Ny Stofa-ejer håner TDC's gyldne ADSL-løfter

Hvis mælk blev markedsført som ADSL, ville der ofte kun være en deciliter i kartonerne. Citat: Direktøren for elselskabet SE, der netop har købt Stofa.

Respekten kan ligge på et meget lille sted, når direktør Niels Duedahl fra det sydjyske elselskab SE med købet af Stofa for 1,9 milliarder kroner kaster sig ud i konkurrence med mastodonten TDC.

Læs også: Syd Energi køber Stofa for 1,9 milliarder

Med Stofa får SE adgang til antennenet i hele landet til at supplere de godt 60.000 kunder i den sydlige del af Jylland, som i forvejen er koblet op med hver deres fiberkabel. Det har i forvejen været en milliardinvestering.

Niels Duedahl er meget klar i mælet, når han bliver spurgt, hvad SE kan, som de etablere teleselskab ikke formår.

»Vores analyse, da vi gik ind og reparerede på vores fiberretning, var, at den konkurrent, vi var oppe imod, var elendig til at overholde aftaler, og i øvrigt var umulig at få fat i, når noget gik galt. Så satte vi os ned og sagde, at vi vil være danmarksmester i at overholde aftale og til at få fat i, når noget går galt.«

»Hvis vi havde drevet den danske elsektor, som vi driver den danske telesektor, så havde vi ikke strøm i kontakterne tre ud af fem dage.«

Da journalisten ikke kan holde latteren tilbage, fortsætter direktøren:

»Jamen, det havde vi jo ikke, når du tænker på, hvor nedslidt kobbernettet er i Danmark, og hvor dårlig service de giver ude i landområderne.«

Niels Duedahl inddeler bredbåndsteknologier på faste net i tre lag. Øverst ligger fiberen, derunder kommer antenneforeningernes coax-net og nederst rangerer han telefonnettets kobber-par.

»ADSL lider under afstand til centralen og antallet af kunder, der er på ad gangen. Det er en delt ressource,« siger han.

»Jeg kan tale for alle mine kunder, der har kobbernet i dag ude på landet. De oplever en urimeligt ringe service og store, store forskelle mellem det, der bliver lovet i markedsføringen og det, som folk rent faktisk modtager. Det, som hedder best effort eller 'op til'.«

Læs også: Kritik: TDC sælger 20 Mbit-bredbånd, men leverer kun den halve hastighed

»Når du køber et ADSL-produkt på landet her i Sønderjylland som en 20/2-forbindelse (20 Mbit/s download og 2 Mbit/s upload, red.), så får du i nogle tilfælde en tre megabit-forbindelse ned og en halv op.«

»Tænk, hvis Arla Foods markedsførte mælk på samme niveau, som man markedsfører ADSL. Så ville vi nogle gange åbne kartonerne og opleve, at der var én deciliter i og andre gange fem deciliter. Det er jo fuldstændig rablende vanvittigt.«

Niels Duedahl er ikke blind for, at coax-nettene også er en delt ressource. Kapaciteten er så meget højere, at det ikke giver problemer.

»Coax ligger lige i halen på fiber og kan levere massive download-mængder med højt serviceniveau. Uploadhastigheden er lavere, men dog hurtigere end (telefonnettets, red.) kobber.«

Læs også: Forbrugerrådet: Absurd at sælge bredbånd med ‘op til'-hastigheder

»Kobberet ligger nede i bunden og er grundlæggende en forældet platform, der er ved at udtjene sig selv,« lyder dommen fra den nye Stofa-ejer.

Elselskabet betaler 1,9 milliarder kroner for Stofa. Handlen er betinget af, at den bliver godkendt af både SE's repræsentantskab og Konkurrencestyrelsen.

Går den igennem, så spår Niels Duedahl, at telekommunikation i løbet af tre år bliver en lige så stor forretning for SE som salg af strøm og drift af elnettet til 750.000 syd- og sønderjyder.

Nyhedsmagasinet Ingeniøren bringer fredag et længere interview med Niels Duedahl.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (33)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Jørgen Elgaard Larsen

»Jamen, det havde vi jo ikke, når du tænker på, hvor nedslidt kobbernettet er i Danmark, og hvor dårlig service de giver ude i landområderne.«

Det er nu heller ikke så nemt at få fiber fra SE i landområderne. En af mine bekendte i Sønderjylland har en fiber løbende tæt på sit hus, men han kan ikke blive koblet på: SE gider ikke koble udstyr i deres ende af fiberen, før hele landsbyen vil kobles på.

  • 5
  • 0
#6 Lars F. Jensen

Set fra et forretningssynspunkt er en enkelt landmand jo helt uden betydning - ADSL derud er ren service. I tættere bebyggede områder er der for det meste en ret kort kobberafstand og man kan fint få en god internetadgang. Hvor der er mange med en lidt for lang kobberafstand skal der blot udbygges med et fordelernode. De nye muligheder med at anvende de flere kobberpar, der er ført ind de fleste steder vil give mulighed for mange til at få en rigtigt hurtig forbindelse. Kobber holder mindst en teknologigeneration eller to mere.

Husk at set fra samfundets side er der ingen værdi i spil og underholdning og andet 'pjank', men netadgangen skal bruges til kontakt med fx kommunen, lægen, eller fx for en landmand til kontakt med mejeri og slagteri etc. Her kan spares personale tid og dermed udgifter - og det er her det tæller.

Lars :)

  • 2
  • 4
#7 Jens Jönsson

Hvor der er mange med en lidt for lang kobberafstand skal der blot udbygges med et fordelernode. De nye muligheder med at anvende de flere kobberpar, der er ført ind de fleste steder vil give mulighed for mange til at få en rigtigt hurtig forbindelse. Kobber holder mindst en teknologigeneration eller to mere.

Desværre nej. Jeg har nu oplevet flere steder, i centrum af middel størrelse danske provinsbyer, at man ikke kan få de "nye" forbindelser fra TDC (eller de selskaber der lejer sig ind på TDC's kobber), da kvaliteten af kobberet er for dårligt. Det er simpelthen for gammelt og har været gravet over talrige gange, selvom der er under 1 km og nogle steder under 500 meter til centralen. Tilmed opleves det også at hurtige ADSL forbindelser er ustabile. Om det er pga. fugtige kabler, krydstale eller andet skal jeg ikke kloge mig på. Jeg kan bare konstatere at det er tilfældet.

Tror du selv at det bliver bedre, des mere du tvinger igennem kobberkablet ? Også selvom du benytter flere kabler ?

  • 9
  • 0
#9 Thomas Ehler

Da jeg først hørte om ADSL i 1994 havde min Fætter (Ca, USA) haft en længe. Han kunne ikke længere købe en ISDN med mindre det var til erhverv... På det tidspunkt gik jeg og ventede på min ISDN linie som TDC først var ved at være klar med. I 1999 fik jeg en ADSL linie fra Orange, 256kb tror jeg, for TDC var knap nok kommet i gang. TDC skulle jo liiige skumme fløden af deres ISDN investering...( Orange ADSL'en var i øvrigt nede så ofte at vi ikke betalte det første halve år...)

I det hele taget er det noget af en L... kapitalfonden NTC (Apax, Blackstone, KKR, Permira og Providence) har købt.

At tænke sig at den internet suppedas, TDC i dag sidder i, for en stor del kunne være undgået hvis man havde lagt tomrør ned sammen med coax'en i sin tid, er umuligt. For TDC er og bliver et bagstræberisk firma der konstant tager de billige kortsigtede beslutninger og samtidig fastholder deres kunder i dyre forældede løsninger i årevis efter at alle andre er kommet videre.

Med en kapitalfond som ejer, er den kultur garanteret overlevelse, for kapitalfonde går kun efter så stor profit som muligt på så kort tid som muligt. Således købte NTC TDC for 75Mia i 2005 og hev 44Mia ud i 2006. Derefter var hele TDC's egenkapital væk.

I tilfældet TDC bliver det meget svært at få en netto gevinst ud af investeringen, for TDC ER død. TDC har bare ikke indset det endnu. Når de sidste i den "fastnet telefon afhængige" generation er døde og alle kan få bredbånd på noget bedre end ADSL, findes TDC ikke længere.

  • 4
  • 0
#11 Søren Schrøder

"ADSL lider under afstand til centralen og antallet af kunder, der er på ad gangen. Det er en delt ressource"

det har jeg altså lidt svært ved at få til at passe med virkligheden.

Hver DSL forbindelse er en point-to-point forbindelse imellem DSL-modemmet og DSLAM'en på centralen (eller det fremskudte trin). På dette stræk deles der ikke med andre kunder (med mindre man kalder evt cross-talk i kobberbundterne for deling, men så er man vist mere teknisk end ovenstående citat antyder)

Fra DSLAM til "internet" er der ganske rigtig delt medie i det backhaul der er i udbyderens backbone, men sådan er det også i SE's fibernet (og på samme medie, nemlig fiber).

Nye DSL udbydere kan starte her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_subscriber_line

Disclaimer: Jeg arbejder for en DSL udbyder.

  • 7
  • 3
#12 Jesper Poulsen

alle kan få bredbånd på noget bedre end ADSL, findes TDC ikke længere.

Alle andre kan så ikke levere den samme service som TDC. Ikke engang SE tilbyder døgnservice til private.

Jeg synes, at det er rart, at få en tekniker ud og splejse et kabel sammen fredag aften, fordi en gravemaskine har snuppet dataforbindelsen sammen med opgravning ved et rørbrud. Alle andre selskaber kan levere en reparation ved næste arbejdsdag. Det er bare ikke godt nok.

  • 0
  • 1
#16 Jesper Poulsen

Har du virkelig prøvet det?

Ja. En lille time efter at jeg have fejlmeldt linien blev jeg ringet op af teknikeren (på min mobiltelefon). Han spurgte hvad der var vigtigst at få liv i igen, ISDN'en eller ADSL'en. Jeg svarede ADSL'en. Efter yderligere en halv times tid ringede han igen og meddelte, at nu var der internet... :-)

ISDN-forbindelsen blev klaret den efterfølgende mandag.

  • 2
  • 0
#17 Lars F. Jensen

Der vil altid være problemer nogle steder, men for rigtig, rigtig mange husstande er der adgang til udemærket kobber med kun få hundrede meter til node/central. Det med at finde enkelte eksempler, hvor det ikke virker, betyder jo ikke nødvendigvis, at der er mange set på landsplan, der har 'dårligt' kobber.

Set fra et totalt perspektiv er det radikalt billigere at anvende de eksisterende kobber forbindelser på de sidste 3-500 meter.

Lars :)

  • 0
  • 3
#18 Anonym

sjovt nok kender jeg ikke nogen der kan få hastigheder bare tilnærmelsesvis tæt på de lovede "op til" hastigheder, så jeg vil stille spørgsmålstegn til at "rigtig mange hustande" har rigtig god adgang til god kobber. Det kan meget vel være at deres central er tip top moderne, men kobberet det sidste stykke er det sjældent (ud fra min erfaring og omgangskreds).

Jeg bor selv i et kvarter der ikke engang er 20 år gammelt og der kan TDC ikke levere mere end 5 mbit på ADSL, så jeg er rigtig rigtig glad for Waoo fiber.

  • 5
  • 0
#19 Jens Jönsson

Der vil altid være problemer nogle steder, men for rigtig, rigtig mange husstande er der adgang til udemærket kobber med kun få hundrede meter til node/central.

Ja, på kobber.... Fiber er der meget sjældent problemer med. Kigger du kun på kablet, så er fiber slet ikke så udsat som kobber. Det er kun hvis det bliver gravet over, men så er det også lige meget om det er kobber eller fiber...

  • 3
  • 0
#20 Jesper Poulsen

Det med at finde enkelte eksempler, hvor det ikke virker,

Du mener ... finde eksempler på hvor det virker... ?

Jeg har haft ADSL 3 forskellige steder på Als (alle 3 steder indenfor bygrænsen). Første sted kunne jeg ikke få meget mere end hastigheden på ISDN. Andet sted kunne jeg få det jeg ville have (147 kabelmeter til centralen). Tredje sted (det er her) kan der leveres 6M/768k - på et separat kobberpar. Ovenpå ISDN kan der leveres nul.

Mine forældre havde ADSL indtil for få år siden. De kunne få 256/128, men kun fordi de havde ekstra kobber til det og kun på gode dage. Ofte var det under ISDN-hastighed. Nu har de fiber (leveret af HEF). De bor i en mindre landsby.

  • 1
  • 1
#21 Lars F. Jensen

Det eksisterende kobber er meget billigere at anvende på det sidste stykke ud til brugeren. Kobberet ligger der, der skal blot tilsluttes en ADSLxx-router. Lad dog være med at se på egenne eller enkelte andre dårlige eksempler - nogen er bare ikke heldige, og det kan man ikke lave politik efter.

Der skal være internet adgang - men det skal først og fremmest være billigst.

Jeg har ikke konkret kendskab til kablerne i bestemte områder, men husker dog vagt fra min studietid, at P&T/Tele Sønderjylland havde det bestemte rygte, at alt var meget gammeldags og meget også var meget gammelt.

Forretningsmæssigt set bor danskerne ikke på landet eller i småbyerne - de bor i de store og de større byer og deres nyere forstæder.

Lars :)

  • 0
  • 5
#22 Lars F. Jensen

"Tredje sted (det er her) kan der leveres 6M/768k - på et separat kobberpar. Ovenpå ISDN kan der leveres nul."

Det er da mere end rigeligt til at netbank, E-mail, kommunen, lægen og at læse hjemmesider. ISDN kan vel fint erstattes af IP telefoni.

Husk det er IKKE et samfundsproblem at du kan have det sjovt, kun at du kan betale din restskat ol.

Lars :)

  • 0
  • 6
#27 Lars F. Jensen

Du er jo ikke den standard kunde - som kobberet i første række henvender sig til. Du har særlige ønsker og må naturligvis så betale 'business pris'.

Igen en forretning kan tilbyde sine varer og services til de kunder, som har ønske om at købe netop disse. En forretning skal ikke nødvendigvis servicere ALLE kunder med særlige eller måske endda lidt 'skøre' ønsker.

Det er det kedelige og almindelige og nødvendige - som jeg før skrev "at betale restskat ol." - der dækkes fint via kobber til langt største delen af befolkningern.

Lars :)

  • 0
  • 1
#28 s_ mejlhede

Du kan flytte nummer med over ved viptel og andre. Tjernester ? Er det ikke dem man selv søger for, når man har styr på sit egen nummer, og "central" Som så desvære stadigt er ejet af det oprindelige telefonselskab, som har haft nummerserie. Dit telefon selv skab har kun lånt det, og lejet det ud til dig.

  • 1
  • 1
#29 Henrik Madsen

Kobber ER noget forældet skrammel og ikke mindst de manglende muligheder for synkrone forbindelser er helt til grin.

Vi sender større og større mængder data via vores forbindelser.

Billeder i højere opløsninger fylder mere, backup til online tjenester og cloud kræver mere og så videre og så videre.

Gid kobber ville dø og fiber ville blive standard i de fleste hjem

  • 2
  • 1
#30 Jesper Poulsen

Du kan flytte nummer med over ved viptel og andre.

Nummer eller numre?

Tjernester ?

Jeg har flere linier (det ligger ligesom i ISDN). Jeg kan viderestille til andet nummer, jeg kan flytte en samtale til anden linie, jeg kan flytte en samtale til anden T/A, jeg kan lave trepartssamtaler. Alle de tjenester TDC Erhverv udbyder på ISDN har jeg (der er nemlig et prisloft på 30,-/kvartal uanset antallet af tjenester).

Og til sidst står jeg så med verdens fedeste telefon som går hen og bliver ubrugelig. Det er en nedgradering og jeg er ikke til nedgraderinger. Jeg er til OPgraderinger.

  • 0
  • 1
#32 Jesper Poulsen

Du er jo ikke den standard kunde - som kobberet i første række henvender sig til. Du har særlige ønsker og må naturligvis så betale 'business pris'.

Er det mig du henvender dig til?

Jeg er allerede kunde ved TDC Erhverv, for man kan være kunde ved TDC Erhverv uden at have CVR-/SE-nummer. Det svarer lidt til at have en XP Professional og ikke en XP Home, selvom man er privatbruger.

Udover den bedre kundeservice har jeg en IP-linie der er helt uden portfiltrering og dertil to /30-net.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere