Nye dataetiske principper for elevers persondata fra regering og kommuner

Illustration: Irena_Geo, BigStock
Et samarbejde mellem regeringen og KL skal imødekomme de dataetiske udfordringer ved den digitale udvikling og en sikker håndtering af skolernes data.

Den øgede anvendelse af data på undervisningsområdet skærper behovet for retningslinjer og refleksion omkring brugen af data, mener regeringen og Kommunernes Landsforening.

Derfor har de to parter på baggrund af aftalen om kommunernes økonomi for 2018 sammen udarbejdet et sæt dataetiske principper for brug af personoplysninger på folkeskoleområdet. Det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

De fem principper er følgende:

  • Information om brug af børn og unges data skal være letforståelig og lettilgængelig.

  • Data skal give merværdi for skolens opgaveløsning.

  • Persondata skal behandles fortroligt og med integritet.

  • Fokus på rettigheder og reaktionsmuligheder.

  • Der skal være adgang til data så kort tid som muligt.

Undervisningsminister Merete Riisager glæder sig over samarbejdet.

»Den digitale udvikling går stærkt. Derfor er regeringen og KL enige om at sætte fokus på, hvordan vi arbejder med persondata i folkeskolen. Stat og kommune er til for borgerne, og der er derfor brug for en høj grad af refleksion og kritisk stillingtagen til, hvordan og hvornår data indsamles og anvendes. Principperne vil forhåbentlig bidrage til, at vi bliver mere skarpe på, hvornår vi har behov for elevernes data i folkeskolen, hvad vi bruger data til og hvor længe – og hvilke rettigheder elever og forældre har.«

Læs også: Trivselsmåling: Ministerium sletter 500 identiteter fra 2015-2017

Formanden for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, tilføjer:

»Data giver os nogle unikke muligheder for at levere en skolegang, der understøtter, at den enkelte elev trives, udvikler sig og lærer. Men man skal også være forsigtig med brugen af data. Vi skal sikre, at det er let at gennemskue, hvilke data vi bruger og til hvilke formål – og vi skal sikre, at eleverne og deres forældre er trygge ved, at vi kan forvalte deres data på en ordentlig måde. Derfor er jeg glad for, at vi nu sætter et vigtigt fokus på den etiske dimension i brugen af data.«

Læs også: Trivselsmåling og sundhed: Står forskernes behov for data højere end borgernes krav om privatliv?

Formålet med principperne er at understøtte folkeskolens arbejde med de nye regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, skriver ministeriet. Principperne erstatter ikke regelsættet på området.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Matthias Smed Larsen

Ja, der er ret megen varm luft over det.

Generelt bør man når man udarbejder sådanne principper undlade at medtage ting hvor ingen normal person ville sige det modsatte. Der er f.eks. ingen der vil sige at brug af data skal være overflødig for skolens opgaveløsning.

Det er desværre meget almindeligt inden for politik. Hvis en politiker kun kommer med udtalelser ingen kan være uenige i bør man være mistænksom.

  • 2
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll
  • 1
  • 0
Bjarne Nielsen

Så vidt jeg kan se, så tales der kun om, hvordan data "bør behandles i regi af Folkeskolen". Se her, intet i hatten!

Principperne gælder ubetinget ... pånær, hvis der er lov eller cirkulærer, som siger andet. Der er intet oppe i ærmet (det er i frakken).

Og hvad med alle de andre steder, som data siver hen? Ministerier, styrelser, forskning, forvaltning, samarbejdsparterne? Men vi kigger på den tomme hat, så flytter man kaninen.

Stur, stur nummer!

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize