Ny dansk matematikapp sprænger loftet med 6.000 downloads på én dag

Foto: Der ligger mange timers brugertest til grund for den nye matematikapp. På billedet besøger Casper Kjeldsen og Jakob Halling en privatskole i Aarhus. (Foto: Red Raccoon)
De nuværende matematikapps er stort set bare fyldt med en endeløs række af forholdsvis kedelige øvelser tilsat lidt krydderi i form af spilelementer, mener appudviklere. Nu har de selv udviklet en ny app - med succes.

En ny app med navnet Sensei Learning identificerer med meget stor præcision identificere det enkelte barns specifikke vanskeligheder og årsagen til, at facit bliver forkert. Dermed adskiller den sig fra lignende apps på markedet.

Den individuelle tilgange til børnene kan eksempelvis betyde, at den digitale regnelærer, der toner frem på skærmen, siger:

»Hov, jeg kan se, at du har lavet en fejl. Det er fordi, du glemte at lægge menten til, inden du plussede. Kig med her og lær, hvordan du gør.«

Appen blev lanceret på App Store i går og er allerede blevet downloaded mere end 6000 gange.

»Vores app er forsynet med computerintelligens, og det gør, at den meget bedre kan tage højde for det enkelte barns udfordringer med matematik og hjælpe det videre, når det laver fejl. Jeg tror, at det er netop dét, der rammer et behov i markedet,« siger Jakob Halling, som har afsluttet sin IT-ingeniøruddannelse ved Aarhus Universitet og som er medstifter af selskabet bag appen, Red Raccoon, ifølge en pressemeddelelse.

En digital matematiklærer

Ved hjælp af en forholdsvis avanceret teknologi genererer app’en løbende meningsfulde vejledninger til en korrekt opgaveløsning og tilbyder øvelser, der træner barnet i færdigheder lige dér, hvor skoen trykker.

»Det er i princippet en digital hjælpelærer, der tilbyder relevante opgaver til barnet, sidder med, når det arbejder og giver feedback i forhold til det enkelte regnestykke,« siger Jakob Halling.

App’en er udviklet til færdighedsregning for skolebørn i 2.-6. klasse, og idéen til den opstod for to år siden, da Jakob Halling sammen med sin studiekammerater fik mulighed for at overvære en række matematiktimer i folkeskolen.

»Vi kunne se, at der ofte var mange børn til én lærer, og at det stort set var umuligt at tilbyde individuel feedback på opgaver til alle elever. Det var især et problem for de børn, der ikke kunne komme videre uden hjælp. Vi begyndte derfor at undersøge de matematikapps, som allerede var på markedet og undrede os over, at de stort set bare var fyldt med en endeløs række af forholdsvis kedelige øvelser tilsat lidt krydderi i form af spilelementer. Og så satte vi os ellers for, at udvikle en mere intelligent app, der kan spotte barnets vanskeligheder og fejl. Vores mål har hele tiden været at udnytte det digitale medies muligheder for at skabe konkret feedback og dermed læring,« siger Martin Fruergaard, nyuddannet ingeniør fra Aarhus Universitet.

Intelligent fejlfindingsværktøj med data fra 200 skoleelever

De nyuddannede ingeniører udviklede den første version af app’en som et studieprojekt på Aarhus Universitet og står nu bag Red Raccoon sammen med Casper Kjeldsen, der læser til lærer.

App’ens fejlfindingsværktøj er baseret på en algoritme, som de tre stiftere af Red Raccoon ønsker at holde hemmelig af hensyn til fremtidige forretningsmuligheder. Den omsætter data fra mere end 200 elever, som hver især har løst et opgavesæt svarende til niveauet på deres klassetrin.

»Nu har vi fodret app’en med et datagrundlag, der er så omfattende, at den kan identificere de fejl, børnene laver, når de får et forkert facit. I takt med, at flere kommer til at bruge vores app, kan vi samle endnu mere databaseret viden om typiske fejl og dermed gøre vores værktøj mere præcist,« siger Casper Kjeldsen.

Et enkelt regnestykke kan give op til flere tusinde forskellige kombinationer af forkerte svar. Det tager app’en under et sekund at finde ud af, hvad det er, barnet har gjort forkert.

Sensei Learning er tilgængelig til iPad og koster 16 kr. Hvis alt går vel, vil den i løbet af de kommende år blive introduceret i nye sprogudgaver på flere europæiske markeder.

Følg forløbet

Kommentarer (9)

Michael T. Jensen

Umiddelbart fornuftig app. Problemet er at lovgrundlaget for undervisningen lægger op til at hvert barn skal udvikle sine egne algoritmer i matematik. Det lyder som om denne app lægger op til at hver elev skal anvende samme metode og vil derfor stride imod det lovmæssige grundlag, så vidt jeg kan vurdere...?

Rubatharisan Thirumathyam

Jeg har nu ikke prøvet appen, men hellere lære en metode fremfor ingen. At få instant feedback på om man har gjort det korrekt eller ej, er virkelig genialt. Nu slipper vi for at læreren skal gennemgå hver eneste øvelse, og lade læreren fokusere på de øvelser som de fleste elever har problemer med.

Der vil altid være de elever som hellere vil fokusere på noget andet.

Brian Jakobsen

Jeg har forsøgt både idag og igår at lede efter "Sensei Learning" kombineret med og uden forskellige andre søgeord, men jeg har ikke kunnet finde noget på den "danske" apple App Store.

Thomas Pedersen

Jeg havde for ca. et år siden fornøjelsen af at være privat hjælpelærer i matematik for en gymnasielev i 2. g. Der kunne jeg ved selvsyn se værdien af at kunne spotte fejlene, når de sker, og lave strategier, metoder, huskeregler m.m. til at undgå at lave disse fejl.

På 5 x 1½ time lykkedes det at flytte eleven fra 02-4 til 7-10 i karakter i matematik ved målrettet træning og fejlretning.

Jan Heisterberg

Ved vurderingen af en sådan APP bør man være opmærksom på især to didaktiske forhold:
1. Har mediet, formen, appel til eleven ?
Hvis ja, så er det i sig selv motiverende.
Husk, at en elev med vanskeligheder måske HADER det traditionelle - fordi der har været for mange nederlag OG det er "gammeldags". Subjektiv vurdering, men en realitet.
2. Har metoden en privat, individuel, karakter ?
Hvis ja, så bliver det som et PC-spil = personligt. Ikke som boldbanen, hvor alle ser fejlene.
Husk at en elev med vanskeligheder sikkert er TRÆT af de evindelige dårlige tilbagemeldinger og evige rettelser (lærer, forældrer). En APP er privat og personlig og kan udføres under private former uden kritiske blikke.

Anton Sølvsten

Det er altid fedt med en ny app til at lære noget med, men det er lidt dårlig stil at starte ud med at kritisere alt hvad der findes derude, specielt når de i realiteten selv har lavet en app med endeløse rækker af matematik opgaver ... Der findes massere af fine apps og også web programmer, med hver deres tilgang til at lære børn at regne. Hvis udviklerne af denne, sikkert også meget fine app, føler at der mangler kvalificeret matematik undervisning, så skulle de måske have kigget nærmere på f.eks web versionen af www.skolemat.dk. Den har jeg været med til at udvikle, og der er massere af gode ideer i det program, som med succes kan tages et skridt videre!

Og hvad angår 6000 downloads på første dag ... kan jeg lige oplyse at det næppe er en rekord, vores preschool engelsk app blev for eksempel hentet omkring 250.000 gange på de første 4 dage, og det var bare på app-store.

Morten Jørgensen

Jeg forstår ikke, hvorfor artiklens forfatter ikke har indsat et link til sitet, hvor app'en kan findes, alternativt hvilket navn man skal søges efter. Jeg har prøvet at google stort alt, hvad artiklen giver af hints - men forgæves.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen