Ny forskning afliver myten: Mængden af computerspil påvirker ikke dit mentale helbred

28. juli kl. 13:511
Ny forskning afliver myten: Mængden af computerspil påvirker ikke dit mentale helbred
Så længe du nyder din tid foran skærmen, skulle computerspil ikke påvirke dit mentale helbred, viser ny forskning. Illustration: chuckchee/Bigstock.
En undersøgelse blandt næsten 40.000 spillere viser, at kvaliteten af din tid foran skærmen betyder mere for dit mentale helbred end kvantiteten.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er ingen forbindelse mellem, hvor lang tid du bruger foran computerspil, og hvor godt du har det. Det fastslår en ny undersøgelse publiceret i Royal Society Open Science.

Undersøgelsen, der er foretaget af et hold fra Oxford Internet Institute (OII), havde næsten 40.000 respondenter. Til Tech Xplore fortæller Professor Andrew K. Przybylski, der er Senior Research Fellow ved OII, at det ikke er mængden af tid foran skærmen, men kvaliteten af tiden, der tæller for det mentale helbred: 

»Vi har fundet, at det virkelig ikke betyder noget, hvor meget spillerne spillede. Det var ikke kvantiteten, men kvaliteten der havde betydningen. Hvis de følte, at de var nødt til at spille, havde de det dårligt. Hvis de spillede fordi, de elskede det, så var der ikke noget i vores data, der pegede på, at det ville påvirke deres mentale helbred. Det virkede derimod til, at de fik en stærkt positiv følelse«.

Det er den mest omfattende undersøgelse af spils påvirkning på det mentale helbred til dato. Respondenterne blev fundet blandt spillere af syv forskellige spiltitler: 'Animal Crossing: New Horizons', 'Apex Legends', 'Eve Online', 'Forza Horizon 4', 'Gran Turismo Sport', 'The Crew 2'. Forskerne fik med spillernes samtykke adgang til deres data for spillene over en seks ugers periode. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selvom Andrew K. Przybylski glæder sig over undersøgelsen, men der er stadigvæk meget at undersøge, mener han. 

»Der er en milliarder mennesker, der spiller computerspil verden over. På Nintendos platform alene er der 3000 spil,« siger Andrew K. Przybylski

 

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
28. juli kl. 18:00

Nogle computerspil er faktisk simulationer, men af dømme efter TV-reklamerne udgør hazzardspil det største marked.