Google træder ind på markedet for betalingsløsninger i Danmark og resten af Norden med tjenesten Google Pay.
Det skriver Berlingske.
I begyndelsen af året introducerede Google deres betalingsløsning, der indtil nu været tilgængelig i 21 lande. Nu åbner tjenesten op for danske brugere.
Google har planer om at differentiere sig fra andre produkter ved at lave et samspil mellem de forskellige produkter fra virksomheden.
»Tanken er at tilføre mere værdi end bare betalingen. Står du eksempelvis og skal tage metroen, så er tanken, at du via Google Maps kan få en notifikation i Google Pay om, at metroen er forsinket, og at du i stedet bør tage bussen,« forklarer Florence Diss til Berlingske. Hun er chef for Google Pays partnerskaber i blandt andet Europa.
Det er planen, at Google Pay skal være gratis, forklarer Google-chefen. I stedet indgår produktet som en del af strategien om indirekte indtægter.
I tjenesten har forbrugerne mulighed for at se deres seneste ti transaktioner. Med hensyn til data og virksomhedens brug af denne i forbindelse med den nye betalingsløsning vil Google ikke få adgang til at se de enkelte varer, brugerne køber.
»Vi bruger ikke transaktionsdata fra Google Pay til at lave målrettede reklamer. Vi arbejder med omkring 2.000 banker verden over, og kontraktuelt giver vi også dem den garanti,« siger Florence Diss til Berlingske.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.