Nye dataetiske principper for elevers persondata fra regering og kommuner

28. september 2018 kl. 12:267
Nye dataetiske principper for elevers persondata fra regering og kommuner
Illustration: Irena_Geo, BigStock.
Et samarbejde mellem regeringen og KL skal imødekomme de dataetiske udfordringer ved den digitale udvikling og en sikker håndtering af skolernes data.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Den øgede anvendelse af data på undervisningsområdet skærper behovet for retningslinjer og refleksion omkring brugen af data, mener regeringen og Kommunernes Landsforening.

Derfor har de to parter på baggrund af aftalen om kommunernes økonomi for 2018 sammen udarbejdet et sæt dataetiske principper for brug af personoplysninger på folkeskoleområdet. Det skriver Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

De fem principper er følgende:

  • Information om brug af børn og unges data skal være letforståelig og lettilgængelig.

  • Data skal give merværdi for skolens opgaveløsning.

  • Persondata skal behandles fortroligt og med integritet.

  • Fokus på rettigheder og reaktionsmuligheder.

  • Der skal være adgang til data så kort tid som muligt.

Undervisningsminister Merete Riisager glæder sig over samarbejdet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Den digitale udvikling går stærkt. Derfor er regeringen og KL enige om at sætte fokus på, hvordan vi arbejder med persondata i folkeskolen. Stat og kommune er til for borgerne, og der er derfor brug for en høj grad af refleksion og kritisk stillingtagen til, hvordan og hvornår data indsamles og anvendes. Principperne vil forhåbentlig bidrage til, at vi bliver mere skarpe på, hvornår vi har behov for elevernes data i folkeskolen, hvad vi bruger data til og hvor længe – og hvilke rettigheder elever og forældre har.«

Formanden for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, Thomas Gyldal Petersen, tilføjer:

»Data giver os nogle unikke muligheder for at levere en skolegang, der understøtter, at den enkelte elev trives, udvikler sig og lærer. Men man skal også være forsigtig med brugen af data. Vi skal sikre, at det er let at gennemskue, hvilke data vi bruger og til hvilke formål – og vi skal sikre, at eleverne og deres forældre er trygge ved, at vi kan forvalte deres data på en ordentlig måde. Derfor er jeg glad for, at vi nu sætter et vigtigt fokus på den etiske dimension i brugen af data.«

Formålet med principperne er at understøtte folkeskolens arbejde med de nye regler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, skriver ministeriet. Principperne erstatter ikke regelsættet på området.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
28. september 2018 kl. 14:26

En masse varm luft bliver udgivet og måden hvorpå den bliver hjulpet ud på lugter...

Det er vist definitionen på en politisk prut!

Deraf at få renset luften med et valg? :-)

4
28. september 2018 kl. 13:03

Så vidt jeg kan se, så tales der kun om, hvordan data "bør behandles i regi af Folkeskolen". Se her, intet i hatten!

Principperne gælder ubetinget ... pånær, hvis der er lov eller cirkulærer, som siger andet. Der er intet oppe i ærmet (det er i frakken).

Og hvad med alle de andre steder, som data siver hen? Ministerier, styrelser, forskning, forvaltning, samarbejdsparterne? Men vi kigger på den tomme hat, så flytter man kaninen.

Stur, stur nummer!

2
28. september 2018 kl. 12:56

Ja, der er ret megen varm luft over det.

Generelt bør man når man udarbejder sådanne principper undlade at medtage ting hvor ingen normal person ville sige det modsatte. Der er f.eks. ingen der vil sige at brug af data skal være overflødig for skolens opgaveløsning.

Det er desværre meget almindeligt inden for politik. Hvis en politiker kun kommer med udtalelser ingen kan være uenige i bør man være mistænksom.

1
28. september 2018 kl. 12:42

Sikke en gang ordgejl.....Intet reelt indhold.