Ny Ubuntu 11.04 med Unity er klar til download

28. april 2011 kl. 16:4236
Med Ubuntu 11.04 Natty Narwhal siger Ubuntu Linux farvel til desktopmiljøet Gnome og goddag til det hjemmebryggede Unity.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Bruger man Ubuntu Linux, kan man godt få sig en overraskelse, når man downloader den seneste version, der netop er frigivet.

I Ubuntu 11.04 er desktopmiljøet nemlig lavet markant om, efter at Canonical, der står bag Ubuntu, valgte at droppe Gnome.

I stedet har Canonical selv udviklet det nye Unity, som skal ruste Ubuntu til brug på andre platforme end en traditionel computer, samt ikke mindst gøre styresystemet mere Mac-lækkert at se på.

Det er dog også muligt at skifte til 'classic', når man installerer den nye version, hvis man ikke er glad for ændringer, eller gerne vil vente til Unity er modnet mere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For eksempel har der været kritik af, at man ikke kan tilpasse Unity i særlig høj grad. For eksempel er der i venstre side af skærmen en vertikal genvejsbjælke, som skal gøre det nemt at åbne nye programmer. Og denne bjælke kan ikke flyttes til højre side eller til bunden af skærmen, skriver Ars Technica.

Det nye desktopmiljø blev brugt for første gang i efteråret i version 10.10, men dengang var det kun netbook-udgaven af Ubuntu, som havde Unity som standard.

Download Ubuntu 11.04 fra Ubuntu.com.

36 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
28. april 2011 kl. 18:38

.. efter at Canonical, der står bag Ubuntu, valgte at droppe Gnome.

Droppe GNOME er nu så meget sagt. Det eneste man har gjort er at udskifter window manageren og lave sin egen launcher og dock. Man har stadig alle GNOME applikationerne, panelet, mm.

... samt ikke mindst gøre styresystemet mere Mac-lækkert at se på.

Det lyder næsten som om at Apple har patent på lækkert UI.

2
28. april 2011 kl. 21:19

Det lyder næsten som om at Apple har patent på lækkert UI.

Har de da ikke det?

Hvis ikke, hvem gør dem så rangen stridig? Windows, Gnome, KDE?

8
29. april 2011 kl. 00:48

Har de da ikke det?

Det er en subjektiv vurdering, men i mine øjne har Apple ikke noget lækkert. Hverken software eller hardware.

Jeg kan godt li' brugerflader med et simpelt udseende; KISS. Jeg skal ikke kigge på vinduerne, jeg skal kigge på det der er i dem. Og så skal jeg have funktionaliteten så langt mod højre som muligt - det er mest naturligt for højrehåndede.

11
29. april 2011 kl. 01:06

Det er en subjektiv vurdering, men i mine øjne har Apple ikke noget lækkert. Hverken software eller hardware.

Mener du virkelig det?

Alle kan vel blive enige om at en Ferrari er lækker (vel også selv om man ejer en Porsche eller anden lækker bil)?

Jeg kan godt li' brugerflader med et simpelt udseende; KISS. Jeg skal ikke kigge på vinduerne, jeg skal kigge på det der er i dem. Og så skal jeg have funktionaliteten så langt mod højre som muligt - det er mest naturligt for højrehåndede.

Det vi vel alle gerne vil have er en produktivitetsfremmende brugerflade. Det er netop det Apple kan og derfor de konstant bliver efterlignet.

Apple har integreret Thunderbolt i deres nye maskiner. Deres hardware er lækkert både at se på og røre ved. Jeg tror også at Anand skrev efter at have testet de nye (dengang i 2009) MacBook Pro laptops, at de var de bedste maskiner til at afvikle Windows på. Deres maskiner er funtionelt bygget med omtanke (placering af stik (ingen bag på, kun på venstre side, så de ikke er vejen for højrehåndedes mus), magnetisk strømstik, så skidtet ikke ryger på gulvet når man går ind i ledningen. Og så er de pakket med power. De performer virkelig godt (deres MacBook Pro serie i hvert fald). Der er i hvert fald ikke byttet om på Ctrl og Fn (skam jer Lenovo!).

Desuden holder jeg med dig i at man skal læse det der står i vinduerne frem for vinduerne. Men så Gnome/GTK med deres fontrendering vel ikke lige sagen? Eller tænker du på noget andet som lækkert? Derudover gør det jo ikke noget hvis vinduerne ser pæne ud.

Du ser jo også ud (eller ind) ad vinduerne i dit hus, men derfor skal vinduerne da alligevel være pæne?

Hvilken hardware synes du er mere lækker end Apples?

15
29. april 2011 kl. 03:22

Mener du virkelig det?

Ja, uden at blinke. Der er [u]intet[/u] fra Apple som har bare lidt interesse hos mig. Deres aluoverflade bringer tankerne hen på Porsa System (de der grimme møbler bygget af aluprofiler der var så populære i 80'erne). De hvide telefoner og computere sender mine tanker i retning af de plastlamper der ofte ses på offentlige toiletter og hvor plast"skærmen" gulnes med tiden, bliver sprødt og smuldrer.

14
29. april 2011 kl. 03:13

Desuden holder jeg med dig i at man skal læse det der står i vinduerne frem for vinduerne. Men så Gnome/GTK med deres fontrendering vel ikke lige sagen?

Jeg kan fint læse det der står i vinduerne - helt uden problemer.

Eller tænker du på noget andet som lækkert?

CTC - Cut The Crap. Der er det der skal være og intet andet. Hvis jeg ville have noget overfancy, så havde jeg Windows 7.

Derudover gør det jo ikke noget hvis vinduerne ser pæne ud

Det øger ikke produktiviteten. Et GUI er en grafik ikonholder. Du skal kunne finde det du skal bruge og du skal kunne ramme med musen. Alt andet er rivende ligegyldigt for brugen.

Det bedst GUI til dato er WPS. Det var rendyrket OO. Ikke nogle fancy farver og transparente bjælker. Det var intuitivt på en måde der ikke er set siden.

13
29. april 2011 kl. 03:07

Hvilken hardware synes du er mere lækker end Apples?

Alt andet. Antec laver nogle rigtigt lækre kabinetter - deres P182 er i særklasse.

34
29. april 2011 kl. 12:18

Hvilken hardware synes du er mere lækker end Apples?

Min kindle kan tage imod en mini USB...det kan min iPod ikke. Min kindle kan lade op via USB fra en hvilken som helst computer. Det kan min kærestes iPad ikke.

Jeg eeeeelsker min kindle, selvom menusystemet sutter røv, men hardwaren er bare fantastisk. Apple instisterer på mærkelige kabler og "standarder".

35
29. april 2011 kl. 12:42

Min kindle kan tage imod en mini USB...det kan min iPod ikke.

Kanden tage Firewire, USB, micro-USB. Nej der er altid en begrænsning mht. hvor mange typer stik man kan lave i en device. Apple har lavet en multistik, så man kan hive alt muligt ud og ind ad sin device. Det smarte er at dette multistik er det samme siden version 1.0 af iPod. Der er således ikke kun digitale USB data, men også analog lyd og video. Kan din kindle det? Desuden følger multistik-til-USB altid med til en Apple device, så jeg ved ikke helt hvad problemet er.

Min kindle kan lade op via USB fra en hvilken som helst computer. Det kan min kærestes iPad ikke.

Sært, det kan min??? Sæt dit multistik-til-USB i din laptop (USB 2.0+) så lader den fint.

Jeg kan bruge min iPhones 4's 3G forbindelse via USB/Bluetooth/Wi-Fi fra min computer. Kan du det med Kindle.

Apple instisterer på mærkelige kabler og "standarder".

Det ved du åbenlyst ikke noget om, siden du kan sige dette. Apple har et generelt multistik i sine små devices, som er det samme på tværs. Det er for at man kan tilslutte sin device til alt muligt udstyr. F.eks. en ekstern skærm, sit anlæg, docke den i en radio, bil mm. Nævn et stik på en nyere MacBook Pro som ikke er et almindeligt standard stik (udover det geniale magnetiske strømstik).

36
29. april 2011 kl. 14:15

Desuden følger multistik-til-USB altid med til en Apple device, så jeg ved ikke helt hvad problemet er.

Problemet er, at jeg skal have et Apple kabel med istedet for at bruge det, som virker til alt andet. Og går mit ene Apple kabel i stykker, så skal jeg købe et nyt, istedet for at bruge et af alle dem, som kommer med til alt andet.

[quote]Min kindle kan lade op via USB fra en hvilken som helst computer. Det kan min kærestes iPad ikke.

Sært, det kan min??? Sæt dit multistik-til-USB i din laptop (USB 2.0+) så lader den fint.[/quote]http://gizmodo.com/#!5508851/apple-ipad-not-charging-via-usb-for-some-users

Apple har et generelt multistik i sine små devices, som er det samme på tværs.

Min kindle har et mini USB stik, som kan det samme på tværs af hundredevis af forskelligt udstyr. Apple har noget, som virker i et par forskellige Apple produkter.

Nævn et stik på en nyere MacBook Pro som ikke er et almindeligt standard stik

Ved ikke hvad du snakker om. Jeg snakkede om iPad og iPod. Jeg kan ikke bruge mit iPod kabel i noget som helst andet end min iPod, mens det kabel jeg fik med til min kindle er magen til det, som kommer med til så meget andet.

Derudover, så kan jeg lægge ting og sager på min kindle med en hvilken som helst fil manager, for det er bare en USB disk...min iPod skal styres med gtkPod (eller Apples egen applikation). Hvorfor ?

39
29. april 2011 kl. 14:40

Min kindle har et mini USB stik, som kan det samme på tværs af hundredevis af forskelligt udstyr. Apple har noget, som virker i et par forskellige Apple produkter.

Jeg tror ikke helt du forstod hvad jeg mente. Der er ikke nogen standard for stik til små devices, som gør at man kan få USB, Analog stereo lyd, Composite video, VGA, HDMI osv. Derfor har Apple måttet opfinde et. Men i bund grund er fejlen vel at du sammenligner en eBogs-læser med en meget mere avanceret device. SÅ der er behov for en mængde forskellige stik. Det har man så løst ved at lave et der kan det hele. Ligesom på laptops hvor alle stik ikke kan være, så man kan købe en docking station med et proprietært docking stik, så man kan komme til at tilslutte f.eks. DVI (hallo Lenovo hvornår lærer i at sætte DVI i jeres laptops i stedet for VGA). Jeg kan så sige til det at iPad/iPhone osv. kan vise bøger i stort set alle formater, modsat Kindle som er meget begrænset (bla. kun monokromt).

Ved ikke hvad du snakker om. Jeg snakkede om iPad og iPod. Jeg kan ikke bruge mit iPod kabel i noget som helst andet end min iPod, mens det kabel jeg fik med til min kindle er magen til det, som kommer med til så meget andet.

Jeg snakker om det jeg citerede dig for, nemlig en bred generalisering af Apple som virksomhed og deres strategi for connectivity. Du sagde:

Apple instisterer på mærkelige kabler og "standarder".

Dermed vil jeg da godt at du gøre rede for den påstand. Du har indtil nu sagt at det er træls der ikke er et mini USB stik i en iPod. Det er der en forklaring på, nemlig at man også har brug for at få f.eks. analog stereo lyd ud af den, og video. Hvordan vil du gøre det med USB? Hvordan gør du det med din Kindle?

Derudover, så kan jeg lægge ting og sager på min kindle med en hvilken som helst fil manager, for det er bare en USB disk...min iPod skal styres med gtkPod (eller Apples egen applikation). Hvorfor ?

Det har Apple valgt. Ja det er ikke hensigtsmæssigt og også besværligt somme tider at den ikke bare sådan lige kan bruges som mass-storage device. For mig opstår problemet dog ikke så tit (men det opstår).

9
29. april 2011 kl. 00:53

@Jesper: Så hvilken GUI mener du er bedre ("lækrere") end Apples?

16
29. april 2011 kl. 03:25

@Jesper: Så hvilken GUI mener du er bedre ("lækrere") end Apples?

Gnome 2.3

18
29. april 2011 kl. 06:59

hvilken GUI mener du er bedre ("lækrere") end Apples?</p>
<p>Gnome 2.3

Hvilken hardware synes du er mere lækker end Apples?</p>
<p>Alt andet.

LOL! I rest my case.

4
28. april 2011 kl. 23:40

Har de da ikke det?

Jo de har! Netop derfor efterlignes de i et væk (senest Samung Galaxy telefon sagen).

5
29. april 2011 kl. 00:07

Kan man opgradere en 10.10 til den nyeste uden at geninstallere, og er det anbefalelses værdigt?

21
29. april 2011 kl. 08:49

Vil du opgradere din nuværende 10.10 installation til natty åbner du blot en terminal og skriver:

sudo update-manager -d

og du er i gang.

Selv har jeg i mange år været en trofast bruger af Ubuntu, men jeg er nu kørt træt i de halv-årlige opgraderinger til ny version med hvad deraf følger konfig og tilpasning. Jeg vil anbefale dig at vente en til to måneder, så de værste ooops er siet fra.

23
29. april 2011 kl. 09:13

@Jimmy: Netop, jeg venter også 2 mdr før upgrade. Nye features, nye bugs - og jeg har oplevet regressions til 10.10.

Jeg vil fremover lave en komplet dd-backup før jeg opgraderer.

22
29. april 2011 kl. 08:50

Et skud i tågen

Er der nogen der har prøvet Mint debian ?

12
29. april 2011 kl. 01:43

Ja, du kan fint opgradere via opdateringshåndteringen under system-administration. Husk backup bare for en sikkerhedsskyld.

19
29. april 2011 kl. 07:38

Takker for svarene.. Tror jeg indtil videre bliver på 10.10 :)

20
Indsendt af David Askirk Fotel (ikke efterprøvet) den fre, 04/29/2011 - 08:17

Jeg har opdateret til den nyeste beta for lidt siden. Det jeg kunne se var at den saa ud til at bruge stroem hurtigere end 10.10. Nogle der har haft samme oplevelse?

7
29. april 2011 kl. 00:44

Kan man opgradere en 10.10 til den nyeste uden at geninstallere, og er det anbefalelses værdigt?

Jeg vil anbefale dig at kigge i retning af en mindre fancy og mere gennemprøvet løsning fra en anden distribution. Når min 10.04 LTS slutter sit service life, så står der Debian på menuen.

24
29. april 2011 kl. 09:16

@Jesper Poulsen

Jeg er selv blevet utrolig træt af det opgraderings-cirkus livet som Ubuntu-bruger medfører. Derfor har jeg allerede taget springet for et par måneder siden og kører i dag Debian GNU/Linux 6.0 (Squeeze), hvilket jeg absolut ikke har fortrudt.

Debian er utrolig behagelig at arbejde med, og har en 2-årig release-cycle, i det mindste nogen tid endnu (hvor længe denne release-cycle er gældende vides ikke).

Jeg vil i hvert fald varmt anbefale at man tager Debian til sig, hvis man er træt af den halv-årlige opgradering/re-install af Ubuntu.

Men nu er Debian GNU/Linux ikke den eneste distro med super kvalitet. Tag et smut omkring

http://www.distrowatch.com

her finder du et sandt paradis i distro-valg. Prøv dem du føler for. Du kan jo prøve, (i tilfældig rækkefølge):

OpenSUSE, Slackware (forsigtig her), Fedora, Gentoo, Arch Linux, Mint, CentOS, Puppy Linux...

Du kan jo også prøve FreeBSD (PHK vil elske det) PCBSD (FreeBSD made human).

Kort sagt en verden af lækre systemer, så hvorfor ikke bare kaste sig ud i det. Det er, som bekendt, egne fejl man lærer af, og det værste, der vil kunne ske ved at lege med en ny, og for en selv ukendt distro er, at man havner i "en ommer".

26
29. april 2011 kl. 09:54

Hej - Jeg har lige - det vil sige i går - opgraderet fra 10.10 til 11.04.

Sidstnævnte har kørt godt - Compiz og hele moletjavsen - på min relativt billige Medion-Aldi-laptop gennem de seneste måneder.

Og jeg så egentlig frem til at prøve Unity.

Men da jeg loggede ind efter opgraderingen, blev jeg mødt med en besked om, at Unity ikke kan køre på min hardware. I stedet er min brugergrænseflade nu automatisk blevet sat til standard Gnome-layout - uden Compiz.

Jeg har et integreret Intel grafik-kort, som - såvidt vides - burde være understøttet i Ubuntu.

Hvis nogen har et bud på, hvad problemet kan være, er jeg lutter øren.

Derudover synes jeg altså, det er lidt skuffende, at skidtet ikke virker umiddelbart, når jeg nu tålmodigt har ventet på en final release, før jeg opgraderede. Det hele (minus webcam) fungerede jo fint under 10.10 - også desktop 3D-acceleration.

Jakob

10
29. april 2011 kl. 00:54

Er problemer med skrifttype størrelser (de der store ubehjælpe skrifter i Gnome eller er det GTK der er problemet) blevet fixet?

Jeg tænker på at de fleste dialoger, skærmbilleder mm. optager urimelig meget screen realestate. Prøv f.eks. at afvikle eclipse på Windows, Mac og Ubuntu/Gnome. Der er en verden til forskel på hvad det er muligt at have på skærmen. Selv efter adskillige timers justering (hvilket er omsonst at skulle gøre, og inkluderer at skulle flytte OT/TT fonte fra en Mac/Windows maskine), får man ikke et resultat der er super godt, og slet ikke i nærheden af det som OS X eller Windows har Out-of-the-box.

Bare rolig jeg har skam benyttet og sågar indført Ubuntu som udviklingsplatform til Java baseret software (eclipse udvikling). Men mest af alt fordi det er unix og alle de gode cmd værktøjer er der.

På min Mac får jeg en unix med alle de gode cmd værktøjer og samtidigt en meget mere smidig og brugervenlig grafisk brugergrænseflade. Det er bonus, og derfor har jeg kun Ubuntu på byg-selv maskinen (Dual Quad Xeon).

17
29. april 2011 kl. 03:30

Er problemer med skrifttype størrelser (de der store ubehjælpe skrifter i Gnome eller er det GTK der er problemet) blevet fixet?

Har der været et?

Der har været et problem med at opdatere Nautilus-vinduer hvor indholdet ændrede sig, således at man ved markering af en række filer ofte fik markeret de forkerte. Det problem er blevet løst.