Eksamensstart i dag: Folkeskoler kæmper med prøver på forældede cd-rom'er

Illustration:
Folkeskolerne bakser i dag med cd-rom'er overalt i landet med den nye prøve 'Skriftlig dansk med adgang til internettet'. Næsten ingen elever har cd-rom-drev, og skolerne må derfor lægge hundredvis af prøver ned på USB-stik.

Fra klokken ni i dag afholdes 9.- og 10.-klassernes afgangsprøve i skriftlig dansk. To timer inden sidder Michael Mikkelsen, it-administrator på Tølløse Privat- og Efterskole, og kopierer prøverne fra cd-rom'en ned en efter en på 200 USB-stik.

Han er ikke alene om den øvelse. Tølløse Privat- og Efterskole er blot en af 422 skoler, der har valgt den nye prøve ’Skriftlig dansk med adgang til internettet’ til fordel for den gamle analoge danskprøve.

Prøven har dog overrasket skolerne ved at ligge på cd'er, som elever skal åbne og derfra tilgå en offline-hjemmeside.

»Vi har sagt farvel til cd-rom'en for en del år siden, og det er paradoksalt med et offline-medie til en online-prøve,« siger Michael Mikkelsen til Version2.

»Jeg har talt, at der er tre, der har et cd-rom drev, ud af 200 elever,« tilføjer han.

Derfor har Tølløse Privat- og Efterskole måtte investere i 250 USB-stik til i alt omkring 8.000 kroner. Skolens personale må tidligst åbne prøvematerialet to timer før prøvestart.

Problemet stod allerede klart i 2015

Allerede sidste år stod problemet ellers klart, da prøven var i testfase. Her sagde Michael Østergaard, der er dansklærer på Hillerødholmsskolen, til folkeskolen.dk:

»22 af de 24 bærbare, vi bruger i klassen, kan ikke afspille cd-rom. Så skolens sekretær fik en ekstraopgave med at lægge opgavesættene over på USB-nøgler,« sagde han og bemærkede, at det var et ’spøjst gammelt medie’.

Og tilbagemeldingen til ministeriet har heller ikke været prangende:

»Nogle skoler synes, at det er håbløst gammeldags,« indrømmer Rasmus Vanggaard Knudsen, der er kontorchef for prøver, eksamen og test i Undervisningsministeriet, og fortsætter:

»Den væsentligste udfordring er ubetinget kapacitet. I store fag i folkeskolen er der 60.000-70.000 samtidige brugere, når prøven starter klokken ni. Vi får en telefonstorm fra elever, forældre og lærere kvart over ni, hvis der ikke er adgang. Derfor er det meget vigtigt, at en sådan løsning er robust og velafprøvet,« siger han.

Online-prøver og USB-stik er bevidst blevet fravalgt

På grund af manglende kapacitet har ministeriet altså fravalgt en prøve, man kan downloade online.

Også både USB-stik og hjemmesideløsning er valgt fra. USB-stik er fire gange dyrere end cd’er, forklarer Rasmus Vanggaard Knudsen og tilføjer, at noget af det materiale, som elever skal bruge til prøven, er beskyttet af ophavsret, hvilket vil være et problem på en hjemmeside.

Derfor faldt valget faldt på cd’er.

Fordi ikke alle elever har cd-rom-drev, pointerer Rasmus Vanggaard Knudsen, at Undervisningsministeriet også har udviklet en vejledning til skolerne. Den foreslår alternativer som eksternt drev, USB-stik eller upload af zip-fil på skolens intranet.

Tølløse Privat- og Efterskole overvejede zip-fil-løsningen, men en test viste, at flere elever ikke har program til at åbne zip-filer på deres computere, og det generelt tager for lang tid for eleverne at åbne filerne, beretter Michael Mikkelsen.

Til næste år rammer cd-bøvlet alle danske skoler, da ’Skriftlig dansk med adgang til internettet’ bliver obligatorisk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (43)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Rasmussen

Ja, jeg sidder lige nu som tilsyn til ovenstående prøve.
Vi måbede også da klassen med CD-ROMer kom, men valgte en anden løsning.
Vi har blot pakket ZIP-filen ud og placeret det hele på vores interne filserver, og så givet eleverne et direkte link dertil. Det betyder at opgven ikke skal hentes ned på deres egen computer (for ja, ikke alle kan klare en ZIP-fil), men blot afvikles fra vores filserver, så eleverne klikker rundt. Nemt og ligetil hvis man har et godt nok internt netværk.

Forøvrigt "sjovt" med kommentaren om at CD-ROM er valgt fordi det er billigere end USB - dermed overflyttes udgiften jo blot fra ministeriet (staten) og ud til de enkelte skoler (kommunerne samt private) - det er da ikke helt i orden...

  • 23
  • 1
Patrick Moog

"På grund af kapacitet har ministeriet altså fravalgt en prøve, man kan downloade online."

Det giver ingen mening, læg filerne på en lukket S3 bucket i Amazon, Lav et par EC2 instances der styrer login til at hent filerne, det kommer måske i alt til at koste 5000 kr. at have kørende i en måned...

"og tilføjer, at noget af det materiale, som elever skal bruge til prøven, er beskyttet af ophavsret, hvilket vil være et problem på en hjemmeside."

Jeg er på igen måde ekspert i ophavsret, men hvis man ligger materialet bag login så er det vel på samme niveau som at kopiere det rundt på hundredevis af cd'er?

  • 13
  • 1
Jesper Nielsen
  • 2
  • 0
Kim Rasmussen

98 % af vores elever anvender egen medbragt computer.
Ja, naturligvis skal de på vores netværk, men det er de jo hvad dag, så det er intet problem.
Vi har en lille portal hvor eleverne kan logge ind, se de filer som skolen har lagt ud, og forøvrigt selv uploade filer de ønsker printet ud.
Det materiale elevene skal havde adgang til skal alligevel afvikles i en browser, så det kræver ikke det store af den server hvorpå materialet ligges op.

  • 9
  • 1
Jesper Nielsen
  • 1
  • 0
Mikael Ibsen

kan det godt være lidt svært at følge med i verdenen udenfor - specielt, hvis vilje og entusiasme er begrænset af let mangel på interesse for samme virkelige verden.

Så vi kommer til at udvise storsindet overbærenhed med ministeriet og kommentere venligt og forstående på dets mangelfuldt opdaterede virkeligheds-billede - de skulle jo nødigt blive kede af det derinde og komme i dårligt humør for sådanne bagateller, som nogle ligegyldige 9.- og 10.klassers afsluttende danskprøver.

Men heldigvis har mere kompetente personer ude i den levende befolkning med relevante kompetencer (og mere kapacitet end ministeriet ) vist sig i stand til at feje op efter de ministerielle specialister, hvad de monstro så ellers er specialister i.

Flot !

  • 20
  • 0
Jarl Lundin Overbeck

Som ung i folkeskolen idag, vil jeg håbe at man lære nok kritisk tænkning, til at man virkelig hæve øjenbrynene og tænker "hvad satan laver de i undervisningsministeriet ? , Hvor høj prioriterer staten/landet egentligt den nye generation ?"

Som ung vil slige ting gøre det svært for mig at se hvordan det danske samfund satser på mig som investering for at køre samfundet videre...

Det virker som galimatias, og nu skal det så udrulles til alle skoler.

Det nævnes i artiklen at lærene får CD 2 timer før prøven...
Hvad med at 2 timer før prøven får læreren et torrent link og kan så hente prøven vha. torrent.
Når prøven starter så får alle elever et torrent link, og denne torrent har allerede seeders i form af lærere.

At det er et problem at skalere op, er vel kun et problem så længe man ikke ikke bruger P2P, eller hvad ?

  • 2
  • 6
Peter Hansen

Da jeg læste denne artikel gættede jeg på at kontorchefen i undervisningsministeriet var cand. scient. pol. og et simpelt opslag på linkedin bekræftede da også denne formodning.

Var det ikke snart på tide at de støvede gamle professorer fra institut for statskundskab begyndte at indse at fremtidens embedsmænd har brug for viden om projektplanlægning, digitalisering og ikke mindst organisatorisk implementering?

Alternativt skulle man måske overlade opgaven med at planlægge og gennemføre digitale prøver til styrelsen for it og læring, som rent faktisk har ansat medarbejdere, der er klar over, at nye bærbare ikke fås med drev til optiske medier...

  • 12
  • 0
Patrick Moog

Med statiske filer burde en cdn løsning være simpel at sætte op og være meget svær at overbelaste - men det er måske skolernes net som overbelastes... og så er torrent nok kun et endnu større problem.

Ang. overbelastet net, så forestiller jeg mig det handler om noget tekst og billeder, måske endda noget video.
Men medmindre det er .raw billeder og ukomprimeret video, så burde det da ikke være et problem? en 100Mbit linje koster under 500kr / mdr. idag.

  • 1
  • 2
Kim Rasmussen

Ang. overbelastet net, så forestiller jeg mig det handler om noget tekst og billeder, måske endda noget video.


Der er lidt tekst og billeder, samt video ja.
Der kan også være lavet et slideshow eller andet.
Samlet set fylder hele prøven i år godt 78 MB, og består af 136 filer fordelt i 4 mapper - der er lidt css-filer, samt nogle js-filer foruden billeder, video mm.
Så nej, det er ikke noget der fylder alverden..
Omvendt er det måske godt nok tænkt at det hele ikke ligger på et centralt site, men kan ligge decentralt ude på skolerne, eller kommunernes data-centre. Men CD-ROM, tja... ;-)

  • 1
  • 0
Peter Hansen

men en test viste, at flere elever ikke har program til at åbne zip-filer på deres computere

Alle Windows versioner har en indbygget zip/unzip funktion integreret med explorer siden Plus! pakken kom til Windows 98. Er der stadig elever tilbage der bruger en ældre version af Windows? Det er nok meget få og I så fald er deres computer nok også så gammel at den har indbygget CD-ROM drev.
Et hurtigt opslag viser at Mac OS også har indbygget zip/unzip funktion: http://macs.about.com/od/faq1/f/How-To-Zip-And-Unzip-Files-And-Folders-O...
Jeg mener også at Linux distributioner normalt kan unzippe ud a boksen?
Chromebook kan også unzippe, omend noget omstændigt, hvis de ikke er blevet forbedret siden denne artikel http://www.omgchrome.com/extract-zip-files-chromebook/
Så hvilke OS er det de støder på som ikke kan unzippe ud af boksen, hvor computeren samtidig er uden CD-ROM drev?

Er der ikke nærme tale om fejl 40 i langt de fleste tilfælde, hvor nogle elever bare ikke ved hvordan man unzipper selv om funktionen er indbygget i OS? I så fald burde de blive undervist i det i skolen inden de skal til eksamen. Det tager ikke lang tid at vise, hvordan man gør på forskellige OS, eller lade eleverne selv google sig frem til svaret. Skulle det vise sig at nogle elevers OS virkelig ikke understøtter det ud af boksen kan de download et gratis program til det til de fleste platforme, som fx 7-zip.
Enhver elev der går ud af folkeskolen i dag burde have fået IT-kompetencer nok til at kunne unzippe en fil i det OS de nu anvender. Det er ret basal IT-viden at forstå hvad en komprimerings- og arkiveringfilformater som ZIP og lignende er, hvad man kan bruge det til og hvordan man zipper og unzipper.
Hvis nogle elever ikke kan finde ud af det er der nok også nogen af dem der heller ikke kan finde ud af at finde en fil på en USB-stick / CD-ROM og så er man lige vidt.
Hvis man inden eksamen har styr på om der er elever der ikke kan unzippe og heller ikke har et CD-ROM drev, så kan man vel nøjes med at give de få elever en USB-stick.

Men under alle omstændigheder er det håbløst forældet at ditributere eksamenprøver eller noget som helst andet på CD-ROM. Det må kunne gøres meget smartere.
Undskyldningen om at CD-ROM er billigere end USB-stick er i øvrigt en værre gang kassetænkning, hvor staten sender regningen videre til kommunerne.

  • 2
  • 2
Michael T. Jensen

Det kunne være en smart løsning, om man lavede en live-cd, som man kan boot'e fra og derved køre en webserver, som kan trække det fra ram lokalt. Den største videofil der blev distribueret var omkring 40MB, så det burde et lokalnet sagtens kunne klare.

Jeg lagde det hele ud på vores interne webserver og det kørte 100% gnidningsfrit. Jeg fik cd'en 45 min før prøven og nåede ikke at få stress før vi var i luften, selvom jeg lige skulle have fundet et eksternt cdrom-drev først...

  • 2
  • 0
Jesper Nielsen

der er lidt css-filer, samt nogle js-filer foruden billeder, video mm.

