Ny dansk måling: Indiske outsourcing-giganter lammetæver konkurrenter

Tata, HCL og Cognizant har meget gladere kunder end de klassiske konkurrenter IBM og CSC i en ny tilfredshedsundersøgelse blandt nordiske outsourcing-kunder. Inderne er i top på alle områder.

Danske firmaer, der har outsourcet it-opgaver til de indiske firmaer Tata Consulting Services og HCL er utroligt godt tilfredse - langt mere end kunderne hos amerikanske giganter som IBM og CSC.

Sådan lyder konklusionen i den nyeste måling af tilfredshed hos outsourcing-kunder, som rådgivningsfirmaet KPMG står bag. Resultaterne blev fremlagt onsdag den 29. januar på Dansk IT’s konference om outsourcing af partner Peter Bom fra KPMG.

Undersøgelsen bygger på svar fra 150 store virksomheder i Norden, med et samlet it-indkøbsbudget på over 100 milliarder kroner, og 349 outsourcing-kontrakter indgik i målingen. Kun leverandører med mindst otte forskellige kontrakter på over 7,5 millioner kroner blev vurderet.

Og tendensen var helt tydelig hele vejen igennem.

»På spørgsmålet om generel tilfredshed er tre ud af top fire indiske leverandører. Det vil I høre mig sige mange gange undervejs,« sagde Peter Bom til forsamlingen.

Mere præcist tog Tata førstepladsen, HCL andenpladsen og Volvo IT tredjepladsen i generel tilfredshed. IBM og CSC lå under middel, mens Atos, det tidligere Siemens, lå i bund med en gennemsnitlig vurdering på mellem ’utilfredsstillende’ og ’i nogen grad utilfredsstillende’.

Illustration: KPMG

Næste spørgsmål var også et af de afgørende, nemlig om man som kunde ville anbefale sin leverandør til andre. Her kom HCL ud som nummer 1 med 91 procent, mens Tata tog andenpladsen og tyske T-systems delte tredjepladsen med Volvo IT.

Illustration: KPMG

Igen lå Atos klart nummer sjok, med 34 procent, mens CSC og IBM lå under gennemsnittet, som lå på 66 procent.

Næsten uanset hvad, kunderne blev spurgt om, var der topkarakterer til HCL, Tata og den amerikansk/indiske gigant Cognizant, også på områder, hvor mange ellers ville have troet, at leverandørerne med mange års historik i Danmark ville stå stærkt.

»Inderne tager tre ud af fire topplaceringer i spørgsmålet om operational relationship, og tre ud af tre i spørgsmålet om strategic relationship. Det overraskede mig. Man tror, at de leverandører, man taler samme sprog som, og som man mødes med i Danmark, er bedre til at hjælpe med strategiske overvejelser, men det er de indiske leverandører altså også ekstremt gode til,« sagde Peter Bom.

Og tendensen med topkarakterer til inderne fortsatte hele vejen igennem. Også på vurderingen om fleksibilitet, som eller rammer ned i en anden udbredt opfattelse om de indiske leverandører.

»Her er jeg simpelthen meget overrasket også. Fordommene om dem er, at det skal køre på en bestemt måde, ellers kan de ikke finde ud af det, men de kan altså også være meget agile, og det får de credit for,« sagde Peter Bom.

Målt på kvalitet er det svenske Volvo IT, der har de mest tilfredse kunder, med inderne på de følgende pladser, mens Cognizant og HCL får topkarakterer på spørgsmålet om prisen - mens CSC og IBM ligger helt i bund.

En anden afgørende faktor er, om overgangen til en ny leverandør kører, som det skal, uden forsinkelser, og her scorer HCL, T-systems og Volvo IT højest. I bunden ligger TDC Dotcom, mens CSC, Atos og IBM følger efter som de dårligste til at få en glidende overgang.

Regionale leverandører bliver næste bølge

Den generelle tendens er, at de store kunder tidligere gik efter klassiske amerikanske firmaer som leverandører - ’ingen er blevet fyret for at vælge IBM’ - men at disse leverandører nu mister kunder til de indiske udfordrere.

»Man går fra at kigge i tier 1 til at bruge tier 2-leverandører, altså de indiske leverandører. De bliver set som leverandører, der kan skære i omkostningerne, og derfor bliver de valgt nu. De har vundet store deals i Norden og fået mange lokale referencer,« siger Peter Bom til Version2 efter sit oplæg.

Det er også en tendens, at de danske ansatte, der bliver flyttet over til en indisk leverandør ved outsourcing, bliver hængende og altså generelt er tilfredse med de nye arbejdsgivere, lyder vurderingen.

Danske NNIT er ikke med i undersøgelsen, da der ikke i undersøgelsen var otte af firmaets kunder, som ville være med. Men ifølge Peter Bom ser fremtiden godt ud for en lokal eller regional spiller, på trods af de indiske giganters indmarch.

»Jeg tror, at kunderne nu vil kigge mere efter de regionale leverandører, som bliver set som fleksible. Det bliver næste ryk,« siger Peter Bom.

Version2 holder datacenterkonference den 13. marts 2014. Læs mere og tilmeld dig her.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Sune Riedel

Nu har jeg ved flere lejligheder selv haft "fornøjelsen" af at arbejde (som udvikler) i teams med indiske udviklere (både hvor inderne var her og i Indien).

Jeg har aldrig oplevet at det var positivt for projektet at bruge indere - derimod var det tit sådan, at ledelsen på forhånd havde besluttet, at det var en succes at bruge dem, og så måtte man jo bare få det bedste ud af det...

Det er mine egne erfaringer (+ erfaringer fra kollegaer i andre virksomheder) at inderne:
- siger ja til alt - uanset om de har forstået eller ej (kulturbarriere?)
- er aldrig proaktive eller stiller sig kritiske i forhold til om den specificerede løsning kan implementeres på en bedre måde
- på trods af deres (påståede) uddannelsesniveau og erfaring har utrolig ringe forståelse for programmeringssproget, API'erne og objektorienteret udvikling i det hele taget
- ikke evner at tilegne sig forretningsforståelse for det projekt de arbejder på

Er det bare mig (og mine kollegaer), der har været ekstremt uheldige med de indere, vi har arbejdet sammen med, eller er det de forkerte personer, der er blevet spurgt?

Jeg arbejder pt. i et firma, hvor vi har et fast team af udviklere i Rumænien - det fungerer til gengæld ret godt.

Samtidig ved jeg, at en større dansk virksomhed netop har smidt et hold indiske udviklere på porten, fordi de ikke leverede - de var billigere på timeprisen, ja, men deres effektivitet/produktivitet var ca. 1/10 ifht. de danske udviklere (målt på indhold de havde commitet til repository over en måned - vel at mærke ikke den første måned de var på projektet).

  • 5
  • 0
Kristian Larsen

Det er vel en af CIO/CTO/CFO som har svaret.
En detalje jeg fanger er at de indiske firmaer vinder meget klart på pris. Jeg tør godt skyde på at det er en væsentlig parameter til den større tilfredshed.
Jeg tror også godt jeg kan garantere at de der er blevet spurgt ikke er interesseret i om det er en optimal løsningsmodel eller kodekvalitet.
I virkeligheden understreges den grund pointe der er i et andet blog indlæg af artiklen:
http://www.version2.dk/blog/dong-discount-danmark-og-den-rigtige-impleme...

  • 1
  • 0
Jesper Kildebogaard

Nu hvor debatten går på indiske udviklere, må jeg hellere uddybe: Undersøgelsen handler om it-drift, eller mere præcist disse fire kategorier: Infrastructure management, Application management, Managed network services og End user and service management (og ja, ved godt at der godt kan blive skrevet kode i sådanne sammenhænge også).

vh. Jesper, Version2

  • 1
  • 0
Sune Riedel

Jeg kan jo også vinde klart på pris - jeg kan arbejde for kun én krone i timen - men kunden skal bare påregne at jeg har brug for at fakturere 1.000 gange så mange timer som konkurrenten tager for at lave den samme opgave - men det kan vi jo altid snakke om, når jeg har vundet på prisen. :-)

  • 1
  • 0
Sune Riedel

I forhold til drift kunne jeg godt forestille mig, at det giver mening - drift er tit meget velspecificeret, kræver utrolig lidt proaktivitet og er meget mere samlebåndsarbejde.

Er der nogen, der får driftet noget mere - klarer "skyen" ikke det helt af sig? :-p

  • 1
  • 0
Jeppe Boelsmand

Det er lidt funky at der bare står outsourcing i artiklen når undersøgelsen handler om at drifte eksisterende løsninger. Jeg er enig i Sunes første indlæg, men jeg syntes at dem der kører second level er nogle af dem der har bedst mulighed for at hjælpe forretningssiden med at arbejde imod noget der giver mening når et system skal udvikle sig. Det er ikke reaktivt og kræver en del insigt i kravene og forretningsgangene.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere