Ny Lotus Symfoni overhaler Office 2007 indenom

18. juni 2009 kl. 16:3620
Den gratis kontorpakke Lotus Symphony kan nu læse Office 2007-filer.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

IBM har i dag frigivet version 1.3 af deres gratis kontorpakke Lotus Symphony. Blandt nyhederne er muligheden for at læse Microsoft Office 2007-filer.

IBM kalder version 1.3 en nem og legitim mulighed for at spare dyre licenskroner, samtidig med, at virksomheden bevarer adgang til alle data i Office 2007-format.

Af andre nyheder er den særlige DataPilot Table forbedret, så brugeren lettere kan bore sig ned og analysere konkrete data. Ligeledes er brevfletning og kuvert-print gjort enklere, og endelig er der tilføjet animationer, der gør præsentationer mindre kedelige at se på ? og som også virker i Powerpoint.

Den nye version af Symphony giver brugerne mulighed for træk og slip-plug-ins, der udvider grænsefladen til andre forretningsapplikationer .

Artiklen fortsætter efter annoncen

»IBM lever op til sit løfte om at løsrive virksomheder fra at skulle betale licensafgifter om og om igen og giver samtidig mulighed for stadig at tilgå virksomhedens egne data,« udtaler Kevin Cavanaugh, direktør i Lotus Software.

»Fremover vil det være langt sværere at retfærdiggøre betalingen af høje licensafgifter, når man kan gemme og tilgå Office-dokumenterne ganske gratis med Lotus Symphony,« siger han videre.

20 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
18. juni 2009 kl. 17:20

kan nu læse .docx-filer – men mangler stadig implementering af ... OOXML.

Øh jeg troede at .docx netop var ECMA udgaven af OOXML? Forklaring udbedes.

2
18. juni 2009 kl. 18:26

Artiklen har tidligere indholdt noget sludder om docx og OOXML. Det er nu fjernet.

Beklager, at det gik lidt for stærkt. vh Morten, Version2.

3
18. juni 2009 kl. 18:28

Hej Morten,

Nu står der eksplicit læse, hvad med at skrive?

4
18. juni 2009 kl. 18:36

Nu står der eksplicit læse, hvad med at skrive?

Jeg er ved at lave en hurtig test af, om eksport og import fungerer.

Mvh. Jesper Stein Sandal Version2

7
18. juni 2009 kl. 22:28

Jeg må også med beklagelse konstatere, at OOo 3.1 er et tilbageskridt, hvad angår OOXML understøttelse, i forhold til 3.0.

Min foretrukne tekstbehandler pt er derfor Abiword, der er flere længder foran OOo med support for OOXML. Abiword tilbyder også at gemme i OOXML format, men jeg har ikke lavet nogen test af kvalitetet. Måske et emne for dig Jasper?

5
18. juni 2009 kl. 21:05

Er Lotus Symphony ikke bygget over Open Office? Og i så fald, hvilken version? Har de fået inkluderet Open Office 3.0's funktioner?

13
9. juli 2009 kl. 17:21

Symphony går til OO 3.x kode med Symphony version 2 som forventes i 2010.

14
9. juli 2009 kl. 19:41

Ja, og det gør jo, at man ikke kan lade være med at tænke på, hvor Ooxml-understøttelsen komet fra. Er det egenudviklet?

15
9. juli 2009 kl. 22:59

Mon ikke bare at det er backported (ikke at jeg aner hvor stor forskellen er internt mellem 2.x og 3.x, det kan sagtens være en endnu større opgave end at skrive sit eget)?

16
10. juli 2009 kl. 06:53

Hej Dennis,

Jo - men det er jo interessant, da OOo's tid som "dual licensed" afair udløb med netop den version af OOo som Lotus Symphony anvender. Siden har kildekoden været LGPL-licenseret.

Umiddelbart lyder det svært at anvende en så kompleks feature som "OOXML-understøttelse" fra et LGPL-produkt - uden at skulle frigive sin egen kode som LGPL også.

17
10. juli 2009 kl. 08:48

Ahhh, DET er selvfølgelig rigtigt, good point!

Til gengæld går jeg ud fra, at import/export filtre er relativt stand-alone libraries (eller kan laves om til det), så i teorien kunne de sagtens benytte dem uden af skulle release hele projektet.

Hmmm... Hvad de gør, når de vil basere sig på 3.x med Symphony 2? Overgive sig, og release det hele under LGPL, eller lave en kæmpe wrapper om hele OO.o?

18
10. juli 2009 kl. 08:53

Hej Dennis,

Til gengæld går jeg ud fra, at import/export filtre er relativt stand-alone libraries (eller kan laves om til det), så i teorien kunne de sagtens benytte dem uden af skulle release hele projektet.

Ja, det har du selvfølgelig ret i.

Hmmm... Hvad de gør, når de vil basere sig på 3.x med Symphony 2? Overgive sig, og release det hele under LGPL, eller lave en kæmpe wrapper om hele OO.o?

Ja, de har jo reelt to valg (jeg tror ikke på wrapper-idéen)

  1. Udgive Symphony 2.0 som LGPL
  2. Få en aftale med Sun om anvendelse af kildekoden til OOo via en licens, der ikke er "copy-left". Det kunne fx være en BSD-licens, der så vidt jeg ved ikke er så "politisk" som *GPL-licenserne.

PS: Det er da rart, at vi trods alt er enige om noget en gang imellem :o)

19
10. juli 2009 kl. 10:13

Ja, de har jo reelt to valg (jeg tror ikke på wrapper-idéen)

Helt enig.

2. Få en aftale med Sun om anvendelse af kildekoden til OOo via en licens, der ikke er "copy-left". Det kunne fx være en BSD-licens, der så vidt jeg ved ikke er så "politisk" som *GPL-licenserne.

Mon ikke det bliver en eksklusiv licens? Hvis det er en BSD licens mister Sun jo alt kontrol, hvilket et eller andet sted må være grunden til at de kræver copyright assignment af alle contributions.

PS: Det er da rart, at vi trods alt er enige om noget en gang imellem :o)

Shhh, ikke fortælle til nogen ;)

20
10. juli 2009 kl. 10:14

Hej Dennis,

Mon ikke det bliver en eksklusiv licens? Hvis det er en BSD licens mister Sun jo alt kontrol (hvilket et eller andet sted må være grunden til at de kræver copyright assignment af alle contributions).

Jo - selvfølgelig ... det er mig, der vrøvler.

:o)

8
18. juni 2009 kl. 23:02

Lotus Symfoni er bygget på 1.3

http://www.edbrill.com/ebrill/edbrill.nsf/dx/lotus-symphony-1.3-availability-announced

We'll contribute back some of the key components as appropriate to the OpenOffice.org community.

-some- så de ripper en hel officepakke og sender selektivt tilbage

Now, we will shift gears and focus on the next major release of Symphony, targeted for 2010. In this version, we will incorporate the OpenOffice 3.x base

Men så ændrer licensforholdene sig også. Det var den gamle versions dobbeltlicensering, der gjorde, at de kunne gøre, som de selv syntes. Hvis de baserer den på OOo3, så vil den måske være at finde i repos om et år?

10
19. juni 2009 kl. 09:37

Morten,

Men så ændrer licensforholdene sig også. Det var den gamle versions dobbeltlicensering, der gjorde, at de kunne gøre, som de selv syntes.

Eftersom Sun har ophavsretten på kildekoden til OOo er der vel intet, der forhindrer dem i at give IBM kildekoden på "favorable vilkår", dvs under en licens, der ikke er "copy-left". Jeg har i hvert fald hørt rygter fra OOo-miljøet om, at dette netop skulle være tilfældet.

Derudover: OOo er LGPL-licenseret, så hvis de kobler deres applikation "korrekt" til den, så er der ingen krav om, at også kildekoden til Symphony skal frigives.

12
19. juni 2009 kl. 11:58

når det gælder at arbejde op imod de facto standarden; ms office

Nu er defacto standarden ikke .docx eller OOXML men derimod .doc og den klarer alle ok.