Ny rapport: Spilindustrien vokser til trods for pandemien

1 kommentar.  Hop til debatten
Ny rapport: Spilindustrien vokser til trods for pandemien
Illustration: Lakshmi Prasad - Bigstockphoto.
Spilindustrien voksede i 2021 til trods for pandemien, og særligt cloud-gaming klarede sig godt. Analysen, der er fra analysefirmaet Newzoo, viser, at cloud gaming voksede med mere end det dobbelte fra 2020 til 2021.
3. januar kl. 11:09
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Til trods for store mængder tvungen hjemmearbejde og flere udsættelser af store AAA-spil, branchens betegnelse for spil lavet på store budgetter, klarede spilindustrien sig fornuftigt gennem 2021. Det er konklusionen i en rapport fra analysefirmaet Newzoo, der specialiserer sig i markedsanalyser indenfor spil- og esportindustrien. Her kan man læse, at spilindustriens indtjening er steget med 1,4 procent sammenlignet med 2020.

Cloud gaming, der giver spilleren mulighed for at streame spil direkte ned på sin enhed og for nogle år siden blev lanceret som fremtiden inden for gaming, klarede sig overraskende godt, og i rapporten står der, at cloud gaming i det forgangne år har indtjent mere end dobbelt så meget som i 2020 - fra 669 millioner amerikanske dollar i 2020 til 1.571 millioner amerikanske dollar i 2021.

Newzoo forudser i rapporten, at cloud gaming fortsat kommer til at stige i værdi, og at det i 2024 vil nå en indtjening på 6.532 millioner amerikanske dollar.

Markedskonsulent fra Newzoo Guilherme Fernandes udtaler i en pressemeddelelse, der følger med rapporten, at cloud gaming markedet står godt i forhold til at møde den fremtidige vækst.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Mange forbrugere vil søge efter alternative måder at spille nye udgivelser, da det stadig vil være besværligt at opgradere deres hardware og få fat i nye komponenter indtil minimum den sidste del af 2022. Cloud gaming er en ideel løsning for de forbrugere,« siger han.

Mobilspil står for over halvdelen af spilindustriens indtjening

Men cloud gaming udgør stadig kun en brøkdel af industriens samlede indtjening, hvor de tre store platforme - mobil, PC og konsol - stadig dominerer. Af de tre er mobilspil klart dominerende og udgør 52 procent af hele spilindustriens indtjening, hvilket er en stigning på 7,3 procent sammenlignet med 2020.

Dernæst er konsoller størst, med 28 procent af hele markedets indtjening, mens PC står for 20 procent. Spilindustrien i 2021 generede i alt 180,3 milliarder amerikanske dollar - det er cirka 1.181 milliarder i danske kroner. Det skal dog siges, at rapporten er udarbejdet efter de første ni måneder af 2021, altså i slutningen af oktober, og derfor er der tale om forudsigelse fra Newzoo.

Grafikken viser, hvordan indtjeningen i spilindustrien i 2021 fordelte sig på tværs af mobilspil, konsoller og PC.

Tom Wijman, der er Newzoos leder for rapporter og forudsigelser, udtaler i den tilhørende pressemeddelelse, at man i indledningen af 2021 troede, det ville være umuligt for industrien at matche 2020 på grund af udsættelser af AAA-udgivelser og den fortsatte forsyningsmangel på ny hardware.

»Ni måneder inde i 2021 indså vi dog, at markedet igen ville vokse. Om noget viser det, at spilindustrien ikke længere er en sæsonpræget, hit-dreven forretning, som det tidligere var. Nyt spilindhold betyder ikke længere nye spil eller ny hardware - et nyt season pass er lige så tilbøjelig til at drive indtægter,« siger han.

Skal man tro rapporten, har spilindustrien slet ikke toppet endnu. Både indtjening og engagement vil vokse på tværs af alle sektorer af industrien frem til 2024, hvor den totale indtjening vil nå 218,8 milliarder amerikanske dollar.

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
13. januar kl. 15:35

Folk er mere hjemme - og spiller mere? Det giver da fint mening.