Ny Flutter giver bedre ydelse og mindre knas

Illustration: Rie/Bigstock
Bedre ydelse både på Android og Ios i version 2.5, der har næstflest pull requests.

En ny version af Googles bud på et platformsuafhængigt mobilmiljø er på vej.

Selvom versionsnummeret er det lidet pralende 2.5, er der alligevel tale om flotte tal: Nemlig andenstørste udgivelse, målt på kodetilføjelser (pull requests) og lukkede problemer i koden. Det skriver Google-chefen Chris Sells i et blogindlæg.

Flutter har rødder i smilets by, Aarhus, og bygger på sproget Dart. Miljøet har som mål blandt andet at kunne levere højtydende animationer med de eftertragtede 60 frames pr. sekund, der får brugerflader til at virke friktionsløse i brugerens øjne, på hardware, som ikke nødvendigvis er topmodeller eller splinternye. Ifølge Google er det på dette punkt, miljøet har fordele i forhold til tilsvarende miljøer, såsom Xamarin.

Flutter 2.5 kommer med bedre ydeevne samt forbedringer ved visning i fuld skærm på Android, ifølge Infoworld.

På Ios-siden skulle der være mindre knas med framerates, noget som har været kritiseret tidligere. Forbedringen sker ved at tilgå Ios' renderingsmekanisme Metal på en ny facon. Garbage collectoren er også justeret, så skraldet indsamles oftere, hvilket skulle give pauser af mindre varighed i brugerfladetråden.

En anden forbedring af ydelsen er reduktion af den tid det tager, når der sendes meddelelser mellem Dart og Objective-C/Swift på Ios eller Dart og Kotlin på Android.

På Apple-hardware emuleres Flutter-apps med ARM-instruktioner, i stedet for oversættelse af x86/64-instruktioner via Rosetta, hvilket skulle give bedre ydelse under udvikling.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Dan Storm

Det er måske ikke så meget et oplæg til debat, men jeg er vældig glad for Dart og Flutter - jeg synes simpelthen det er den bedste cross-platform oplevelse jeg har oplevet længe når det kommer til app udvikling.

Og så er Dart egentligt også et ret lækkert sprog at arbejde med.

  • 1
  • 0
#2 Sune Marcher

På Apple-hardware emuleres Flutter-apps med ARM-instruktioner, i stedet for oversættelse af x86/64-instruktioner via Rosetta, hvilket skulle give bedre ydelse under udvikling.

Øh...

Hvis det drejer sig om M1 Macbooks, er der så netop ikke tale om native execution, og ikke emulering? 🤔

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere