Ny generation af Digital Post sendt i udbud til 235 millioner

Illustration: Lars Refn
Den ny løsning skal være på plads, når den nuværende kontrakt udløber i 2020.

Digitaliseringsstyrelsen har offentliggjort et udbud på næste version af Digital Post til en anslået værdi på 235 millioner kroner.

Den næste generation af Digital Post skal være klar, når den eksisterende kontrakt udløber i 2020.

»Når vi udbyder Digital Post-løsningen, sætter vi retningen for fremtidens offent-lige digitale kommunikation. Det har betydning for mange danskere. Brugerven-lighed og sikkerhed er derfor højt prioriteret,« lyder det fra Stine Hegelund Bertelsen, der er kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, i en meddelelse.

»Den nye løsning skal gøre det enkelt og sikkert for myndigheder at sende vigtig digital post, så borgere og virksomheder trygt og nemt kan reagere på deres post fra det offentlige«,

Digital Post beskrives i udbuddet, som en »kommunikationsløsning offentlige myndigheder anvender til sikkert og digitalt at sende uafviselig information med personfølsomme oplysninger.«

Læs også: Digital post-udbud: Ingen løsning på bøvl med videresendelse af breve

Offentlige myndigheder har de seneste år digitaliseret kommunikationen med borgere og virksomheder, oplyser Digitaliseringsstyrelsen. Det betyder, at knap 4,4 mio. borgere og godt 760.000 virksomheder i dag er modtagere af offentlig post digitalt. 500 myndigheder sender via Digital Post.

Forud for udbuddet har styrelsen afviklet høring, teknisk dialog, informationsmøder og indarbejdet analyseresultater.

»Vi har oplevet en bred interesse fra markedet og ser derfor også frem til at modtage tilbud fra leverandørerne. Det bliver et spændende samarbejde og en stor opgave at udvikle fremtidens Digital Post-løsning«, siger Stine Hegelund Bertelsen ifølge meddelelsen.

Gammel data skal konverteres

Ifølge udbuddet forventer styrelsen, at tre leverandører vil kæmpe om budet.

Beskrivelsen understreger, at løsningen skal udvikles med fokus på høj kvalitet og sikkerhed.

Læs også: Digital Post fremhæves i EU-benchmark om offentlig digitalisering

»Udviklingen af løsningen vil omfatte kompleks proces- og projektstyring og involvere samarbejde med mange interne og eksterne parter, herunder it-leverandører af eksterne systemer samt slutbrugerrepræsentanter. Det må forventes, at løsningen skal udvikles under et tidsmæssigt presset forløb,« fortsætter teksten.

Foruden udvikling, drift og vedligehold kommer leverandøren til at stå for at få konverteret ‘ca. 100 TB delvist struktureret data med mange datatyper’ fra den eksisterende løsning over til nye databaser og nye datamodeller.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Povl Hansen

" få konverteret ‘ca. 100 TB delvist struktureret data med mange datatyper’ "

Det lyder som af lege kludder mor
Her er 100 TB du skal lige finde ud Hvad og Hvordan og putte det ind i postsystemet

  • 1
  • 1
Henrik Sørensen

Det må forventes, at løsningen skal udvikles under et tidsmæssigt presset forløb

Det skal nok blive godt. Start med at presse leverandørerne på tidsplanen før de har set udbudsmaterialet.

Leverancetrekantens PRIS - TID - KVALITET hvor du frit kan vælge to på bekostning af den tredje plejer at holde nogenlunde stik ... og da pris og kvalitet også er fastlagt på forhånd i udbuddet ... så er der et forudsigeligt resultat i vente ... at projektet bliver forsinket og derefter at prisen bliver forhøjet og til sidst at der er problemer med kvaliteten.

Hvor havde jeg håbet, at artiklen i stedet skulle handle om de erfaringer Digitaliseringsstyrelsen havde draget fra tidligere it-fejlskud i den offentlige sektor og de tiltag der så i dette udbud var sat i søen for ikke at gentage dem ...

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize