Ny undersøgelse peger på efterslæb i den digitale dannelse i folkeskolen

Plus13. oktober kl. 05:49
sociale medier
Det digitale liv fylder meget hos folkeskole-børnene, men bliver sjældent diskuteret med lærerne. Illustration: dekazigzag | Bigstock.
Ifølge en ny rapport fra Børns Vilkår er der i 8. klasse stadig op mod en fjerdedel af eleverne, der aldrig har snakket med deres lærere om emner relateret til digital dannelse.
Artiklen er ældre end 30 dage

Mens langt de fleste af danske skoleelever i stigende grad bruger sociale medier fra en stadig tidligere alder, er det langt fra altid at de møder lærere, der vil diskutere dem. 

Det er en af konklusionerne i en ny rapport fra Børns Vilkår blandt mere end 2000 børn i 5. og 8. klasse. 

Her fremgår det, at tæt på en tredjedel af eleverne i 5. klasse ikke har talt med en lærer om temaer relateret til digital dannelse. Det samme er tilfældet for hver fjerde elev i 8. klasse. 

Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip? Log ind east
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger