Det skriver business.dk.

Da kontrakten til anslået 350 millioner kroner blev indgået i 2006 mellem Domstolsstyrelsen og it-firmaet CSC, var deadline for projektet sat til marts i år. Nu bliver det ifølge business.dk først til september næste år, at det omfattende manuelle papirarbejde ved tinglysning kan sendes på pension.

I første omgang måtte CSC opgive at løse opgaven til tiden, fordi flere nøglepersoner forlod firmaet og det var svært at skaffe nye medarbejdere, der kunne tage over. Den nye lanceringsdato blev sat til november, og over sommeren blev en ny implementeringsplan meldt ud, hvor 12. januar skulle have været startskuddet.

Forsinkelsen blev her forklaret med behov for grundigere test af systemet, så der var sikkerhed for, at der ikke opstod problemer, når de meget store værdier i tinglysningerne skulle begynde at køre digitalt. Udskydelsen gjorde det også muligt at skifte til den digitale løsning i juleferien.

CSC skal betale bod for forsinkelserne, men ifølge business.dk står disse beløb slet ikke mål med de udgifter, forsinkelserne giver Domstolsstyrelsen. Overgangen til digital sagsbehandling vil nemlig give store besparelser, som allerede er regnet ind i budgetterne. Sidste forsinkelse betød således ekstra udgifter på 80 millioner kroner.

Derudover har Domstolsstyrelsen efterhånden problemer med at opbevare de 75 millioner stykker papir, der i dag indgår i tinglysningsarbejdet, men som med Digital Tinglysning skulle have været scannet ind og destrueret. Vægten af papirerne er ved at være for stor en belastning for styrelsens bygninger.

I dag tager det op til ti dage for en tinglysning at blive behandlet. Når den digitale sagsbehandling engang er klar, vil det kunne gøres på få minutter hjemme fra egen computer, ligesom med for eksempel bankforretninger via netbank.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Østergaard

Der er da også masser af succesrige offentlige projekter. Dem hører man jo bare ikke om i pressen.

Måske det nærmere har noget med den valgte proces at gøre? Fx kunne det da være interessant hvis man i første omgang kunne tinglyse blot en delmængde af alle pantebreve, i stedet for at gå efter hele molevitten i første version? Det ville vel stadig kunne give mening for Domstolsstyrelsen (og derfor for os skatteydere)?

  • 0
  • 0
Torben Frandsen

Jeg undrer mig hver gang over hvordan sådan et projekt kan koste så meget, det er jo bare en databaseopgave som så mange andre.

Jeg kender din reaktion fra mig selv, for jeg havde den samme undren indtil for et par år siden. Nu har jeg så haft lejlighed til at arbejde på et par offentlige it-projekter, og det har forandret min holdning.

Offentlig it er komplekst i en grad, som man ikke som udenforstående gør sig begreb om. Jeg har ingen kendskab til dette projekt, men jeg tør godt love dig, at der ikke er noget "bare" over det.

Hvordan bruger de alle de penge?

Klargøring af kontrakt: 3,5 mio Definition af specs: 7 mio Overordnet ledelse: 17,5 mio Planlægning og ledelse: 17,5 mio Produktion af kildekode: 52,5 mio Aftestning: 52,5 mio Tilretninger: 35 mio Hosting: 35 mio Afsætning til risikodækning: 35 mio SLA: 35 mio Opsætning og servicering af miljøer: 3,5 mio Profit: 35 mio SLA: 17,5 mio Småomkostninger: 3,5 mio

Hvordan vil I andre gætte?

  • 0
  • 0
Anonym

Det der er helt galt i denne sag er, at advokaterne der i den grad har brugt tid, penge og medarbejderressourcer på at lære de nye arbejdsmetodikker ved elektronisk tinglysning, ikke har fået besked om at CSC er yderligere 10 måneder forsinket og går man ud på domstolsstyrelsens egen hjemmeside www.domstol.dk så er der ingen information at hente der. Istedet lader man lystigt advokatvirksomhederne fortsætte medarbejdertræning og omlægning af arbejdsrutiner, altsammen til ingen nytte...ihvertfald ikke det første lange stykke tid.Så det er ikke kun det offentliges pengepung der rammes her...

Med venlig hilsen C-cure direktør Mette Nikander

  • 0
  • 0
Peter Nørregaard Blogger

Overgangen til digital sagsbehandling vil nemlig give store besparelser, som allerede er regnet ind i budgetterne.

Bliver budgetter ikke revideret, om ikke andet internt? Det må da være oplagt at tage et forbehold for den slags utidig itimisme (et kikset forsøg på at sammentrække "it-optimisme"). Risikoen for forsinkelse ved store projekter er jo ikke ukendt.

  • 0
  • 0
Ole Østergaard

...minder mig sådan om et glimrende indlæg af Martin Fowler: RollerSkateImplementation.

http://www.martinfowler.com/bliki/RollerSkateImplementation.html

Hvis der var mere af denne slags tankegang i tinglysningsprojektet, ville det nok se lidt lysere ud. I stedet for at vente med besparelserne til alt er på plads, bør man tænke på hvordan man sparer ressourcer hurtigst muligt.

(Men nu har jeg vist vrøvlet nok om denne sag, og vil nu trække mig tilbage - dem der kan gøre en forskel, læser alligevel ikke kommentarerne her :-) )

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Offentlig it er komplekst i en grad, som man ikke som udenforstående gør sig begreb om. Jeg har ingen kendskab til dette projekt, men jeg tør godt love dig, at der ikke er noget "bare" over det.

Jeg betvivler ikke dine ord, men jeg er ikke rigtigt kommet tættere på at forstå det. Der er et eller andet helt galt.

  • 0
  • 0
Henrik Liliendahl Sørensen

Sandheden ligger nok et sted imellem. Selvfølgelig er det ikke ”bare”, men det er heller ikke så komplekst, at selve specifikationen og produktion af kode skal koste mere end 10 millioner fastkurs kroner.

Når jeg kan sige det, skyldes det, at jeg selv har været med til udvikle tinglysning i skibe, som har været digitaliseret siden 1990 og moderniseret omkring 2001.

Forskellen mellem skibe og fast ejendom er hovedsagligt antallet af enheder, der skal registreres, og interessenter, der er involveret. Men ud over at matrikulering af skibe er anderledes end ved fast ejendom – men ikke mindre kompliceret – er det de samme skøder, pantebreve og andre rettigheder, der skal behandles.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Ja, 10 millioner lyder lidt mere realistisk.

Jeg tænker på om det mons tro ville hjælpe hvis den slags opgaver blev udviklet internt.

Man kan bruge mindre rigide kravspecifikationer, det er meget lettere at følge med i arbejdet, udviklerne kan nedprioritere ikke-kritiske features eller tilføje features hvis der er tid til det, og man ved at man får de mandetimer som man betaler for.

Og når projektet er færdigt har man en intern supportafdeling som rent faktisk ved noget om den her software, og er i stand til at ændre i den efter behov.

Det er selvfølgelig en stor opgave at oprette en udviklingsafdeling, og det kræver at nogen sætter sig grundigt ind i tingene før man kan begynde at ansætte medarbejdere, men hvis den nye afdeling fungerer så kan jeg ikke tro andet end at det vil blive et hit.

  • 0
  • 0
Henrik Liliendahl Sørensen

Jacob, jeg er ikke sikker på, at udvikling internt i det offentlige nødvendigvis bliver adræt. Men det bliver bestemt heller ikke bedre af, at man konsekvent vælger at give opgaver til andre meget store organisationer.

Det er i øvrigt den samme tendens man ser i det private, at store organisationer vælger store leverandører og sammen laver man store projekter med dyre værktøjer, hvor man gang på gang genopfinder den dybe tallerken.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere