Ny Facebook-afsløring: Netflix og Spotify kunne se, skrive og slette Facebook-brugeres private beskeder

Illustration: Dessin de Tjeerd Royaards, Cartoon Movement, Pays-Bas
Facebook undtog over 150 firmaer fra deres almindelige privacy-regler, fordi de havde stemplet virksomhederne som partnere i en eller anden forstand.

Opdateret 20/12/2018 kl. 9:15 med en kommentar fra Netflix.

Spotify, Netflix og Canadas nationalbank havde adgang til at læse, skrive og slette Facebook-brugeres private beskeder. Amazon havde adgang til at få Facebook-brugeres navne og kontaktinformationer igennem deres Facebook-venner. Microsofts søgemaskine Bing kunne se navne på Facebook-brugeres venner uden deres tilladelse.

Det er kun få af de oplysninger, der er kommet frem i en ny Facebook-afsløring, som The New York Times står bag. De har fået fat i hundredevis af Facebook-dokumenter, som viser, at det sociale medie anså over 150 virksomheder for at være ‘business partners’ og derfor fritog dem fra deres almindelige privacy-regler. Det skriver Buzzfeed News.

Når en bruger loggede ind på Netflix eller Spotify og forbandt deres Facebook-profil med deres konto, fik virksomhederne adgang til personens private beskeder. En talsperson fra Facebook fortæller Buzzfeed News, at andre virksomheder nok også havde samme adgang, men understreger, at der på nuværende tidspunkt ikke er bevis for, at nogen har misbrugt data.

»Facebooks partnere får ikke lov til at ignorere folks privatindstillinger, og det er forkert at antyde, at de gør,« udtaler talspersonen til Buzzfeed News og tilføjer:

»Vi ved, at vi har et arbejde foran os med at genvinde folks tillid. At beskytte folks data kræver stærkere teams, bedre teknologi og klarere regler, og det er det, vi har været fokuseret på i det meste af 2018. Partnerskaber er et fokusområde, og som vi har sagt, er vi ved at nedtrappe de integrationspartnerskaber, der blev indgået for at hjælpe folk med at få adgang til Facebook.«

Facebook beskriver selv her, hvordan partnerskaberne fungerede, og hvorfor de overhovedet eksisterede.

Netflix har i en mail til Version2 understreget, at de på intet tidspunkt har brug deres adgang til brugeres private beskeder på Facebook, og at de heller aldrig har bedt om muligheden for at kunne gøre det.

»Igennem årene har vi på forskellige måder prøvet at gøre Netflix mere socialt. Et eksempel på dette var en feature vi søsatte i 2014, som gav medlemmer mulighed for at anbefale tv-serier og film til deres Facebook-venner via Messenger eller Netflix. Det blev aldrig populært, så vi lukkede featuren ned i 2015. På intet tidspunkt har vi tilgået folks private beskeder på Facebook eller bedt om muligheden for at gøre det,« skriver Netflix.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Domino Evers

Nu magter jeg ikke mere Facebook. Fra og med den 1/1 dropper jeg Facebook, gider ikke konstant gå og tænke på hvad nu mine data, billeder eller andet bliver brugt til. Altsammen kommer lige i halen af at der har været problemer med datalæk osv.

Det kan være jeg vender tilbage en gang til Facebook, når de en gang er vokset med opgaven.

Tsk tsk.....

  • 8
  • 1
Martin Storgaard Dieu

Jeg har det lidt på samme måde - og har ikke aktivt brugt Facebook i snart et år. Men det er den platform, som folk bruger til at arrangerer deres arrangementer. Alt fra bryllup (og dertilhørende polterabend), til barnedåb, fødselsdage og hygge kom sammen. Jeg savner lidt et alternativ, som går op i privacy og er almen accepteret.

  • 5
  • 0
Martin Lauritzen

Jeg har det lige som min navnefælle Martin oven over. Facebook er godt til at arrangere sammenkomster og lign. gennem, fordi næsten alle har en profil og platformen stiller nogle udmærkede funktioner til rådighed - som de fleste kender i forvejen.
Generelt synes jeg at FB har masser af gode funktioner (deres implementation er måske ikke altid lige god), men desværre bygger deres forretningsmodel jo på at sælge vores data og de har ikke ligefrem været gode til at passe på dem eller åbne om hvordan de bliver brugt.
Et alternativ med samme omfang og funktionalitet der følge EUs privacy love, ja tak - men hvad de skal leve af?

  • 1
  • 1
Bjarne Nielsen

men hvad de skal leve af

Dine penge, i stedet for at sælge dig.

Det kommer selvfølgelig an på, hvor meget pris man sætter på sit privatliv.

I bund og grund er Facebook et netværk, og derfor gælder Metcalfes lov om at det er størrelsen som gør det.

Men vi kender i forvejen mange andre netværk, hvor vi hver i sær betaler for at være med, men hvor der ikke er monopol, men derimod fælles standarder, som gør at vi kan snakke samme og netværket derved bliver stort.

Telefonnettet, f.eks.

Der er lidt hønen og ægget over det. For at have værdi skal man være stor, men for at blive stor, skal man have værdi.

  • 5
  • 0
Ditlev Petersen

Der er lidt hønen og ægget over det. For at have værdi skal man være stor, men for at blive stor, skal man have værdi.


Det hjælper heller ikke meget, at man selv er på et rimeligt pålideligt og anstændigt net, hvis ens venner, familie og bekendte ikke er det. Det er som at holde fast i en fjernskriver med en Lorenz-forsats, når alle andre er på telefonen. (Jeg ved godt, at Lorenz ikke er eller var sikker, men lad os lige ignorere det.)

  • 0
  • 0
Thomas Jensen

gider ikke konstant gå og tænke på hvad nu mine data, billeder eller andet bliver brugt til.

Kunne et alternativ til helt at droppe facebook være, at man har flere konti? De fleste af os har jo også flere email-adresser, som vi bruger i forskellige sammenhænge. Man kunne have en familiekonto, vennerkonto, arbejdskonto, debatkonto, ...

Jeg ved ikke om det overhovedet er muligt at skjule sin identitet på den måde, eller om vi bliver afsløret af vores browservalg, lokation, IP-adresser, etc.

Kan man (slet ikke?) ikke i rimelig grad selv styre hvad man giver til facebook, så man selv er lidt herre over hvad de har af data de kan misbruge? Er det virkelig alt eller intet?

  • 0
  • 0
Henrik Madsen

Jeg bruger facebook til julegave ønskeliste.

Opret en hemmelig gruppe, inviter dem der har behov for at få listen og læg dine ønsker ind.

Det er super nemt når det er noget man skal have på nettet, for så kan man lægge link direkte til sælgeren eller pricerunner hvis man vil være flink så de får det så billigt som muligt.

Men derudover må jeg bare sige at det bliver mere og mere dødt.

Specielt tydeligt er det blevet her til jul hvor der normalt er 1 million irriterende "del og like for at deltage" konkurrencer. Jeg plejer at skjule alle opslag fra firmaer der laver det nummer så måske slipper jeg for gengangere, men det er godt nok ikke mange man ser.

Mit bedste bud er at facebook er lige så stille ved at dø ud...Ikke målt på brugere, men på antal timer og indlæg der skrives.

Min datter som lige snart, helt legalt kan få facebook, var for 2-3 år siden helt vild efter at måtte få en facebook, men jeg må indrømme at jeg måske endda tvivler på at hun gider oprette en når hun til næste år bliver gammel nok til at måtte. (Ja jeg ved godt at mange børn har en facebook profil selvom de ikke er gamle nok).

  • 0
  • 0
Bjarne Nielsen

Det hjælper heller ikke meget, at man selv er på et rimeligt pålideligt og anstændigt net, hvis ens venner, familie og bekendte ikke er det. Det er som at holde fast i en fjernskriver med en Lorenz-forsats, når alle andre er på telefonen.

Ja, det er så også en yderst reel udfordring. Og jeg vil tro at de fleste her kun kender det alt for godt.

Her vil jeg nok gribe til en (chok!) bil analogi: det hjælper ikke noget, at man selv har ABS/ESP/XYZ bremser, hvis de fleste andre ikke har.

Løsningen her er efter min mening ikke, at slå ud med armene, men derimod at arbejde for fælles minimumsstandarder. Det kommer ikke til at ske med et fingerknips, og det bliver nok aldrig så sikkert, så jeg ville ønske, men det kan lade sig gøre at løfte det generelle niveau.

Danmark alene kan næppe gøre en forskel - det er vi alt for små til - men vi har en indflydelse på EU-niveau, som ligger langt over vores relative størrelse, og EU har tyngden til at gøre en forskel.

Men lige nu håber jeg bare, at Facebook bliver ved med vælte sig grundigt rundt i sølet, så det kan blive et solidt eksempel på, hvad man som virksomhed skal undgå. Dårlige eksempler er også instruktive.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere