Ny Flutter giver bedre ydelse og mindre knas
En ny version af Googles bud på et platformsuafhængigt mobilmiljø er på vej.
Selvom versionsnummeret er det lidet pralende 2.5, er der alligevel tale om flotte tal: Nemlig andenstørste udgivelse, målt på kodetilføjelser (pull requests) og lukkede problemer i koden. Det skriver Google-chefen Chris Sells i et blogindlæg.
Flutter har rødder i smilets by, Aarhus, og bygger på sproget Dart. Miljøet har som mål blandt andet at kunne levere højtydende animationer med de eftertragtede 60 frames pr. sekund, der får brugerflader til at virke friktionsløse i brugerens øjne, på hardware, som ikke nødvendigvis er topmodeller eller splinternye. Ifølge Google er det på dette punkt, miljøet har fordele i forhold til tilsvarende miljøer, såsom Xamarin.
Flutter 2.5 kommer med bedre ydeevne samt forbedringer ved visning i fuld skærm på Android, ifølge Infoworld.
På Ios-siden skulle der være mindre knas med framerates, noget som har været kritiseret tidligere. Forbedringen sker ved at tilgå Ios' renderingsmekanisme Metal på en ny facon. Garbage collectoren er også justeret, så skraldet indsamles oftere, hvilket skulle give pauser af mindre varighed i brugerfladetråden.
En anden forbedring af ydelsen er reduktion af den tid det tager, når der sendes meddelelser mellem Dart og Objective-C/Swift på Ios eller Dart og Kotlin på Android.
På Apple-hardware emuleres Flutter-apps med ARM-instruktioner, i stedet for oversættelse af x86/64-instruktioner via Rosetta, hvilket skulle give bedre ydelse under udvikling.
