Ny ét-sekunds login-løsning sparer lægerne kostbar tid

13. november 2008 kl. 11:1026
Ny ét-sekunds login-løsning sparer lægerne kostbar tid
Illustration: MC3 Kristopher Wilson/U.S. Navy.
Tynde klienter og login med smartcard skærer login-tiden ned til ét sekund på Bispebjerg Hospital. Det kan spare lægerne for enorme mængder spildtid.
Artiklen er ældre end 30 dage

Danske læger har været ved at rive håret af i frustration over, hvor lang tid de skal bruge på at vente på adgang til de mange it-systemer på hospitalerne. Sidste år anslog en læge på Gentofte Sygehus således, at han brugte 45 minutter ud af en normal arbejdsdag på at komme igennem login-procedurerne, der kunne tage op mod 10 minutter pr. arbejdsstation.

Men hjælpen er på vej. På Bispebjerg Hospital har it-folkene målrettet arbejdet på at skære login-tiden ned. Ved hjælp af tynde klienter og et personligt, mobilt login til alle systemer på én gang har hospitalet over de seneste tre år fået login-tiden ned på typisk 15 sekunder, afhængigt af belastningen. Og nu tester hospitalet et nyt system, der nok engang skal skære ventetiden drastisk.

»Vi har fået tvunget login-tiden endnu længere ned, til ét sekund, eller måske et par sekunder, når der kommer flere maskiner på,« forklarer læge og it-chef på Bispebjerg Hospital Martin Sølvkjær.

Forbedringen sker via tynde klienter og et personligt adgangskort. Når lægerne bevæger sig fra rum til rum, stikker de blot kortet i en kortlæser og får næsten øjeblikkeligt adgang til samme skærmbillede og programmer, som de havde åbent ved sidste login. Er der gået mere end for eksempel 15 minutter siden sidste login, skal man dog bruge et kodeord, for at beskytte mod misbrug af tabte kort.

Ingen grund til at snyde

Udover at spildtid minimeres har et hurtigt login også den fordel, at ingen fristes over evne og overtræder reglerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det gør, at folk nemmere overholder registerforskrifterne. Der er nogle steder i Danmark, hvor man bruger hinandens login, fordi man ikke gider at vente. Men her er der slet ingen argumenter for at gøre den slags, fordi det er så hurtigt,« siger Martin Sølvkjær.

Bispebjerg Hospital skal nu i gang med at teste det nye login-system, og med en tre-måneders test-periode forventer Martin Sølvkjær, at forsøget kan evalueres i marts og derefter sandsynligvis rulles ud til hele hospitalet.

Hvad der skulle kunne sætte en stopper for udrulningen kan Martin Sølvkjær ikke lige se, udover at hans erfaring er, at det nogle gange kan være upopulært at vælge andre løsninger end Microsoft.

»Det ser man nogle gange, at nogen har noget imod. Det er så en religiøs problemstilling og udfordring,« siger han uden at ville uddybe nærmere, hvem der kunne være imod.

Sparer penge samtidigt

Teknologien bag det hurtige login er fra Sun Microsystems og kaldes Sun Ray, og Martin Sølvkjær har måttet lede grundigt for at finde noget, han kunne bruge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der er ikke rigtig andre producenter, der har haft fokus på behovet på et hospital. De forestiller sig, at folk sidder med deres egen computer, men sådan er det ikke i vores verden. Her går man rundt mellem mange forskellige computere i løbet af dagen,« forklarer it-chefen.

Udover muligheden for det hurtige login, er han begejstret for økonomien ved at de tynde klienter. I forhold til normale pc'er spredt over hospitalet koster det kun omkring en tredjedel at købe og drifte de tynde klienter. Og så forbruger hver arbejdsstation cirka 30 watt mindre, sammenlignet med en pc. Selve boksen, som skærm og tastatur skal sluttes til, bruger nemlig kun 2 watt.

»Hvis vi får skiftet alt ud med tynde klienter, kan vi gange besparelsen op med 2.000 for vores hospital, og mange af computerne er tændt det meste af døgnet. Det løber op,« siger Martin Sølvkjær.

26 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger