Ny direktør i Microsoft Danmark: Vi er både en mastodont og den lille udfordrer

Marianne Dahl Steensen har fået sin ilddåb som direktør for den danske afdeling af en Microsoft-koncern midt i de største forandringer i virksomhedens historie.

ORLANDO: Marianne Dahl Steensen er mindre end to uger efter sin tiltræden som administrerende direktør i Microsoft Danmark blevet kastet for løverne – som i denne sammenhæng er den mere end 200 personer store danske delegation på it-gigantens årlige partnerkonference WPC i Orlando.

Det har betydet en stribe af personlige møder med de danske partnere, som er afgørende for Microsoft. Koncernen henter 92 procent af sin omsætning gennem partnerne, og de vil naturligvis gerne vide, hvem det er, der skal lede den danske del af koncernen.

»Sidst, jeg skiftede job, faldt jeg hurtigt i med at skulle mene noget. Der lærte jeg, at det er bedre lige at vente,« siger Marianne Dahl Steensen, da Version2 møder hende på det hektiske messegulv ved partnerkonferencen.

Microsoft står midt i de største omvæltninger i koncernens 40-årige historie – i hvert fald siden Microsoft indledte samarbejdet med IBM om at levere DOS. Derfor holder Marianne Dahl Steensen også igen med udlægge sine egne visioner for, hvor Microsoft skal bevæge sig hen, for det er proces, som omfatter meget mere end blot den forholdsvis lille danske afdeling i en gigantisk koncern.

Og så er der også et enormt omfattende katalog af produkter og tjenester, som ikke blot kan overskues på et par uger.

Illustration: Microsoft

»Men jeg behøver ikke være superklog på alt,« siger Marianne Dahl Steensen, som peger på sit bredt sammensatte ledelsesteam som en ressource, hun kan trække på både i forhold til teknisk indsigt og indsigt i, hvad Microsoft er for en størrelse.

»Jeg har et team, hvor der er nogle, der har været i Microsoft i 19 eller 21 år, mens andre har været her mindre end ét år. Det er lidt usædvanligt, fordi man tit ser, at ledelsesteamet bliver sammensat af folk, der starter nogenlunde samtidigt,« siger Marianne Dahl Steensen.

Hun kommer fra en stilling som privatdirektør i Codan Forsikring og har tidligere arbejdet som blandt andet forretningsudviklingschef i TDC.

Nogle af de kompetencer, som hun forventer at kunne tage med over til Microsoft er erfaringen med at drive en forretning baseret på abonnementer, hvor der eksempelvis er mere fokus på, hvordan kunderne bruger produkterne. Det vil også kræve ændringer i måden, Microsoft sælger på, og det har hun også erfaring med fra tidligere. Til gengæld er strukturen med det enorme partnernetværk ny for hende.

»Det slår mig, at Microsoft er en stolt ingeniørvirksomhed. Der er plads til at være supernørdet i en demonstration som den af Windows 10 på scenen i dag, og det er jo fantastisk, at man er så begejstret for sine egne produkter. Men det er også godt, at vi har nogle partnere, som kan tage byggestenene og bygge nogle huse, kunderne kan bo i,« siger Marianne Dahl Steensen.

De store forandringer, som Microsoft står midt i, afspejler et paradoks. Microsoft har ganske vist en dominerende position på visse områder, men er på mange andre den virksomhed, der skal agere som den aggressive udfordrer.

»Der er ingen anden it-virksomhed, som spænder så bredt. Når man lægger det hele sammen, så er vi jo en mastodont, men på hver enkelt marked er vi mange steder udfordreren. Så er vi de store eller de små? Det ligger der noget spændende kultur i. Og det er meget sjovere at være udfordreren,« siger Marianne Dahl Steensen.

Hun ser især spændende perspektiver inden for Internet of Things, hvor teknologien kan komme til at spille en helt ny rolle på ny områder.

»Det synes jeg er vanvittigt spændende. Jeg tror, der er kæmpe muligheder i måden, teknologien kan skabe forandring, også rent samfundsmæssigt. Og jeg tror, vi kommer til at ramme helt perfekt ind på Internet of Things i Microsoft,« siger Marianne Dahl Steensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lars Juul

»Det slår mig, at Microsoft er en stolt ingeniørvirksomhed. Der er plads til at være supernørdet i en demonstration som den af Windows 10 på scenen i dag, og det er jo fantastisk, at man er så begejstret for sine egne produkter.

En stolt ingeniørvirksomhed, hvor chefen bruger "Windows" og "Supernørdet" i samme sætning? Mon ikke Microsofts udviklingsafdeling synkron-facepalmer når de læser det...

Venligst Slet Min Bruger

En stolt ingeniørvirksomhed, hvor chefen bruger "Windows" og "Supernørdet" i samme sætning? Mon ikke Microsofts udviklingsafdeling synkron-facepalmer når de læser det...

Hvorfor? Man kan da sagtens supernørde Windows hvis man vil, ligesom man kan nørde biler, motorcykler, OSX eller mange andre ting.

Har svært ved at se det skulle være en negativ ting, at der er plads til at være supernørdet.

Lars Juul

Har svært ved at se det skulle være en negativ ting, at der er plads til at være supernørdet.

Det afhænger vist af definitionen af nørd/nørde/nørdet. Der var engang, hvor en nørd var et skældsord for en bebumset teenager uden sociale evner, der lever sit liv foran sin C64, og ikke nu hvor det at nørde dækker over bare at kunne betjene en iPhone (nørd!) og bruge brevfletningsfunktionen i MS Word (supernørd!).

I denne kontekst opfatter jeg brugen af ordet (super)nørdet som en salgspersons fællesbetegnelse for alt, der bare er en lille smule teknisk. Og som ...ahem... nørd (kunstpause), får det min management speak/BS-detektor aktiveret, der slår ud i form af krummede tæer.

Magnus Jørgensen

Det at blive kaldt nørd er helt klart ved at ændre betydning. Der var en gang hvor nørder var ensbetydende med folk der dårligt kunne administrere sig selv. I dag er der talrige eksempler på at nørder kan blive super succesfulde.

Men jeg kan alligevel godt forstå at Lars Juul hoster over den måde ordet bliver brugt i denne kontekst. Det at være begejstret for Windows 10, bliver anset for at være nørdet. Ordet nørd er helt klart ment som et superlativ i denne kontekst. For Microsoft handler først og fremmest om penge og Business, og nørder er i den grad genvejen til dette. På samme tid er der dog noget kejtet over at være overnud begejstret for et produkt, på en måde som ellers kun Apple fans kan præstere.

Det minder lidt om den samme begejstring som nogle folk har for deres fodbold hold. Personligt har jeg aldrig rigtigt kunne forstå det. OSX, Windows og Android er jo bare produkter, så hvorfor har nogle folk noget, der nærmest minder om et personligt forhold til dem?

Hvis man kommer med en kommentar der i den mindste grad kunne tolkes som en kritik af disse produkter, er der en kø af folk der tager det som en personlig fornærmelse. På den måde kan jeg godt se at der en smule brug af ordet nørd i denne kontekst som ikke udelukkende er ment som et superlativ. Her kommer min forståelse for Lars Juul's kommentar.

Jesper Hansen

Mon ikke hun henviser til Bryan Ropers demo af Windows 10. Han havde - modsat mange andre speakere til keynoten - en dejlig energi og lavede en af de bedste demoer jeg har set på det niveau (det er ikke en teknisk konference) hvor han formåede at vise en masse ret low-tech stuff uden det var kedeligt i løbet af 1,5 sekund.

At kalde det supernørdet hænger nok mere sammen med hans energi og måden han præsenterede det på.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize