Ny EU-afgift kan ramme Google og andre søgemaskiner

Det skal koste at vise uddrag af copyright-beskyttet materiale på søgemaskiner, foreslår EU’s it-kommissær.

Det har længe været diskuteret, om Google eksempelvis skal have lov til at vise uddrag fra bøger på tjenesten Google Books.

Overtræder søgemaskinerne ophavsretten, når de giver brugerne adgang til gratis at få en forsmag på materiale, der normalt skal købes?

Dette forhold kan ændre sig, når EU gennemfører en planlagt ændring af copyright-reglerne over det næste års tid, som blandt andet kan komme kunstnere, forfattere og forskere til gavn.

Ændringen vil blandt andet omfatte en afgift på fremvisningen af copyright-beskyttet materiale ifølge EU’s nyvalgte it-kommisær, Günther Oettinger. Det skriver tyske Handelsblatt.

Der findes allerede en lignende regel i Tyskland, hvor kommercielle søgemaskiner og nyhedsaggregatorer ikke uden videre må gengive copyright-beskyttet materiale som eksempelvis nyhedsartikler op til et år efter udgivelsen.

Nu søger it-kommisæren at udligne forskellene mellem EU-landene:

»Jeg bliver nødt til at finde en balance mellem brugernes interesser og ejerne af de intellektuelle rettigheder og kunstneriske værdier,« siger Günther Oettinger til Handelsblatt og fortsætter:

»Det er en svær opgave, så jeg har brug for i hvert fald hele næste år til den.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Gronemann

Hver kunde der går ind i en boghandel og kigger på en bog er et potentielt tabt salg - hvad nu hvis vedkommende ser et par sætninger i bogen og beslutter sig for ikke at købe den? For slet ikke at tale om at den Danske Filmbranche lider under det åg af boghandlere der direkte konkurrerer på ulige vilkår for folks opmærksomhed. De sælger bøger der koster det samme som 2 biografbilletter men kan tage dagevis at læse. Derfor må boghandlerne til lommerne.

  • 20
  • 0
Fini Alring

Han har jo heller ingenting at foretage sig! Lad ham dog bruge (mindst) et år på den her fantastiske ide. Så behøver folk heller ikke bruge reklamer for at tjene penge på deres indhold, men blot lade deres artikler, indlæg m.v. indeksere af søgemaskiner og så ellers bare vente på at pengene ruller ind!

  • 6
  • 0
Knud Jensen

Overtræder søgemaskinerne ophavsretten, når de giver brugerne adgang til gratis at få en forsmag på materiale, der normalt skal købes?

Hvis man kigger på TPB så er svaret jo klart ja, men hvor TPB fik hele branchen efter sig alene for at linke til lortet, så laver google også kopier på deres egne servere.

Det er noget underligt at de regler som TPB har brudt, ikke gælder når man bare er en søgemaskine.

At jeg så aldrig ville købe en bog på nettet uden at få en vis fornemmelse for hvad den indeholder, er så en anden sag :)

  • 2
  • 0
Michael Thomsen

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

Den TYSKE it-kommisær Günther Oettinger vil "udligne forskellene mellem EU-landene" ved at forlange, at alle andre EU lande skal følge Tysklands eksempel (som vist nok pt. er de eneste med denne dumme regel).

Forhåbentlig er der nogle EU-politikere, som kan finde ud af at forklare ham, at det er en fordel for både brugerne og udbyderne, at Google laver korte citater fra indeholdet, så man kan se, hvad man er ved at klikke på. Det skaber flere kunder i biksen. Ikke færre.

De foretagener, som modtager kunder fra Google burde istedet betale Google for at levere kunder til dem.

  • 1
  • 0
Knud Larsen

Problemet med bøger, software, film etc. er det samme. Jeg vil ikke betale de høje priser uden at jeg på en eller anden måde kan få bare et lille indtryk af ydelsen. Software 14 dages fortrydelse, bog film kik i anmeldelse nogle sider etc. Men selvfølgelig er det uhyrligt at Google kan få lov til at gemme dele af bog og TPB ikke en gang kan lave et link?

  • 0
  • 0
Jørgen L. Sørensen

Undrer mig - troede at dem der har noget at sælge gerne ville have det frem i lyset, så de mulige kunder kan se det og blive fristet til at købe produktet. Men som antydet andetsteds har copyright-haverne måske erkendet at produkterne er så ringe, at det skal markedsføres ubeset i en "lykkepose" for at kunne sælges.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere