Ny lov skal styrke danske virksomheders rettigheder online

Illustration: Christoffer Regild / Folketinget
Rigtig mange virksomheder sælger deres varer eller ydelser online. Ny lovgivning skal sikre, at det sker under ordentlige vilkår, når en virksomhed bruger en større platform.

En ny lovgivning, der blev vedtaget af Folketinget mandag, skal sikre danske virksomheders rettigheder, når de bruger digitale platforme.

Lovgivningen kommer på baggrund af en analyse foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der viser, at hver fjerde virksomheder har oplevet, at handelsbetingelserne på nogle af platformene er blevet ændret uden varsel og begrundelse.

Læs også: Datatilsynet om corona-app: Frivillighed og gennemsigtighed er afgørende

Styrelse skal have adgang til platformenes algoritmer

Den nye lov giver Konkurrence og Forbrugerstyrelsen ret til at indhente oplysninger om platformens algoritmer, udarbejde sektoranalyser og give platformene påbud.

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) udtaler i en pressemeddelelse, at platformene ’åbner mange nye markeder og muligheder for danske virksomheder’, men at nogle erhvervsdrivende eksempelvis oplever ’at blive smidt af platformen uden begrundelse’.

Læs også: DF vil dele billeder af butikstyve på nettet: »Vi er helt ude på et skråplan,« siger en advokat

Han mener derfor, at lovgivningen er et godt tiltag, der kan hjælpe de erhvervsdrivende, for hvem det har en stor betydning, om de kan sælge til op mod en million brugere eller ej.

Lovgivningen træder i kraft 1. juli 2020.

Det fulde lovforslag kan findes her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere