Nye e-privacy-reglement på vej: EU gør op med omstændelige cookie-advarsler

EU brygger på nye privacy-regler, der kan ændre behovet for at bede brugeren om tilladelse til at sætte cookies.

De allestedsnærværende cookie-advarsler kan blive et mere sjældent syn i cyberspace, når EU til næste år går i gang med af reviderer reglerne for e-privacy.

Det skriver Reuters på baggrund af et udkast til et nyt e-privacyreglement.

Læs også: EU-regler vil kræve masser af nye cookie-klik

Formålet med regel-gennemgangen er dels at sørge for, at de såkaldte e-privacy-regler er ajour med databeskyttelsesforordningen, som træder i kraft i 2018, og dels at forsimple de udskældte regler for cookie-samtykke.

Kritikere af de såkaldte cookie-direktiv har flere gange påpeget, at de mange advarsler skader mere end de gavner, fordi brugere klikker 'ja' per automatik.

Læs også: TÆNK om cookies: Forbrugerne efterlades i kæmpe uigennemsigtighed

»Der er ingen, der kan være tjent med de pseudo-samtykker, der bliver givet nu,« har seniorjurist ved forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup tidligere udtalt til Version2.

Synspunktet deles af kommissionen fremgår det i udkastet:

'Mens den slags bannere giver brugere magt, er de på samme tid en kilde til irritation, fordi brugere tvinges til at læse beskederne og klikke på boksene og dermed hæmme internet-browser-oplevelser,' skriver kommissionen, der dog ikke lægger op til fri leg, når det kommer til at sætte cookies.

Læs også: Messerschmidt om cookie-lovgivning: Man kan få folk til at acceptere hvad som helst

I stedet opfordrer kommissionen til, at brugere i deres browser kan give et mere generelt samtykke. Hvis brugere i browserens privacy-indstillinger har givet samtykke til cookies, behøver hjemmesider ikke at spørge brugeren, lyder det i udkastet.

Til gengæld skal e-privacydirektivet generelt afspejle de stramninger, som den kommende forordning bærer med sig. Ifølge udkastet skal reklameafsendere være underlagt strenge regler for, hvornår en brugers browserhistorik kan bruges til at markedsføre produkter online.

Læs også: Bred afvisning: Cookieregler et flop

Endelig bliver virksomheder med kommunikationstjenester som WhatsApp og Skype underlagt flere af de regler som telebranchen i dag bliver reguleret af. De nyere webtjenester skal garantere, at brugernes kommunikation er privat, og at lokationsdata ikke behandles uden samtykke.

Teleselskaberne har længe påpeget, at webtjenesterne skulle operere under samme vilkår som teleselskaberne.

Læs også: Langt de fleste danske hjemmesider sporer dig ulovligt

»Hvis Europa vil have et Silicon Valley, har det brug for en radikal forsimsimpling af reguleringen. Vi får ikke nye digitale tjenester med mindre e-Privacy bliver gennemtrævlet,« siger Lise Fuhr, der er Director General for ETNO, en organisation for europæiske teleoperatører.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Schou

I stedet opfordrer kommissionen til, at brugere i deres browser kan give et mere generelt samtykke.

Jamen, det har jeg allerede gjort! I min browser har jeg sat DNT=1, og det betyder at jeg ikke vil track'es.

Det vi mangler er, at få indført i straffeloven, at hvis nogen overtræder en DNT=1, så kommer de i fængsel. Så er problemet løst.

Hvis brugere i browserens privacy-indstillinger har givet samtykke til cookies, behøver hjemmesider ikke at spørge brugeren.

Hvad kan man så forvente på um.dk, hvor man får at vide at bare har at acceptere cookies, hvis man klikker videre? Vil de nye regler så betyde at jeg på um.dk får en blank side, når jeg har DNT=1? Måske jeg så skulle ringe til um.dk hvis jeg ikke vil trackes, men desværre står telefonnummeret ikke på forsiden, så jeg skal klikke mig frem for at finde det og samtidigt blive tracket.

  • 4
  • 0
Per Hansen

Godt hvis de slækker på dette cookie-direktiv, omend reglen om at der skal advares om cookies egentlig bør fjernes fuldstændigt. For det er da den tåbeligste regel der nogensinde er skabt af EU. Den har været og er fortsat vanvittigt dyr i implementeringsomkostninger, tabt arbejdstid og frustration hos hundreder af millioner, der skal spilde tid på at klikke på disse tåbelige beskeder, som absolut ingen effekt har alligevel. Det har uden tvivl samlet set kostet milliarder af euro, helt uden nogen som helst gavnlig effekt.

Hvis der er noget, der kan illustrere, hvor tåbelige politikere kan være, så er det da denne regel.

  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

Godt hvis de slækker på dette cookie-direktiv, omend reglen om at der skal advares om cookies egentlig bør fjernes fuldstændigt.

Det er kun i den lokale danske misforståelse af EU-reglerne, at man skal fortælle om cookies, som er nødvendige for at gennemføre det brugeren ønsker. Jfr. EU-reglerne skal man kun fortælle, hvis man så at sige "kommer mere i posen" end det er blevet bedt om.

Derfor er det svært at se betydningen af ændringen. Man kan håbe, at det tvinger stederne til at være ærlige om, at det intet har med cookies at gøre, men alt at gøre med profilering af brugerne, men jeg vil tro at vi stadig vil blive mødt med røverhistorier om "forbedrede brugsoplevelser".

Og sandsynligvis vil vi, der sætter do-not-track flaget bare blive puttet i samme kurv som de, der er så anarkitiske at de installerer adblockers.

  • 2
  • 0
Gert Madsen

Det er kun i den lokale danske misforståelse af EU-reglerne, at man skal fortælle om cookies, som er nødvendige for at gennemføre det brugeren ønsker.


Det handler nok også om virksomhedernes manglende lyst til at skære deres indsamling ned til det som kræves for at afvikle den funktion folk er kommet for.
Så hellere genere alle brugere med en pop-up, og en "tilpasset" beskrivelse af problemstillingen.
Det er jo på forhånd defineret at det er EU's skyld.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize