Ny Google Analytics-udmelding efterlader virksomheder i tvivl: »Værktøjet bliver mere eller mindre ubrugeligt«

20. oktober kl. 12:507
Google Analytics
Illustration: bigtunaonline | Bigstock.
Udfordringen ved at implementere Datatilsynets foranstaltninger er, at Google Analytics-værktøjet bliver mere eller mindre ubrugeligt, mener chef for analyse- og dataløsninger i Dentsu Danmark, Thomas Thøgersen.
Artiklen er ældre end 30 dage

I september smed Datatilsynet en bombe under danske virksomheder med beskeden om, at det er ulovligt at bruge det populære statistik-værktøj Google Analytics i Danmark, sådan som det er indrettet i dag.

Læs også: Tysk mediehus ramt af ransomware: Måtte stoppe avisomdelingen

»Reglerne i GDPR er lavet for at beskytte europæiske borgeres privatliv. Det betyder blandt andet, at man skal kunne besøge en hjemmeside, uden at ens oplysninger kan ende i de forkerte hænder. Vi har gennemgået mulighederne i Google Analytics nøje og er kommet frem til, at man ikke kan bruge værktøjet i sin nuværende form uden at træffe yderligere foranstaltninger,« sagde chefkonsulent i Datatilsynet Makar Juhl Holst dengang.

Læs også: Danske forskere skal undersøge muligheden for blockchain-valgsystem i Grønland

Artiklen fortsætter efter annoncen

I dag fortæller Thomas Thøgersen, der er chef for analyse- og dataløsninger i mediebureaugruppen Dentsu Danmark, til ITWatch, at efterdønningerne af bomben har efterladt virksomhederne tøvende og i tvivl.

»Udfordringen ved at lave foranstaltningerne er, at værktøjet i min optik bliver mere eller mindre ubrugeligt. Google Analytics er i sig selv ikke vanvittigt godt, der, hvor det er godt, er i sin integration i andre dele af marketing f.eks. Google Ads. Men de her foranstaltninger lægger op til, at man f.eks. ikke kan se hvilke marketingkanaler, der bidrager til performance. At man ikke kan måle om det er paid search, e-mail eller noget andet, der skaber konverteringer (til eksempelvis salg, red.),« siger han til ITWatch.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
26. oktober kl. 12:19

Google Analytics er et uundværligt værktøj - vi bruger det selv på https://www.find-a-kasse-priser.dk/ , hvor vi er rigtig glade for kunne se hvor folk der leder efter a-kasser bruger vores side og hvor de kommer fra.

Så vidt jeg er orienteret, må man godt fortsætte med at bruge det, så længe værktøjet sættes op serverside.

Men sætter dette ikke nogle krav til den server man så opbevarer data på - den skal vel ligge i EU? Eller er jeg helt forkert på den?

Google har jo også lanceret Google Analytics 4, netop fordi der var nogle issues med Universal Analytics - spørgsmålet er om GA4 også er lige til at smide ud?

6
24. oktober kl. 12:14

"Men de her foranstaltninger lægger op til, at man f.eks. ikke kan se hvilke marketingkanaler, der bidrager til performance."

En grundlæggende konflikt.

Jeg vil have den bedste vare til prisen. Punktum.

Diverse marketingtricks, med skabelse af kunstige behov etc. rangerer meget lavt på min etiske skala. Og det er under ingen omstændigheder rimeligt, at folks privatliv krænkes, fordi skruppelløse marketingfolk jager bonus.

2
20. oktober kl. 16:50

man f.eks. ikke kan se hvilke marketingkanaler, der bidrager til performance. At man ikke kan måle om det er paid search, e-mail eller noget andet, der skaber konverteringer (til eksempelvis salg, red.)

Nu gir jeg nogle bud på denne udfordring (ift. salg):

Når en køber har lagt sine varer i kurven, så før købet kan færdiggøres, så skal køberen trykke på nogle valg: “ Hvad ledte til dit køb af disse produkter hos os?”

  1. Vores nyhedsbrev
  2. Facebook opslag eller annonce
  3. Instagram opslag
  4. Annonce i tilbudsavis
  5. Alm. søg på nettet via
    1. Annonce
    2. Ikke annonce
  6. Anbefaling fra bekendt
  7. Evt.
    1. Uddyb
      1. Altid god kundeservice
      2. God fragt og returret.

Muligheder kan uddybes/formindskes og tilvælges/fravælges og til bestemt produkt. Kunne selvfølgelig også være valgfrit efter køb, så det ikke var tvang. Yderligere kunne der være en valgmulighed til mere dybdegående analyse med flere trin: “Tryk her hvis du vil hjælpe os til, at blive endnu bedre”.

Yderligere kunne en oprettet kundeprofil spørges ind til samtykke med mere anonyme selvindtastet oplysninger som (IKKE navn, telf., mail, bopælsadresse, IP, enhedsID m.m):

  • Bor i Midtjylland
    • Storby
  • Kvinde
  • 29-41 år
  • Etc. Og så er den vigtige detalje, at oplysningerne gemmes sikkert og uden at blive uploadet til fx Google og Facebook til videre sporing og profilering.

Men der kan også anvendes en form for anonym UTM, hvis man fx kommer fra en prissammenlignings-tjeneste eller har trykket på en annonce (det behøves ikke at være den sporende og profilerende form, som mange bruger). Eller der kan fx i tilbudsavisen eller nyhedsbrevet tilknyttes en rabatkode, så man præcist ved hvilken marketingkanal som er blevet reageret på.

1
20. oktober kl. 13:34

"Udfordringen ved at implementere Datatilsynets foranstaltninger er, at Google Analytics-værktøjet bliver mere eller mindre ubrugeligt, "

Betyder det, at Dentsu Danmarks konklusion - i lighed med f. eks. Hollands Datatilsyns, er, at Google Analytics ikke kan bringes til at overholde GDPR?

Så er der vel ved at være opnået konsensus om den konklusion?

Lytter I, Helsingør og Aarhus?

3
20. oktober kl. 22:01

Helsingør og Aarhus (kommune, antager jeg) drejede sig ikke om Google Analytics. Det var softwaresuiten Google Workspace, hvor der opbevares dokumenter, udveksles lektieplaner og meget mere (https://skoleit.dk/loesninger/google-workspace-til-skoler-g-suite-skole/) GA skal du mere påpege overfor samtlige medier og webshops, som flittigt bruger et gratis værktøj til analyse af deres besøgende mod at Google så profilerer dig på tværs af alle platforme og sælger profileringen videre til tredjepart. Du kan sagtens pege fingre af begge dele, men det er basalt set to forskellige ting, selv om det er samme ejer.

4
21. oktober kl. 08:01

Helsingør og Aarhus (kommune, antager jeg) drejede sig ikke om Google Analytics.

Du har ret, Mads Jeppesen - der blandede jeg det lige sammen.

Men problemstillingen er vel nogenlunde den samme ift. usikkert 3. land?

5
21. oktober kl. 08:45

Ja, problemstillingen er også her udfordringen med usikkert 3. land.