Ny vejledning: Sådan overholder du cookie-reglerne
EU's cookie-regler betyder, at hjemmesider nu skal bede om brugerens samtykke for at sætte cookies, som brugeren ikke selv har bedt om, og som ikke er teknisk nødvendige. Brancheorganisation ITEK under DI vil nu hjælpe danske virksomheder med at finde rundt i cookiereglerne.
»På den ene side er lovgivningen på dette område meget rigid og omfatter nogle cookies, som giver god funktionalitet for brugerne. På den anden side findes der cookies, som placeres på brugernes udstyr med det formål at profilere dem uden deres ønske, viden og samtykke,« skriver chefkonsulent Henning Mortensen DI ITEK i en e-mail til Version2.
DI ITEK har udgivet en vejledning til virksomheder, som blandt andet anbefaler, at man opdeler de cookies, der bruges på virksomhedens websteder, i tre kategorier.
Den ene kategori omfatter cookies, som brugeren selv sætter, og som har en direkte teknisk funktion. Det kan eksempelvis være indkøbskurven til en netbutik. Ifølge DI ITEK er disse cookies ikke omfattet af den danske cookie-bekendtgørelse, og det er derfor frivilligt, om man vil informere brugerne om brugen.
De to andre kategorier gælder cookies, som bruges til at følge brugeren på tværs af flere sessioner eller websteder. Så længe det sker inden for den samme virksomheds univers, mener DI ITEK, at brugerne skal spørges først og derefter have let mulighed for at trækkes en accept tilbage senere.
Hvis det drejer sig om cookies, der sættes af eksterne leverandører, så lyder rådet fra DI ITEK, at man bør overveje, om man reelt har behov for denne type cookies, eller om man kan fjerne dem fra sit websted.
»Der er ingen tvivl om, at det her bliver dyrt for virksomhederne. Især virksomheder med mange domæner og CMS-systemer kommer til at betale en høj pris. Denne pris vil jo alt andet lige blive væltet over på forbrugerne. Uanset hvad man måtte mene politisk om bekendtgørelsen, så er lov lov, og lov skal holdes,« skriver Henning Mortensen.
