Ny chip skrotter bussen og lader 36 kerner tale sammen via netværk

Forskere hos MIT har konstrueret en processor, hvor 36 kerner taler sammen via et netværk i stedet for en bus. Det skal bane vej for chips med mange flere kerner.

Flere processorkerner på samme chip har i et årti været det bedste bud på at holde den eksponentielle udvikling i processorkraft gående, men der er en øvre grænse for, hvor mange kerner der kan sidde på en processor, sådan som den er konstrueret i dag.

En gruppe forskere hos amerikanske MIT arbejder derfor på nye måder at løse problemet med mange kerner på, og de har nu konstrueret en prototype med 36 kerner, som helt dropper en ellers central komponent, nemlig bussen.

Bussen er en central motorvej, der forbinder alle kernerne i processoren, og det fungerer godt, når der er relativt få kerner. Men den skalerer ikke effektivt, når antallet af kerner øges.

Derfor har forskerne fra MIT konstrueret en processor, hvor 36 kerner er forbundet via et netværk, så hver kerne blot er forbundet til sine umiddelbare naboer, og data sendes i pakker, ligesom det kendes fra netværk mellem computere.

Læs også: HP vil ændre computerens byggesten med 'The Machine'

Fordelen er, at der bliver flere veje, som data kan tage mellem to vilkårlige kerner. Ulempen er, at det bliver vanskeligere for kernerne at tale sammen om, hvilke kerner der har de data, som en anden kerne skal bruge.

Med bussen kan det løses med en særlig protokol til kommunikation mellem kernerne, og MIT-forskerne har i den nyeste prototype af deres processor også løst problemet, men ved at lave et særskilt netværk, som kun bruges til denne type kommunikation, og uden at det går ud over den primære trafik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Kjeld Flarup Christensen

Med bussen kan det løses med en særlig protokol til kommunikation mellem kernerne, og MIT-forskerne har i den nyeste prototype af deres processor også løst problemet, men ved at lave et særskilt netværk, som kun bruges til denne type kommunikation, og uden det går ud over den primære trafik.

Betyder det så at der stadigt er en bus, så traditionel multitaskning fortsat kan udnytte kernerne. Det lyder som om der skal programmeres på en hel ny måde for at udnytte det her.

  • 0
  • 1
#6 Kjeld Flarup Christensen

Normalt når man skriver programmer, så laver man blot tråde der laver forskellige tasks. Det er ret sjældent at disse tråde behøver at kommunikere. Den tunge del hvor bussen belastes er fortsat når trådene skal hente data til behandling fra memory.

Så det eneste der lige kan gå hurtigere uden at skrive programmer om er for mig at se semaphorer og den slags som ligger i OS.

  • 0
  • 1
#7 Poul-Henning Kamp Blogger

Ja og nej.

De oprindelige Transputere (T2xx, T4xx og T8xx) havde kun punkt-til-punkt links, hvis der skulle routes skulle det gøres i software.

Den transputer der aldrig blev til noget, T9000, havde en form for routing designet ind via "virtual circuits" som forskellige "router-chips" kunne fedte rundt med som de ville.

T9000's 100Mbit/s links blev (inspirationen) til IEEE1355 og "spacewire" der anvendes i satellitter mv.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere