Ny tech-ambassadør: »USA og Kina kappes om at dominere vores fremtid«

12. november 2020 kl. 03:4520
Ny tech-ambassadør: »USA og Kina kappes om at dominere vores fremtid«
Illustration: Anders Meldgaard Kjemtrup.
Danmarks nye tech-ambassadør har nu indtaget sin plads i Silicon Valley, men giver det overhovedet mening at have en national tech-ambassadør i lyset af stærke kræfter som EU med Margrethe Vestager som spydspids? Ja, mener den nye ambassadør.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Klodens mægtigste tech-virksomheder har de seneste år haft flere danskere på deres radar. Særligt store “blip” på radaren har den ledende næstformand for EU-kommissionen, og EU-kommissær for konkurrence, Margrethe Vestager efterladt.
I nogle af verdens største tidsskrifter kaldes hun “Big Tech’s skrappeste modstander” og betegnes som Europas nye “Iron Lady” med henvisning til en anden kolos i europæisk politik, den tidligere britiske premierminister Margaret Thatcher.

Log ind og læs videre
Du kan læse indholdet og deltage i debatten ved at logge ind eller oprette dig som ny bruger, helt gratis.
20 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
15. november 2020 kl. 23:44

Ja, og ironisk nok er Opera i dag kinesisk. ;)

Det er så ikke lige den type information jeg sådan lige kan huske udenad, men når jeg søger efter det, så er det jo rigtig nok.

19
15. november 2020 kl. 22:38

Det kunne være interessant om der kom en status hver 6 måned på et sådan initativ.

Men synes måske også, at hvis det man kan svinge sig op til er GDPR viden og at man har fået fjernet et par videoer så tror jeg ikke vi har meget at byde ind med på den anden side af Atlanten.

og kommentarerne om at "vi gungrer" fordi vi køber udenlandsk teknologi behøves vist ikke flere kommentarer - men man græmmes lidt en gang imellem.

Jeg tror også at vi er nødt til at acceptere at ingen har venner ude i verden, men kun bekendtskaber og at vi alle hypper vores egne kartofler på et eller andet niveau. Alt andet er og har altid været naivt.

18
15. november 2020 kl. 21:47

Ja, og ironisk nok er Opera i dag kinesisk. ;)

17
13. november 2020 kl. 13:37

Fair nok, der skete så mange ting i perioden mellem 60'erne og 80'erne at det ikke altid er nemt at huske helt precis, hvor diverse teknologier er udviklet.

Det vigtigste er nok, at genier får lov at udfolde sig. Der er steder og tider, hvor det kan ske. Andre gange er det ret svært.

Ud over (at skabe og udvikle ny) teknologi, så er der også en meget at gøre ved måden, vi bruger den smarte teknologi. Og her halter det noget, både her i landet og i United States of the Oval Office. Der er ikke tid (det er der aldrig og er ikke altid en begrænsning), men der er så mange bureaukratiske bremser på alt, at meget lidt virkelig solidt bliver skabt. Eller hvis det bliver skabt ved et rent held, så kan det ikke bruges f.eks. på grund af udbudsloven. Der er også stadig en udbredt forestilling om, at brugere og besværligheder følges ad. Nej, brugere skal med for at minimere besværlighederne.

Og så det med at forstå, hvad vi laver. Det er næppe ret meget ond vilje, at det ene system efter det andet har huller i funktionalitet eller åbne og ukendte bagdøre. Det er fordi vi koder ved at efterligne, ikke ved at forstå.

16
13. november 2020 kl. 12:24

Alle tre er udviklet på Bell Labs, mens det var en del af det private telefonselskab AT&T. Det er en forskningsinstitution, men ikke under et universitet.

Fair nok, der skete så mange ting i perioden mellem 60'erne og 80'erne at det ikke altid er nemt at huske helt precis, hvor diverse teknologier er udviklet.

14
12. november 2020 kl. 23:22

USA, og for den sags skyld Kina, ville ikke have alt det teknologi de har i dag, hvis ikke det var fordi at dem meste af grundudviklingen have været sponsoret, eller betalt, af det amerikanske forsvar. Selv universiteterne modtog en del penge fra militæret til udviklingen af DARPANET.

Mange af de værktøjer som vi tager for givet i dag er egentlig udviklet på amerikanske universiteter, og her tænker jeg på f.eks. Unix og C sproget. C++ ville sikkert ikke eksistere i dag havde det ikke været for C.

Så i stedet for at sende flere milliarder kroner, eller Dollars til f.eks. Nato, så kunne man i stedet give pengene til universiteterne og andre private virksomheder mod at de udvikler værktøjer som vi senere hen kan bruge i EU. Her kunne f.eks. EU udviklet HW / SW kunne gøres EU uafhængig af både Kina og USA. Okay, vi kan selvfølgelig bruge Linux, men de store amerikanske virksomheder udvikler jo også på Linux, så det løser ikke helt vores problemstilling med f.eks. af kunne være 'offline' på en hel del områder.

13
12. november 2020 kl. 21:38

@Bo.

Måske du burde overveje at søge professionel hjælp - vel at mærke ikke fra en IT fagperson, men en behandler.

12
12. november 2020 kl. 17:49

for min skyld kan de ansætte hvem de vil, når vedkomne LGBT for ikke at støde nogen slynger om sig med begreber de ikke forstår. OPP,kan ikke anvendes i den sammenhæng. Jeg ved ikke hvilke typer projekter hun mener skal laves eller udvikles for danske penge ,ideen med OPP eller PPP er private enten bygger,finansere eller driver projektet mod garanti for feks fast leje eller bonus for opnået mål , det vil jeg nødigt kaste mig ind i med amerikanske firmaer og deres 5000 advokater god fornøjelse. Her vil skat og andre offentlige IT projekter være i børnehave afd. uden støde nogen,det må man jo ikke. nu er det jo tilfældigvis som så meget andet poltik, uden og nævne en anden sag hvor amatørene brilliere indenfor det juridiske felt. Lad mig straks nævne Mark Twain, som sagde, lad ikke skolen få indflydelse på din uddannelse. det råd har jeg fulgt. Nu er der jo bodega stemning hvor vi er like it or not. Hvis vedkomne ikke kan klare bodegastemning hvordan i alverden skal de kunne klare et par cowboys. Jeg har mig bekendt kun nævnt 2 ikke Danske politiker. Der findes en masse dygtige eksport sælger i dette land,som kender spilletsregler de skal nok ikke nyde nogeteller hur?.

11
12. november 2020 kl. 14:40

Og så fik vi ellers en mulig forklaring på, hvorfor kvinder "ikke gider it". Muligvis er det bodegastemningen, de ikke rigtigt gider.

Spørgsmålet er (det har andre nævnt), om opgaven/jobbet giver mening. Ikke om "små damer" er dumme (eller hvad der nu kan genere nogle mænd). eller om lokalerne er vel dyre.

Egentlig tror jeg ikke, at en "ambassadør" der fortæller, hvor gode vi er (er vi det?), hjælper ret meget. Vi er nødt til at VÆRE gode og VISE det. Eller bliver det bare til, at vi har en billig grund i Jylland med forberedte el-installationer (og meget lidt styr på hvidvaskning). Hvis folk i Spanien eller andre steder siger, at det de lavede der, de hersens danskere, SÅ skal det nok blive bemærket. For 30 år siden havde Skandinavien et vist ry for at involvere brugerne, når systemer skulle udvikles.

10
12. november 2020 kl. 13:32

Ja, hvis man ikke kan finde på andet ....

Det her handler om begrebet "tech ambassadør". Hvem der beklæder stillingen, kvalifikationer, køn osv. er fuldstændig ligegyldig i forhold til jobbets indhold og i forhold til hvordan Danmark kan gøre sig gældende på tech scenen i USA.

Den opgave bliver lige umulig for alle, uanset hvem der udnævnes.

De personlige udfald imod personer, politikere eller politiske partier hører hjemme et andet sted.

9
12. november 2020 kl. 13:23

Hold da op, husk lige at trække vejret.

Og så ellers et godt råd: Brug afsnit og versal ved nyt afsnit, samt læs korrektur, før du trykker gem - så er du måske et lille skridt på vejen mod at blive taget seriøst.

7
12. november 2020 kl. 12:49

jeg har før undreede mig over den lille dames udnævnelse, og rolen i det hele taget, personligt tror jeg at virksomheder i den klasse vi taler om udemærket godt ved hvilket sted de skal gå hend selv uden at skulle holdes hånden af bedrevidende amatører fra DK, Selvfølgelig tager virksomhederne imod, de er jo ikke kommerciel tåber. virksomhederne drives af penge ikke af andet. OPP er ikke en dansk opfindelse, jeg tror sågar fru tatcher stod bag for at få hjælp til finasering af en nedslidt enegelsk infrastructur måske var det tony blair det kommer der overfra var selv med i et de største OPP eller PPP london underground. hvis den lille dame havde fulgt med i skolen vil hun vide at DK meget sent kom med på vognen, først projekt var mener jeg er rigsarkivet. Det er jo kun naive børn der tror multinationale virksomheder etiske regler eller ej er drevet af menneske retigheder, de er normalt som alle virksomheder drevet af overskud tilaktionærene længere er den ikke. DE eneste som har kopieret DK er sydkorea. som technologisk måske er længere fremme. da korea blev delt mistede syd deres landbrug hvad udaf tabes skal indaf vindes
lad os genstarte det ved hjælp af disse udemærket evner vi har hjemme og lad os holde dem her.

6
12. november 2020 kl. 12:23

En sand socialist......

4
12. november 2020 kl. 11:15

Artiklen passer vist meget godt til situationen i Europa.

Hvor kan jeg købe en PC med en CPU som er udviklet og produceret i EU? Eller en telefon som er udviklet og produceret i EU?

Okay, jeg mener at Suse er tysk, Opera er vist norsk, men ellers er det jo svært at finde et EU udviklet operativ system til både PC'er og telefoner, så det må være op at bakke for EU.

Nu om dage er det jo lige før man er nødt til at finde en computer fra Datacentralen, hvis man ønsker at benytte en computer som enten er produceret eller udviklet i EU.

3
12. november 2020 kl. 11:04

Men blåøjede, det er vi gode til at være, og selvfølgelig siger hun ja, hvem ville ikke det, hvis belønningen er et fedt job hos MS.

Fuldstændig enig. Og skulle den nye ambassadøren være så "heldig" også at få en goodiebag med en kasket, kan hun jo udveksle den med en innovativ dansk klaphat.

Det bringer lidt mindelser om den forhippelse der fra politisk side om at være "teknologisk i fronten", f.eks. ved at bygge førerløse metroer, udviklet i udlandet og opført af udenlandske arbejdere, eller forsøg med autonome busser, som der heller ikke er den fjerneste udviklingsdel i fra Danmarks side, og intet eksportpotentiale, tværtom.

Ja, desværre opfatter mange i Danmark, det at tage en teknologi i anvendelse som innovation. Det siger desværre alt for meget om danske virksomheders innovationsevner.

2
12. november 2020 kl. 10:46

Indtil videre klemmer vi jo selv vores værdier og innovationen ud af vores egne danske virksomheder, så mon ikke det var bedre at starte der, før vi går i diplomatisk samarbejde med USA?

Eksempelvis er det ikke muligt for et lille firma at kunne blive leverandør til det offentlige Danmark, da adgangen effektivt blokeres af SKI, udbud med indbygget bias og anden nepotisme - og det uagtet hvor godt, billigt, innovativt et produkt man stiller op med, ordren går altid til The Usual Suspects til en giftig pris.

Og sålænge man bliver ved med at knægte de små virksomheder, og den innovation de kan bidrage med, så de ikke kan opbygge et hjemmemarked, så er det op ad bakke at tale om eksport, "Tech Ambassadør" eller ej.

På 5G har Danmark intet at byde på - som i abslolut intet. Antallet af danskere som deltager i f.eks. udvikling af internationale standarder på 5G er 0 (nul som i zero). Der er simpelt hen ikke en eneste dansk virksomhed representeret i de dele af ETSI som udvikler disse standarder. Hvordan forestiller en tech-ambassadør sig, at man kan samarbejde med USA om innovation på 5G, når danske virksomheder kun er slutbrugere af teknologi - ikke udviklere af den? (Jeg forstår godt hvorfor den forrige fik en goodiebag med en t-shirt og en kasket med hjem fra de "diplomatiske" møder).

Det bringer lidt mindelser om den forhippelse der fra politisk side om at være "teknologisk i fronten", f.eks. ved at bygge førerløse metroer, udviklet i udlandet og opført af udenlandske arbejdere, eller forsøg med autonome busser, som der heller ikke er den fjerneste udviklingsdel i fra Danmarks side, og intet eksportpotentiale, tværtom.

Men blåøjede, det er vi gode til at være, og selvfølgelig siger hun ja, hvem ville ikke det, hvis belønningen er et fedt job hos MS.

1
12. november 2020 kl. 10:14

Men hvis EU betragtes som værende i klemme mellem de teknologiske stormagter som Kina og USA, ville det så ikke være stærkere at gå sammen i EU om en decideret tech-kommissær med base i Silicon Valley?

En glimrende artikel med et centralt spørgsmål - og nogle lidt tågede svar.

Analysen, at EU er i klemme mellem USA og Kina er i mine øjne korrekt. Måske er både EU og USA ved at komme i klemme af Kina.

Så spørgsmålet er: Bør Tech-ambasadøren også sidde i Kina?

Her peger hun i særdeleshed på Danmarks evne til at finde løsninger gennem offentlige-private partnerskaber (OPP) og et fokus på balancen mellem fornuftig regulering, der balancerer beskyttelsen af borgernes grundlæggende rettigheder, men som ikke kvæler virksomhedernes innovation og muligheder for teknologisk udvikling.

Det bliver op ad bakke for tech-ambassadøren, og der er flere interessante ting i netop denne udtalelse:

  • Ballance mellem beskyttelse af borgerrettigheder og innovation? Jeg har svært ved at få øje på hvad der præcis tænkes på her. Det er ikke GDPR som ødelægger innovationen i danske virksomheder, men derimod ekstremt fodslæbende politikere, som ikke forstår teknologi, og som kun langsomt og modvilligt implementerer rammebetingelserne for at danske virksomheder kan udvikle sig.

  • Danmark er det fjerde sidste land i Europa som stadig ikke er i gang med auktionen over de nye 5G licenser. De tre andre lande er Estland, Malta og Slovakiet.

Der er ingen tvivl om, at konkurrencen mellem stormagterne intensiveres. USA og Kina kappes om at dominerer vores fremtid. Det gælder både, når vi taler kunstig intelligens, kvantecomputere og 5G. Det skal Danmark og Europa navigerer i. Vi skal sikre os, at vi og vores værdier ikke bliver klemt

Indtil videre klemmer vi jo selv vores værdier og innovationen ud af vores egne danske virksomheder, så mon ikke det var bedre at starte der, før vi går i diplomatisk samarbejde med USA?

På 5G har Danmark intet at byde på - som i abslolut intet. Antallet af danskere som deltager i f.eks. udvikling af internationale standarder på 5G er 0 (nul som i zero). Der er simpelt hen ikke en eneste dansk virksomhed representeret i de dele af ETSI som udvikler disse standarder. Hvordan forestiller en tech-ambassadør sig, at man kan samarbejde med USA om innovation på 5G, når danske virksomheder kun er slutbrugere af teknologi - ikke udviklere af den? (Jeg forstår godt hvorfor den forrige fik en goodiebag med en t-shirt og en kasket med hjem fra de "diplomatiske" møder).

Det vil kræve overmenneskelige diplomatiske evner af en tech-ambassadør at sælge Danmark som en innovativ og interessant samarbejdspartner på det område - hvor kedeligt og ærgerligt det end er at indrømme.

Jeg håber virkelig, at tech-ambassadøren kommer til at gøre en forskel, men jeg har min tvivl.