Hvordan fungerer det, hvis eleverne afvikler testen lokalt fra en CD-ROM eller en USB-stick?

Mig bekendt tillader moderne browsere ikke (som standard i hvert fald), at man afvikler JavaScript fra en lokal fil. Er der en portable webserver på mediet, som eleverne skal starte, eller hvordan løses det?

  • 0
  • 1
Michael T. Jensen

Mig bekendt tillader moderne browsere ikke (som standard i hvert fald), at man afvikler JavaScript fra en lokal fil. Er der en portable webserver på mediet, som eleverne skal starte, eller hvordan løses det?


Man kopierer hele biblioteket over på computeren og kører index-filen i roden, hvis det skal køre lokalt. Jeg valgte den anden løsning pga. diverse fejl forrige år.

  • 1
  • 0
Peter Fischer

Det i ikke forstår er, at det er virkelig mange brugere, der inden for få sekunder tilgår de samme oplysninger. Det er samtidigheden der er problemet. Det svare lidt til de problemer skat står i når vi alle vil vide om vi skal betale restskat! Så jeg forstår godt at UVM ikke vil forsøge at køre det over internettet. Tænk iøvrigt på hvor sårbart det ville være over for et simpelt DDoS angreb.
På min skole kørte jeg det, uden problemer, fra en lille lokal webserver. Det gav inden for de første minutter en belastning på 50 BM/s på serveren og herefter faldt det til ca. 20 MB/s i løbet af den første time. Det er egentligt ikke en voldsom belastning i sig selv. Problemet er den belastningen der kom fra resten af skolen (der også skulle bruge vores netvæk/internet) og fra de elever der ikke lige havde fået slukket for Steam og andet netværks-dræbende software. Min lille server var på et 1 GB netværk og de lidt over 100 eleverne kom på med 3 accespoints. Med den interferens der kan være i sådan en situation er jeg faktisk imponeret. Jeg ville ikke blive overrasket hvis der har været noget mere end 250 trådløse (WiFi og bluetooth) enheder af meget svingende kvalitet tændt på samme meget lille område. Det kan bestemt ikke lade sig gøre på alle skoler!
Det er rigtigt at opgaven i år var på lidt under 80 mb, men tidligere eksempler har været på ca. 250 mb. Det kan man som skolen ikke vide før man sidder med den konkrete CD. (Opgavesættet med den 250 mb har i tidligere test også kørt gnidningsfrit.)
Opgaverne var iøvrigt ikke pakket i en zip-fil på cderne, det ville have givet problemer for de elever der ikke er så IT-kloge.

  • 2
  • 0
Jan Heisterberg

Undervisningsministeriets har kvajet sig og ikke forberedt sig tilfredsstillende.

Hvis samme problem eksisterede i 2015, hvad er så forklaringen på at det er ignoreret ? Hvis jeg, eller en af mine medarbejdere, lavede sådan en brøler, så ville jeg være meget ydmyg.

Som projektkvalitetschef havde jeg en helt særlig omhu med projekter som:
- berørte mange brugere
- havde store konsekvenser (livsvigtighed, driftskritikalitet)
- var meget visible

Dette eksamensprojekt lys RØDT på mindst TO BASF disse kriterier.

Det er bare topmålet af inkompetance.

P.S.: Iøvrigt er alternativ anvendelse af en USB-stick ikke nødvendigvis en fail-safe løsning. Som bekendt kræver forskellige sticks forskellige drivere ...... Hvad mon der sker hvis xxx.000 elever kastes ud i en Windows-download af en ny driver ? Sådan lige ved prøve-start. Men rigtig forberedt er løsningen da tiltalende og simpel.

  • 0
  • 2
Tobias Tobiasen

Det i ikke forstår er, at det er virkelig mange brugere, der inden for få sekunder tilgår de samme oplysninger. Det er samtidigheden der er problemet. Det svare lidt til de problemer skat står i når vi alle vil vide om vi skal betale restskat! Så jeg forstår godt at UVM ikke vil forsøge at køre det over internettet. Tænk iøvrigt på hvor sårbart det ville være over for et simpelt DDoS angreb.


Distribution af filer til mange brugere er et problem der er løst. Også til mange flere end dem der var til eksamen i dag. Det kunne amazon S3+cloudfront eller https://www.akamai.com/
Smid det hele på en hemmelig URL (UUID) som først offentliggøres når prøven starter.
S3+cloudfront er formegetlig væsentlig billigere end CD'er. Jeg ved ikke hvad akamai koster.
Hvis det er trafik på lokal netværk der er det største problem så kan man måske tænke over rækkefølgen af opgaverne. Så den første opgave kun kræver lidt netværk og videoen kommer i midten så alle ikke henter den samtidig.

  • 4
  • 1
Kjeld Flarup Christensen
  • 0
  • 1
Peter Fischer

Løsningen med krypterede filer bruges idag til Elever Med Særlige Behov (EMSB).
Det kører desværre ikke helt gnidningsfrit i forhold til de forskellige hjælpeprogrammer. Elever med oplæsnings og ordforslagsprogrammer skal faktisk være temmelig dygtige og krypterede filer er absolut ikke et skridt i den rigtige retning. Opgaven for dem er noget svære end for eleverne uden særlige behov.

  • 0
  • 0
Peter Fischer

Nu skal vi måske også huske på at der er tale om en forsøgsordning. Formålet er ikke at finde en teknisk løsning. Det er faktisk det mindst komplicerede i den sammenhæng. Formålet er at undersøge hvordan man kan modanesire de skriftlige prøver så de minder mere om den arbejdsmåde eleverne oplever til dagligt og indsamle information om hvilke didaktisk konsekvenser dette for for undervisningen.

Selve det at eleverne pludselig har adgang til internettet er faktisk et kvantespring i ministeriets tænkning! Det skal de have ros for!!!!!!!

  • 1
  • 0
Gert Madsen

Nu skal vi måske også huske på at der er tale om en forsøgsordning


Det kan eleverne ikke rigtigt bruge til noget. For dem er det blodig alvor.
Vi taler altså om noget, der kan have afgørende indflydelse på elevernes muligheder resten af livet.
Der er jo gode muligheder for forbedring i forhold til de rammer man allerede kender.
Lige nu, er der et urimeligt stort element af vilkårlighed.
Ud over kvaliteten af Internet-adgangen, så kan jeg fra pålidelig kilde fortælle at det er meget lidt befordrende at sidde og vente på, at en lærer får skubbet udskrifterne gennem evindelige papirstop i den ene printer, som er tilgængelig.
Og i modsætning til i det virkelige liv, så kan man ikke bare printe et par gange undervejs. Der er kun tilladt een prøveudskrift.

Jeg ved ikke hvor meget som skyldes skolen, men det peger på manglende sammenhæng mellem formen, og så den virkelighed, som rammer eleverne.

  • 0
  • 1
Michael T. Jensen

Ud over kvaliteten af Internet-adgangen, så kan jeg fra pålidelig kilde fortælle at det er meget lidt befordrende at sidde og vente på, at en lærer får skubbet udskrifterne gennem evindelige papirstop i den ene printer, som er tilgængelig.
Og i modsætning til i det virkelige liv, så kan man ikke bare printe et par gange undervejs. Der er kun tilladt een prøveudskrift.


Jeg synes det lyder som om du skal have snakket med din skole- eller kommunalbestyrelse!

Mht. det endelig resultat burde der ikke være forskel. Prøvevejledningen dikterer, at eleven har 3,5t til at lave en dansk stil (som nu hedder dansk skriftlig fremstilling), så hvis det tager 2t at printe ud efterfølgende, er det helt ok. Nogle skoler, har jeg hørt, har anskaffet en flok billige printere til prøvebrug, så der er en printer pr. 8 elever og der bliver printet ud vha. usb-hd. I min optik ikke en specielt god løsning af flere forskellige årsager, men dog alligevel milevidt fra den situation du skitserer.

Vi har lige gennemført prøverne. Maksimal ventetid på uddeling af udskrifter var (gætter jeg) 30 sek. Eleverne måtte printe prøveudskrifter ud så ofte som deres samvittighed tillod dem det og vi kunne konstatere, at samvittighed og hensyn til miljøet er en variabel størrelse ;-).

  • 1
  • 0
Svend Skipper Andersen

Uden at lyde som en gammel mand, så var det uendelig meget nemmere i gamle dage.
Vi fik opgaverne på papir. Skrev stilen på papir med blyant eller kuglepen og så var det klaret!

Alt virkede altid!

Min kollegas søn har netop været til den her omtalte prøve.
Da han var næsten færdig kunne Word ikke gemme. Han kopierede det hele over i udklipsholderen for at forsøge at redde noget, og forsøgte igen at gemme. Computeren gik ned, og alt var væk!

Hvor pokker er fremskridtet?!

  • 3
  • 1
Kim Rasmussen

Jeg ved ikke hvordan du vil præsenterer lyd og video på papir - de krav der stilles til unge menneskers kompetencer idag er altså anderledes end "dengang".
Eleverne er skam velkomne til at skrive på papir hvis de vil, men de fleste kan nok skrive hurtiger på en computer.
Der kører forsøg med at eleverne kan aflevere digitalt, men ja indtil videre skal det ud på papir - din kollegas søn kunne nok med fordel havde printet lidt ud undervejs...

  • 1
  • 1
Svend Skipper Andersen

Men hvad er det der er så vigtigt, siden opgaverne nu skal indeholde video?

Om han kunne printe undervejs ved jeg ikke, da jeg ikke var der, men så skal man pludselig til at fjerne fokus fra sit arbejde for at printe ud, fordi man ikke stoler på udstyret. Jeg har aldrig hørt om et stykke papir og en blyant som holdt op med at virke.

  • 0
  • 0
Kim Rasmussen

Ikke for at virke provokenrende, men dem af jer der herinde skriver om hvor nemt man kan lave løsninger med krypterede filer og/eller udenlandske cloud-tjenester mm - arbejder I med større IT-projektor til dagligt? (Jeg gør ikke, som det fremgår andetsteds i denne tråd underviser jeg).
Når jeg spørger så er det fordi jeg undre mig over hvor hurtigt man kan komme med løsninger, uden at man har sat sig ind i situationen for "kunden".
En ting er hvordan man får et materiale med tekst, lyd, billede og video distribueret ud til pænt mange elever på en gang - men en andne og lige så vigtig ting ved prøverne er at ingen andre samtidig får adgang til materialet. Det kan jeg ikke lige se hvordan man håndterer i de forslag der er kommet, men det er sørme også en meget vigtig ting. Men herligt med forslag, men måske (tænker jeg) endnu bedre med gode spørgdmål om hvad kravene er, og så kan det jo være at de forslag der i fællesskab kunne komme frem i et forum som dette kunne være rigtig gode!

  • 2
  • 0
Kim Rasmussen

Jeg er ikke dansklærer, men det at man kan forholde sig til multimodale tekster er vel vigtigt? Den verden vi lever i idag består ikke blot af avisartikler og klummer, som opgaverne så ud engang i fortiden; men alle steder støder vi på et miks af forskellige udtyksformer - det er det vil vigtigt at man som god samfundsborger kan navigerer i.
I matematik arbejder vi heller ikke længere med passer og logaritmetabeller, men med dynamiske geometriprogrammer og CAS.

  • 0
  • 0
Jimmy Christiansen
  • 0
  • 0
Lars Røssell

Jeg gør ikke.
Men der er vist ekstreme krav til sikkerhed.
Krav som er fuldstændig unødvendige i vore dage.

Vi har set det med digital post hvor borgeren ikke må kontaktes via mail, det er jo for usikkert...

Der vil normalt altid være en afvejning af forskellige faktorer.
For eksempel kunne man overveje om sikkerheden på cloudløsninger er så god at det ikke er realistisk at den kan brydes (hint: det er ikke realistisk, men måske kan den brydes (er vist ikke sket endnu?), lige som der kan brydes ind i et hus og en pakke CD-ere kan stjæles (er sket, men det kender vi)).

Men da vi har at gøre med "ny" teknologi og verdensfjerne DJØF-ere bliver vurderingen at det "gamle vi kender" er mere sikkert end det ny.
Og den praktiske udførelse må skolerne tage sig af, det er inderlig ligegyldigt for et ministerium.
Og det er der jo ikke noget nyt i.

  • 0
  • 1
Søren Schack Hansen

I min tid (slut 1990-erne til start 2000-erne) indterpede jeg et dogme i eleverne:
Hvad skal man huske ikke at glemme? Gemme!
Og:
Gem med korte mellemrum!

Det virkede, i en opsætning med 35 computere hægtet på 3 stikkontakter, i skolens bibliotek, og én printer, skolebibliotekarens, hvis computer blev fodret med disketter fra hver enkelt elev. Ingen netadgang for de private computere, men skolens netværk og printer for skolens 16 computere.
Det var spændende tider!

