Ny fransk lov: Det skal være tydeligt, når billeder er photoshoppede

I søndags trådte en ny lov i kraft, der tvinger fotografer, modeller og modehuse til tydeligt at markere, når et billede er retoucheret. Det er ikke første gang, Frankrig går til kamp mod urealistiske kropsidealer.

Fra 1. oktober skal der sættes en label på billeder, der er retoucheret, så det bliver tydeligt, at der er brugt software til at ændre ved en models udseende, kræver det franske sundhedsministerium nu.

Det er nødvendigt at gøre det tydeligt for især mange unge, der kan have svært ved at skelne mellem, hvad der er naturligt, og hvad der er urealistisk.

I Frankrig alene lider 600.000 unge af spiseforstyrelser, og det er den næststørste dødsårsag for 15-24-årige, skriver France24.

Ikke første initiativ i kampen mod modeverdenen

Bøden for ikke at bruge den nye label er 37.500 euro, og det kommer i forlængelse af en anden lov om, at der ikke må bruges modeller, der ikke har en sund krop. Ifølge WHO har er man usundt undervægtig, hvis man har en BMI på 18,5 eller under.

Samtidigt er det også ulovligt at opfordre til ikke at spise - og sider, der direkte opfordrer til anoreksi, kan få bøder på op til 10.000 euro, eller ejeren kan blive fængslet i op til to år.

Læs også: 'Photoshop' til tale-manipulation: Adobe-teknologi efterligner stemmer

Samtidig forsøger branchen også selv at regulere, hvad der er korrekt at vise på billeder og til deres shows. Store franske topdesignere som Christian Dior og Yves Saint-Laurent har i september sagt, at de vil bandlyse brugen af usundt tynde modeller i deres reklamer og shows.

Frankrig står ikke alene i kampen, da både Belgien, Spanien og Italien også har gjort det ulovligt at benytte modeller med for lav BMI, mens Israel også har lovgivet om både undervægtige modeller og brugen af Photoshop.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jonas Olsson

Ender man ikke bare med en "websitet-anvender-cookies", hvor folk hovedløst accepterer og klikker OK?

Jeg tænker at hvis samtlige billeder bliver plastret til med labellen "retoucheret", så bliver det mere en selvfølge at det skal være der, mere end noget der har en reel effekt?

  • 1
  • 1
#5 Rogert Münzberg
  • ligesom artiklen hér selv gør det. Det giver da virkelig menigmand alle muligheder for selv at skelne mellem fantasi og virkelighed. Perfekt! Så er man ude over alt det pjat og spekulationer om, hvorvidt retoucheringen gælder bumser eller balder. Et web-link kunne også gøre det - det fylder nok også færre bogstaver. ;-)
  • 1
  • 0
#6 Kim Carlsen

Og hvordan skal staten afgøre at det virkelig ER originalbillederne der er gemt, og ikke slutresultatet efter retoucheringen?

Det er vel ligesom med alle andre love, hvis det kan bevises at der er en overtrædelse bliver man dømt. Kan man ikke bevise noget, så bliver man ikke dømt.

  • 2
  • 0
#7 Kim Carlsen

Ender man ikke bare med en "websitet-anvender-cookies", hvor folk hovedløst accepterer og klikker OK?

Cookies reglerne er jo baseret på et forkert grundlag, nemlig at informere dig om hvornår du bliver tracket. Man glemte bare at de fleste sites har brug for at kunne tracke dig for at vide hvad du har foretaget dig på forrige side.

Jeg tænker at hvis samtlige billeder bliver plastret til med labellen "retoucheret", så bliver det mere en selvfølge at det skal være der, mere end noget der har en reel effekt?

Måske det bliver populært at lave ikke retoucherede billeder i reklamer. Ellers syntes jeg det er meget fint der bare står FAKE henover reklamen.

  • 0
  • 1
#8 Bjarne Nielsen

Cookies reglerne er jo baseret på et forkert grundlag, nemlig at informere dig om hvornår du bliver tracket. Man glemte bare at de fleste sites har brug for at kunne tracke dig for at vide hvad du har foretaget dig på forrige side.

Hvis du siger, at der skal foreligge samtykke for cookies, som udelukkende har et teknisk formål direkte relateret til brugerens handling, så tager du fejl.

Tillad mig at citere (ec.europa.eu/ipg ):

Cookies clearly exempt from consent according to the EU advisory body on data protection- WP29 include: * user‑input cookies (session-id) such as first‑party cookies to keep track of the user's input when filling online forms, shopping carts, etc., for the duration of a session or persistent cookies limited to a few hours in some cases

Denne "læse-let" vejledning fortsætter med at liste eksempler på 6 andre slags cookies, der som udgangspunkt også vil være undtaget.

Hvis man har lyst til at være spidsfinding, så er der også en direkte henvisning arbejdsgruppens udtalelse, som på udemærket vis redegør for de bagvedliggende overvejelser, og hvordan de knytter op til direktivet i almindelighed, og artikel 5(3) i særdeleshed.

PS: hvis du med "de fleste sites har brug for at kunne tracke dig" tænker på den sædvanlige sang om, at ellers så kan man ikke tjene penge, og hvis noget er gratis, så betaler du nok på en anden måde, ja, så har du helt ret - så skal der foreligge et informeret samtykke.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere