Ny udgave af klassisk spilmotor skal give »usete mængder« af detaljer

Matrix Awakens bybillede
Illustration: Epic Games.
Fortnite-skaberne Epic Games har lanceret en ny udgave af deres populære spilmotor.
7. april kl. 10:12
errorÆldre end 30 dage

Epic Games har udgivet en ny udgave af deres spilmotor, Unreal Engine. Det kunne de afsløre i et nyligt livestream.

Remote video URL

Unreal Engine 5 har allerede været i early acces, men nu er den altså ude til alle spiludviklere. Ved annonceringen kunne Epic Games CEO, Tim Sweeney, afsløre, at spilmotoren allerede var kampklar. Da Chapter 3 sæsonen af Fortnite blev udrullet, var det nemlig Unreal Engine 5-spilmotoren, der blev brugt. 

Unreal Engine gør brug af den nye teknologi Lumen og Nanite. Lumen er en belysnings løsning, hvor Nanite er et nyt system til virtuel geometri. Sidst nævnte skal angiveligt give spiludviklere mulighed for at skabe »usete mængder af geometriske detaljer.«

Med den nye udgave af spilmotoren kommer også den digitale by fra deres tech demo 'Matrix Awakens', der er bygget i Unreal Engine 5. Med disse byggesten kan andre udviklere begynde at »skabe deres egne verdner, fortælle historier eller bygge nye spil.«

Remote video URL

Unreal Engine kommer også med 'Lyra', der er et spil, der er bygget til at give brugere indsigt i Unreal Engine 5s muligheder. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fornylig udgav Unity deres bud på, hvordan fremtidens computergrafik kan komme til at se ud med kortfilmen 'Enemies'. I en blog på Unitys hjemmeside går producer Silvia Rasheva i detaljer med teknologien bag demoen. 

»'Enemies' bruger hele Unitys feature-sortiment af High Definition Render Pipeline (HDRP), Screen Space Global Illumination (SSGI), den nye Adaptive Probe Volumes, ray tracing, NVIDIAs Deep Learnings Super Sampling (DLSS) og en hver anden feature, stor og lille,« skriver Silvia Rasheva. 

Version2 har fanget et screenshot fra Unreal Engine 5 tech demoen 'The Matrix Awakens'. Illustration: Carl Nielsen.

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger