Ny ESDH-farce: Selv krypterede e-mails bliver besvaret pr. brev

5 kommentarer.  Hop til debatten
Statsforvaltningen Syddanmark besvarer henvendelser pr. brev. Også selv om borgeren har henvendt sig via en krypteret e-mail. Samtidig fragtes nogle af de udprintede e-mails med lastbil de 127 kilometer fra Aabenraa til Odense.
25. marts 2010 kl. 10:29
errorÆldre end 30 dage

Statsforvaltningerne i Danmark bokser stadig med papirbaseret sagsgang. Hos Statsforvaltningen Syddanmark betyder det, at alle henvendelser bliver besvaret pr. brev ? også selvom borgen har henvendt sig på en email.

»Som udgangspunkt besvarer man henvendelser per brev. Også hvis borgen har henvendt sig på email, for der er typisk personfølsomme oplysninger i sagen, som vi ikke må sende over nettet,« siger fuldmægtig Ulla Jensen, der er presseansvarlig i Statsforvaltningen i Region Syddanmark.

Og hvad hvis borgeren har taget højde for det forbehold ved at sende en krypteret og signeret email?

»I udgangspunktet besvarer vi henvendelserne per brev,« gentager Ulla Jensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun forklarer videre, at planerne om at indføre elektronisk sags- og dokumenthåndtering igen er blevet udsat, og at det har lange udsigter med en fuldt ud digitaliseret sagsgang.

For eksempel er det i Region Syddanmarks Statsforvaltning stadig sådan, at indkomne e-mails efter journalisering bliver printet og lagt i sagsmappen.

Denne praksis med papirkopier af elektronisk post er helt på linje med sagsgangen i Statsforvaltningen i Midtjylland, som Version2 tidligere har beskrevet.

Ligesom midtjyderne hver dag har en lastbil til fragte sager fra hovedkontoret i Ringkøbing til afdelingskontoret i Århus, kan Statsforvaltningen i Syddanmark også præstere en lignende ordning, idet myndigheden både har kontor i Aabenraa og Odense.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Jo, hvis sagen skal behandles i Odense, bliver den selvfølgelig kørt dertil,« siger Ulla Jensen.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
25. marts 2010 kl. 10:37

Er de omtalte mails krypterede, eller bare sendt over en sikker forbindelse (SMTPS) via fx Digital Signatur?

Mig bekendt er der stor forskel, og jeg har ikke hørt om at man kan sende kommunerne krypterede mails, da det ville kræve en kopi af deres nøglefil?

Eller husker jeg forkert?

4
25. marts 2010 kl. 13:40

Du husker forkert ;-)

En mail bliver krypteret ved at bruge modtagerens offentlige nøgle. For at kunne dekryptere den modtagne mail, kræver det, at man er i besiddelse af den tilsvarende private nøgle. Det er den private nøgle, man skal være varsom med.

5
26. marts 2010 kl. 11:34

Jeg har nu flere gange oplevet at sende en krypteret email (med personfølsomme data) til kommunen, hvor kommunen herefter har sendt emailen videre til den relevante medarbejder ukrypteret (hvilket kan være OK, hvis man er sikker på, at det ikke går via externe linjer) med en ukrypteret kopi til mig (hvilket absolut ikke er OK).

Så selvom jeg gerne så en mere effektiv offentlig forvaltning, så vil jeg hellere have, at fortrolige data faktisk bliver behandlet fortroligt - også selvom det kan betyde, at jeg ikke kan få svar via email.

6
27. marts 2010 kl. 15:54

@Ole

Det samme her.

Hele finten med at gøre "almindelige" menneskers offentlige nøgle (læs: certifikat) tilgængeligt er netop, at alle har adgang disse data, og sådan skal det være.

Nu er det jo nok desværre sådan, at den medarbejder, der vil sende en mail fra en eller anden myndighed til en person i den virkelige verden, ofte sidder bag en mail gateway.

Derfor bliver det kompliceret at kryptere, men man bør vel som minimum kunne forlange, at en myndighed signerer deres udgående mail, så der er en form for garanti for, at mailen er afsendt af den rette, og at mailen ikke er blevet ændret undervejs.

2
25. marts 2010 kl. 10:50

Jeg er sikker på at det der hedder 'Sikker e-mail' i eDag2-regi inkluderer både signeret og krypteret mail.

eDag2 var 1. februar 2005, så det er kun i 61 måneder at myndighederne har skulle kunne håndtere den slags henvendelser. Det er klart at der er suboptimale processer her i indkøringsfasen.