Ny løsning fra MobilePay går i kødet på Nets' guldæg: Betalingsservice

13 kommentarer.  Hop til debatten
Ny løsning fra MobilePay går i kødet på Nets' guldæg: Betalingsservice
Illustration: pressefoto.
MobilePay validerer i ny betalingsløsning automatisk betalingskort og kommunikerer til brugeren, hvis et kort er udløbet og skal skiftes.
2. marts 2017 kl. 10:40
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

MobilePay lancerer nu en direkte konkurrent til Nets' guldæg Betalingsservice, som er anslået til at stå for op imod 18 procent af Nets' driftsindtjening. Det skriver finans.dk.

Fakta om MobilePay Subscriptions

  • Brugerne forbinder abonnementet til MobilePay - uden indtastning af kortoplysninger eller NemID
  • Fra MobilePays side vil MobilePay Subscriptions ikke koste noget for brugerne af MobilePay-appen.
  • ​Virksomheder skal oprette sig for at bruge MobilePay Subscriptions
  • For virksomheder vil brugen af løsningen koste fra 1 til 2,75 kr. pr. transaktion.

Kilde: Mobilepay

Løsningen MobilePay Subscriptions gør det muligt at oprette og håndtere abonnementsaftaler og gentagne betalinger. De første virksomheder er allerede landet til løsningen, nemlig medievirksomheden JP/Politikens Hus og teleselskabet 3.

Med Mobilepays nye løsning kan abonnementer betales eller oprettes uden NemID eller dankort. Fremover vil betalingerne ske automatisk og kan administreres direkte i MobilePays app.

Artiklen fortsætter efter annoncen

MobilePay validerer automatisk betalingskort og kommunikerer til brugeren, hvis et kort er udløbet og skal skiftes.

Teleselskabet 3 og medievirksomheden JP/Politikens Hus er altså de første på løsningen, som ifølge Søren Svendsen, digital direktør i JP/Politikens Hus, kan få en stor betydning.

»Vi ønsker løbende at forbedre købsoplevelsen for vores læsere, og denne løsning bidrager til at gøre os mere relevante for vores kunder. Vores kundeservice kan være mere fleksibel, og vi kan hurtigt følge op på kunder, der har stoppet deres betaling. Samlet set forventer vi, at det vil hjælpe os med at fastholde og tiltrække flere kunder,« siger han til finans.

Hos teleselskabet 3 ser man også frem til at tilbyde kunderne en ny måde at betale.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»MobilePay regner med inden sommer, at MobilePay Subscriptions har fuld adgang for alle virksomheder i Danmark, og vi har allerede en venteliste af virksomheder, der vil være de næste i køen,« siger Mark Wraa-Hansen, adm. direktør i MobilePay.

13 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
3. marts 2017 kl. 18:57

I øvrigt er min erfaring, at virksomheder i DK meget sjældent opkræver urimelige betalingsgebyrer, som i væsentlig grad overstiger de reelle betalingsomkostninger. Har du nogen eksempler på dette fænomen?

Lige her MÅ det være oplagt at nævne staten.

Har set regninger (Ikke mine egne) for manglende betaling af forbrug af el/vand/varme med rykkergebyrer på 200+ Kr. selvom det var første rykker.

De gebyrer staten, i hvert fald i fortiden er sluppet afsted med, ville ethvert privat firma være blevet hudflettet for.

9
3. marts 2017 kl. 17:18

som i væsentlig grad overstiger de reelle betalingsomkostninger

Det kommer an på hvad du mener med "i væsentlig grad" Indtil for ca. 10 år siden, var der krav om at et gebyr, kun måtte dække dokumenterede udgifter. Derfor fik man en samlet regning fra en leverandør, istedet for en regning pr. produkt/leverance. Man havde typisk regninger dækkende hele eller halve år, i visse tilfælde kvartaler. Efter den regel blev ophævet, forsvandt leverandørernes interesse i at holde betalingsomkostningerne nede. Man kan sågar tjene på at lave mange regninger.

8
3. marts 2017 kl. 09:25

Virksomheder kan opkræve alle de gebyrer de vil, men de må ikke kalde det et mobilepay-gebyr med mindre betalingen faktisk er til mobilepay:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Penge-og-oekonomi/Privatoekonomi/Kender-du-prisen-paa-Betalingsservice

I øvrigt er min erfaring, at virksomheder i DK meget sjældent opkræver urimelige betalingsgebyrer, som i væsentlig grad overstiger de reelle betalingsomkostninger. Har du nogen eksempler på dette fænomen?

7
3. marts 2017 kl. 09:05

... så prisen bliver ca. 30 kr for forbrugeren i enden, som med BS. BS er dyrt, men for dyrt for forbrugeren, da virksomhederne også vil tjene på det. Det samme kommer til at sk med MPS. Så folk vil sikkert holde sig til kreditkort betaling alligevel, hvilket de fleste virksomheder nok også hellere vil have.

6
2. marts 2017 kl. 21:20

Det er lidt sjovt - måske mest psykologisk, men alligevel.

Jeg bryder mig ikke om at bruge mit dankort/visakort ved visse køb i udlandet. Her bruger jeg hellere min paypal konto, der så trækker penge på mit visakort.

Jeg bryder mig ikke om at knytte mit betalingkort til Google Play - for jeg stoler ikke på den gigant til at håndtere mine penge. Omvendt har jeg ingen problemer med at fortælle Google, hvor på kloden, jeg befinder mig.

Jeg synes, Mobile Pay er genialt - og undrer mig over, at jeg ikke kan bruge det over hele Europa. Men om et Mobile Pay Subscription vil give mig glæde? Det kommer i virkeligheden an på deres information. Med Betalingsservice får jeg en månedlig opgørelse over hvad der skal betales. Sådan en er god for mig. Hvis pengene bare trækkes fra min konto med Mobile Pay fordi jeg engang har tilmeldt mig et eller andet - så er det ikke godt for mig!

Enig! Vi skal ikke bare betale 7-10 kr. for en betaling for at BS kan gøre arbejdet for os - men der er altså andre forhold, der også skal ses på end prisen.

Iøvrigt - de apps, der ikke kan køres på en Nokia 3310 - de tæller slet ikke!

Jan Ferré

5
2. marts 2017 kl. 19:09

Vi tæller stille og roligt ned til mere konkurrence på payment markedet når PSD2(Payment service directive 2) træder i kraft i 2018. Her bliver der lagt loft over betalingsgebyrer inden for EU, bankerne bliver tvunget til at åbne op for "konto til konto" for eksterne spillerer og en masse andre ting der gør det muligt og ikke mest rentabelt for større spillere som Apple, Google, Amazon, Paypal, Samsung at kommer ind på market.

Eller sagt på en anden måde hvad skal jeg med "Dankort på mobilen", "Betalings service", etc. hvis jeg kan får Apple Pay eller Android pay til samme pris i hele EU og til kredit kort priser i resten af verdenen.

Både MobilePay og Nets skal tag sig gevaldigt sammen hvis de stadig vil eksisterer om 5 år.

Det store spørgmål er hvornår nedturen begynder.

3
2. marts 2017 kl. 13:39

et tak herfra til Mobilepay

Ja, men så husk at tage MobilePay Subscriptions i brug, så det kan blive en reel konkurrent.

Der har før været eksempler på, at en ny spiller er kommet ind på et monopol markeds segment. Men derefter er blevet presset ud igen af prisdumping, inden de fik kunder nok til en varig forretning. Hvorefter priserne blev sat op igen.

2
2. marts 2017 kl. 12:40

Det var en brat opvågnen for butikkerne da de fik regningen fra Mobilepay, som skulle have gjort kortbetalinger meget billigere. Og med Swipp fejet af banen så det sort ud for forbrugerne. Men kun lige indtil det mobile dankort for alvor tittede frem. Så kendte Mobilepay godt sin besøgstid og priserne blev sat voldsomt ned. Tak til Nets.

Hvis prisen på Betalingsservice nu bliver presset ned af Mobilepay, så bliver det et tak herfra til Mobilepay.

1
2. marts 2017 kl. 12:38

Velset med konkurrence til BS! Det skal nok blive en god forretning for DDB og en MEGET dårligt for Nets!

Forudsat at MobilePay Subscriptions prissættes konkurrencedygtigt, men det gør de vel.