Ny trend: It-beslutninger rykker væk fra it-chefen

Ledere uden om it-chefen bliver i stigende grad trygge ved at investere i it, vurderer analysevirksomheden Gartner.

Det er ikke længere givet på forhånd, at det skal være it-chefen, der træffer beslutningen om at indkøbe ny software til virksomhedens afdelinger.

For lederne i for eksempel HR-afdelingen, marketingafdelingen eller salgsafdelingen bliver i stigende grad mere trygge ved at tage beslutningen selv, skriver Business.dk.

»Hvis vi ser tilbage på den cyklus, informationsteknologien har været igennem de seneste 30 år, så har vi set leveringsmodeller, betalingsmodeller og operationaliseringen af IT ændre sig på skift,« forklarer Peter Søndergaard, dansk topchef i analysehuset Gartner, ifølge Business.dk.

»For 15 år siden begyndte en dominerende ændring i betalingsmodellen med outsourcing. I 1980erne var det den operationelle del, der ændrede sig med implementering af pc'en. På intet tidspunkt tidligere har vi set alle faktorer ændre sig på samme tid, men det gør de i dag - og det vil fortsætte de næste par år,« siger Gartner-chefen.

Cloud driver udviklingen

Ifølge Peter Søndergaard er den udvikling drevet af en stribe nyere og vigtige teknologier som blandt andet cloud computing, hvor virksomhedskunder for eksempel kan købe servere og storage som en tjeneste på nettet.

»I takt med at leveringsmodellen for it ændrer sig markant - blandt andet drevet af cloudbaserede løsninger, der kan leveres direkte til den platform, brugeren har - bliver det betydeligt lettere, hurtigere og ofte billigere selv at implementere softwaren. Derfor bliver det attraktivt for flere forretningsledere at købe it,« siger Peter Søndergaard til Business.dk.

Gartners forventer en vækst på fire-fem procent hos it-branchen i år, men it-cheferne forventer ifølge analysevirksomheden kun en lille vækst på en procent på deres budgetter.

Forklaringen på det skal ifølge Peter Søndergaard findes i forbrugernes private investeringer i it, men det er også et udtryk for, at it-bugetterne flytter rundt i virksomhederne, siger han til Business.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Peter Nilsson

Er det nyt? jeg tror det ikke...i mine ca. 5 år som IT-chef for en mediekoncern som efterhånden ligger 6 år tilbage i tiden, der syntes jeg ofte at det var bedst at min funktion mest var at finde de systemer som kunne være interessandte at benytte, indhente tilbud, finde fordele/ulemper/svagheder på dem, præsentere mulighederne for brugerne og så lå selve beslutningen om hvilket system vi skulle vælge hos den del af ledelsen som skulle bruge softwaren. Jeg tog mig af de driftmæssige beslutninger, styrede projekterne der kom ud af et evt. systemskift, opgradering eller etablering af nyt samt den daglige drift bagefter. Det kan da godt være at jeg ofte kom med god inspiration hvis jeg havde set noget spændende nyt, men beslutninger omkring branchesystemerne de lå bedst den del af ledelsen som havde ansvaret for den forretningsenhed.

  • 0
  • 0
#2 Peter Nilsson

min forbindelse er lidt ustabil, så jeg fik ikke lige skrevet min kommentar færdig.

de bedste branchesystemer syntes jeg ofte er dem som de forskellige faggrupper selv vælger, det er også dem der ved præcis hvilke behov de har for at udfylde deres funktion bedst muligt. nogle gange ved de det ikke, men det hører til sjældenhederne og så må IT-chefen finde det rette system, men for det meste ved feks journaliserne bedst hvilket system som er bedst at skrive i samtidig med at de kan bevare samarbejdet med de andre funktioner der er på en avis, trykkeriet ved hvilket software der er bedst til tryg, økonmiafdelingens chef ved nøjagtigt hvilket økonomisystem som er bedst. Det kniber dog nogle gange med at forstå hvordan de forskellige dele skal hænge sammen og her er det IT-chefens opgave at få tingene optimeret så alt fungerer uden at der opstår dumme dobbeltfunktioner eller uhensigsmæssige arbejdsgange.

  • 0
  • 0
#3 Peter Stensgaard

Det er rigtig set, at beslutningerne deles ud på flere, og at langt flere har en mening om, hvilke systemer, der er de rigtige for virksomheden at investere i. Når det så er sagt, åbner det en ladeport for suboptimering og drifthelvede, hvis ikke topledelsen er opmærksom på dette. Ligesom enhver anden investering i virksomheden, skal også investeringer i nye systemer ledes projektmæssigt korrekt, med en business case som styrende og således at det er virksomhedens samlede gevinst ved systemet, der skal ses på. Det giver ikke mening at 3 salgsdivisioner køber hver deres CRM system, eller 3 fabrikker køber hver deres vedligeholdelsessystem, bare fordi de enkelte salgschefer eller fabrikschefer har kastet deres kærlighed på bestemte løsninger. Det er umuligt for IT-afdelingerne at holde sig driftmæssigt opdateret og trimmet, hvis man skal opretholde drift- og udviklingskompetence på 3 eller flere platforme.

  • 0
  • 0
#4 Kenn Nielsen
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere