Den danske geodata-virksomhed Septima har lanceret en ny kort-løsning, som virksomheder og foreninger kan bruge til at indlejre kort på deres hjemmesider. I modsætning til Googles kortløsning kræves det ikke, at man registrerer sig, og der er ikke betaling eller begrænsninger i brugen.
Den nye komponent er oplagt, hvis man ønsker at vise, hvor ens firma eller butik ligger - eller hvor den lokale bridgeklub eller spejderhytte har til huse.
»Vi kan se et behov for, at virksomheder og andre kan få vist, hvor de ligger på et kort, uden at der er reklamer for pizzarestauranter - eller for din konkurrent. Vores løsning bygger på frie, danske data af meget høj kvalitet, og kortet sætter din virksomhed i centrum, uden forstyrrelser. Det giver et meget professionelt udtryk, « skriver virksomheden om den nye kortløsning.
Kortene i løsningen dækker hele Danmark og er en del af de frie grunddata, som staten og kommunerne står bag.
Grunddata er siden 2013 blevet indsamlet på tværs af statens it-systemer, så den offentlige og private sektor effektivt kan anvende dem.
Konkret bruger Septima frie geodata fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering(SDFE).
Når man vil indlejre et kort med en adresse, fungerer det simpelthen ved, at man indtaster adressen, konfigurerer størrelsen og udseendet på kortet, og så ellers snupper den embed-kode som Septima genererer.
Alt sammen overstået på under et minut og uden registreringer.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.