Hvis man som ung spiller computerspil nu og da, er der ingen øget risiko for, at man tager voldelig adfærd fra spillene med ud i virkeligheden.
Det skriver mediet Psypost med henvisning til forskningsresultater offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Computers in Human Behaviour.
Særligt i USA er der en frygt for, at computerspillere i højere grad kan finde på at tage våben med i skole, men ifølge forskerne forholder det sig faktisk lige modsat, hvis man ’gamer’ lidt til moderat,
Der er dog tale om, at det gode gamle ordsprog ’alt med måde’ også er gældende, når det kommer til gaming. Overdreven gaming kan nemlig have den modsatte effekt.
50.000 unge gamere undersøgt
Artiklen ’Videogames and guns in adolescents: Tests of a bipartite theory’ fremlægger resultater fra mere end 50.000 gamere.
Resultatet er ikke nødvendigvis rart.
Det viser nemlig, at næsten 800 deltagere, der mellem 2012 og 2017 har gået i 8.-10. klasse og har besvaret spørgsmålet, på et tidspunkt har taget et skydevåben med i skole. Det svarer til omkring 1,5 procent af de adspurgte.
Resultatet er dog også interessant.
Det viser nemlig en U-kurve, hvor dem der spiller mindst, og dem der spiller mest, er dem, der i flest tilfælde har taget våben med i skole.
Ofir Turel, der er en af forskerne bag studiet, konkluderer, at lovgivere fremover bør tage resultaterne i betragtning og samtidig have in mente, at gaming i moderate mængder faktisk kan være med til at fjerne unge fra andre
aktiviteter, der kan være skadelige for dem selv eller andre.
Han udtaler dog også, at selvom studiet er omfangsrigt, bør der forskes endnu mere på området.