  • 0
  • 0
Michael T. Jensen

Dem der var til eksamen kørte vel ikke trådløst, men over almindeligt kablet 100Mbit/1Gb LAN. Med adskilt internet forbindelse fra resten af skolen.
Hvordan WiFi/bluetooth skulle influere på det, har jeg svært ved at se.
Ligeledes hvordan det skulle være et problem for netværk på andre skoler i dag.


Jo, naturligvis kørte de trådløst. Og med den prøve, de var oppe til, måtte de benytte internettet undervejs. De må blot ikke kommunikere med andre, hvilket skolelederen, ved instruktion af tilsynsførende, skal sikre sig ikke sker. Dette stoler han på at jeg sørger for, hvilket jeg så gør efter bedste evne.

Jeg kan ikke se hvad "adskilt internet forbindelse fra resten af skolen" skulle gøre gavn for, når nu de ikke har adskilt internetforbindelse til resten af verden...?

Det kørte i øvrigt ganske glimrende og jeg er overbevist om at der ikke var noget snyd involveret. :-)

  • 0
  • 0
Jimmy Christiansen

Jeg kan ikke se hvad "adskilt internet forbindelse fra resten af skolen" skulle gøre gavn for, når nu de ikke har adskilt internetforbindelse til resten af verden...?


Kapacitet ud til internettet fra skolen: det vigtigste er at dem der er til prøve kan komme på nettet, ikke resten af skolen. I hvert tilfælde ikke de elever der ikke er til prøve.
Som én af de andre kommentarer var inde på kan trafik på LAN være et problem for WAN: "Steam og andet netværks-dræbende software"

Jeg kan ikke forstå at nogle forsøger at køre noget forretnings- og tids- kritisk som en eksamen på trådløst netværk. I hvert tilfælde ikke uden at have kabler klar når/hvis det trådløse ikke virker som det skal.
Trådløst er i min verden en "nice to have", ikke eneste mulighed til forretnings- og tids- kritiske ting.

  • 0
  • 0
Michael T. Jensen

Kapacitet ud til internettet fra skolen: det vigtigste er at dem der er til prøve kan komme på nettet, ikke resten af skolen. I hvert tilfælde ikke de elever der ikke er til prøve.
Som én af de andre kommentarer var inde på kan trafik på LAN være et problem for WAN: "Steam og andet netværks-dræbende software"


Så hårdt spændt er vores internetforbindelse ikke, at den "går i max" med jævne mellemrum. Det sker faktisk fhv. sjældent og ihvertfald ikke pga. spil, for i så tilfælde havde der været stramme regler for internetbrugen.

Jeg kan ikke forstå at nogle forsøger at køre noget forretnings- og tids- kritisk som en eksamen på trådløst netværk. I hvert tilfælde ikke uden at have kabler klar når/hvis det trådløse ikke virker som det skal.
Trådløst er i min verden en "nice to have", ikke eneste mulighed til forretnings- og tids- kritiske ting.

Tja, Eleverne benytter egne enheder til at besvare deres prøve med, og der er efterhånden en del af disse, som ikke har et netværksstik i. Jeg har switches og kabler nok til at dække en prøvesituation, men der har ikke været behov. Når prøven går i gang, er eleverne afsondret fysisk fra resten af skolen og der er derfor ingen andre i nærheden, som kan forstyrre deres wlan mens prøven afvikles. Der plejer ikke at være problemer i det daglige og jeg har til gode at se problemer i en prøvesituation...

Jeg vil dog ikke afvise, at jeg måske skulle have mit reserveudstyr stående i nærheden af prøvelokalet, i tilfælde af wifi-problemer. Det er da en tanke værd :-)

  • 2
  • 0
Gert Madsen

Der er vist meget, som ikke forstås.

Men skal vi tage det, som jeg tror er udgangspunktet:

lige som der kan brydes ind i et hus og en pakke CD-ere kan stjæles


Så skal man bare lige forestille sig at hvis man bryder ind i dette hus, så har man adgang til samtlige danskeres CD'er.
Det skal sikkerheden afspejle.
På samme vis som at Nationalbanken har et mere sikkert pengeskab, end husmand Pedersen.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere