Ny it-skandale hos politiet: Elendigt vagtsystem skaber kaos og frustration

10. juli 2012 kl. 10:444
Ny it-skandale hos politiet: Elendigt vagtsystem skaber kaos og frustration
Illustration: Www.politi.dk/arkiv.
Det nye Polvagt-system skulle gøre det nemt at planlægge vagter. I stedet er det blevet endnu en it-fiasko hos politiet, og Københavns Politiforbund trækker nu opbakningen til Polvagt.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det begyndte som et internt værktøj i Aarhus, hvor ansatte hos politiet selv udviklede et it-system, der kunne hjælpe med at fordele skæve vagter mere retfærdigt hos de ansatte - når nu Rigspolitiet ikke fra centralt hold kunne tilbyde it-hjælp.

Men det, der kunne have været en tiltrængt solstrålehistorie om ’græsrods-it’ hos politiet, efter den massive skandale om Polsag-systemet, er nu også gået helt galt.

I hvert fald i Københavns politikreds, hvor antallet af ansatte er tre gange højere end i andre kredse, og kravene til at kunne lave ændringer i vagtplanerne er højere.

»Polvagt er det største angreb på vores kollegers arbejdsmiljø nogensinde. Vi kan ikke stå model til det længere, for når ét problem er fundet og løst, dukker et nyt op. Vi tror ikke længere på, at det kan komme til at hænge sammen,« siger Claus Oxfeldt til Version2. Han er formand for Københavns Politiforbund, som organiserer betjentene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor har forbundet i slutningen af juni valgt at stoppe opbakningen til Polvagt, efter først at have støttet ideen om det nye system til vagtplanlægning.

Gav ultimatum allerede i januar

Polvagt blev indført officielt for et år siden i politikredsen Midt- og Vestjylland, mens Københavns Politi kom på som sidste kreds 1. januar i år. Men det stod hurtigt klart, at systemet var fyldt med fejl og var meget langsomt i brug, især med tilføjelsen af de 2.500 københavnske betjente.

Derfor gav Københavns Politiforbund allerede i slutningen af januar ledelsen et ultimatum: Polvagt skulle fungere, ellers ville forbundet trække sig ud af samarbejdet om tjenesteplanlægningen.

Nu er tålmodigheden opbrugt, selvom ledelsen har sat mange kræfter af til at forbedre systemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi kan ikke længere lægge navn til, at vi skal hutle os igennem. For mig personligt slog det hovedet på sømmet, at mange kolleger fik at vide af deres partnere, at de måtte søge skilsmisse, hvis de ville fortsætte med at arbejde i vores udrykningssektion,« siger Claus Oxfeldt.

Der er nemlig mange overraskelser eller upraktiske løsninger i de vagtplaner, som Polvagt spytter ud, og betjentene kan ikke længere få lagt arbejdstiden efter egne ønsker, på samme måde som tidligere.

Problemerne slår især ud i fuldt flor, når der skal ændres i de på forhånd lagte vagtplaner, for eksempel ved statsbesøg.

»Polvagt er unødvendigt langsomt at arbejde med. Når der kommer en kineser på besøg med kort varsel, skal der måske flyttes vagter for tusind mand. Uden et nemt og smidigt værktøj, bliver den opgave meget langsom og bøvlet,« fortæller Jørgen Jensen, der er Københavns Politiforbunds medlem i forhandlingsudvalget om Polvagt.

En brugerundersøgelse i tre politikredse, herunder Københavns, skal nu kortlægge problemerne, og så er et større udredningsarbejde planlagt i august.

Indtil problemerne bliver løst - eller Polvagt skrottet - betyder det langsomme it-system ikke bare meget frustrerede betjente, som ikke kan planlægge deres fritid, men også et enormt tidsspilde, fortæller en ’menig’ betjent til Version2.

»Der bliver brugt meget skjult tid på Polvagt. Ledere til 45.000 kroner om måneden sidder og bruger al deres tid på at vente og taste, fordi systemet er så langsomt,« forklarer betjenten, der ønsker at være anonym.

Når der er mange på systemet samtidigt, kan der være 10-15 minutters ventetid på at komme videre i processen, rapporterer han.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
10. juli 2012 kl. 11:34

Sådan går det når man tager noget, der er lavet til et lille område, og bruger det på et stort område uden at teste dens skalerbarhed og fleksibilitet.

4
10. juli 2012 kl. 13:44

Jeg ville have lånt de folk, der havde lavet første udgave om at komme ind i udviklingsteam, der skulle skrive den skalerbare og fleksible version nummer 2 fra bunden. Den første udgave kunne fint agere kravspecifikation.

Alt for tit kommer man ud i at sidde og bruge årevis på at polere eller opstylte prototyper, fordi nogen (generelt sjældent dem der skal udvikle det) mener, at omskrivninger er alt for dramatiske.

1
10. juli 2012 kl. 11:19

Der gives ultimatum'er og så videre.

Måske Politiet bør stå ved sit eget ansvar ifbm. IT skandalerne snart? De er jo den eneste konstant, hvis man har forsøgt sig med at gå fra det tungeste projekt setup, til det mest agile (græsrods) projekt og det STADIG fejler for dem.

2
10. juli 2012 kl. 11:32

Hej Nikolaj,

Det er Københavns Politiforbund, der udtaler sig i artiklen, altså betjentenes faglige organisation. Det ultimatum, der bliver nævnt, var rettet mod ledelsen i politiet.

vh.

Jesper, Version2