Gå ind på indstillinger under din Google-konto og find ‘Synkronisering og Google-tjenester’. Herunder vælger du ‘Styr, hvordan din browserhistorik anvendes til at tilpasse søgeresultater, annoncer og meget mere’. Herefter føres du til et nyt vindue, hvor du kan vælge ‘administrer aktivitet’, hvis du vel og mærke har slået ‘Web- og appaktivitet’ til. Når du vælger ‘administrer aktivitet’, bliver du sendt videre til en ny menu, hvor du kan vælge at slette din aktivitet automatisk.Sådan administrerer du automatisk sletning af aktivitet
Bruger du Googles tjenester, får du fremover flere værktøjer, du kan tage i brug til at regulere, hvor meget Google ved om dig.
Søgemaskine-giganten har lanceret funktionalitet, der gør det muligt at slette dine spor efter enten 3 eller 18 måneder. Brugeren skal dog selv finde og aktivere funktionen.
Formålet er ifølge product manager for privatliv hos Google Sam Heft-Luthy at give brugeren mere kontrol over vedkommendes profil. Det fortæller han nærmere om i en snak med Version2.
»Vi vil gøre valgmulighederne for brugerne så forståelige (and upfront) som muligt, når de anvender vores produkter. Automatisk sletning er et godt første skridt i forhold til at give brugerne overskuelige valgmuligheder,« siger Sam Heft-Luthy.
Automatisk sletning udvider mulighederne for at begrænse Googles indsigt i ens person, adfærd og præferencer. Men til trods for det tror Sam Heft-Luthy fortsat på personaliseret indhold som en vare, brugerne sætter pris på.
»Hos Google indsamler vi folks data, fordi vi tror på, at vores produkter bliver bedre af det for dig som bruger. Vi tror på, at et smagfuldt niveau af personalisering, der er både forventet, brugbar og forståelig, er, hvad folk gerne vil have,« siger Sam Heft-Luthy.
Google har lanceret en funktion, så brugeren via en konto-indstilling kan sørge for, at personaliserende data indsamlet via ‘Location History’ og ‘Web and App Activity’ automatisk bliver slettet. Disse funktioner sporer og indsamler brugerens placeringshistorik, søgehistorik og aktivitet på browser og via Google diverse tjenester og enheder, som Google i sidste ende benytter til at personalisere den enkelte brugers indhold.Googles nye privatlivs-indstillinger
3 eller 18 måneder
Med automatisk sletning kan de indsamlede data slettes efter enten 3 eller 18 måneder, og man kan derudover slette aktiviteten manuelt, hvornår end man ønsker det.
Indtil videre er 3 og 18 måneder de eneste to interval-muligheder, hvis man ønsker sin aktivitet slettet automatisk.
Når brugeren ikke bare frit kan vælge interval for, hvor efter data skal slettes - eksempelvis en gang om måneden - så er det ifølge Heft-Luthy for overskuelighedens skyld:
»Vi vil gerne starte med at fokusere på de valgmuligheder, der er overskuelige for brugeren,« siger han.
Version2 har efter interviewet forsøgt at få svar på, hvorfor Google landede på 3 og 18 måneder som de to intervalmuligheder, men virksomheden er endnu ikke vendt tilbage med et svar.
Stolt over undskyldning
Gennem Googles historie har der været flere tilfælde, hvor brugerne ikke var indforståede med, hvad de sagde ja og nej til, når de har taget Googles tjenester i brug.
Eksempelvis kom det for flere ejere af Googles stemmeassistent, Google Assistant, som en overraskelse, at man havde accepteret, at menneskelige ansatte hos Google kunne lytte med til brugernes interaktioner med stemmeassistenten.
Og præcis det eksempel bider product manager for privatliv hos Google, Sam Heft-Luthy, mærke i.
»Gennem Googles historie har vi investeret i på bedste vis at forklare (hvad folk siger ja til, red.), men vi får altid feedback om, at vi ikke gør det godt nok. Et godt eksempel er spørgsmålet om stemmeassistenter og lydaktivitet. Jeg er stolt over, at der er en specifik undskyldning for dette,« siger Sam Heft-Luthy.
Tror I på, at helt almindelige mennesker med den mest almindelige forståelse for jeres produkter ved, hvad de vælger og fravælger, når de bruger Googles tjenester?
»Vi kan altid blive bedre til at forklare, hvordan vores produkter fungerer i forhold til data. Vi ser dette som et stort problem, der ikke er blevet løst til fuldstændighed,« siger Sam Heft-Luthy.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.