Ny app skal være overbygning på private lægers virvar af systemer: Staten betaler

Illustration: Nanna Skytte
Sundheds- og Ældreministeriet finansierer en ny applikation, der skal give fælles indgang til praktiserende læger i hele Danmark. Selvom lægerne bruger otte forskellige systemer.

Sundheds- og Ældreministeriet og lægeorganisationen PLO vil sammen udvikle en fælles indgang til praktiserende læger i hele Danmark i form af en smartphone-app.

Det sagde Sundheds- og Ældreminister Ellen Thrane Nørby, da hun fredag morgen præsenterede regeringens nye sundhedsdataudspil.

»Mulighederne digitalt skal være de samme, og som borger skal man fremadrettet ikke forholde sig til forskellige systemer,« sagde ministeren.

Læs også: Servere i klædeskabe og ti år gamle kodeord: Ringe it-sikkerhed hos praktiserende læger

De alment praktiserende læger bruger i dag en række forskellige systemer, og det kommer de sandsynligvis til at fortsætte med.

Den nye applikation skal integreres med alle de eksisterende systemer og gøre det muligt for borgere ordne for eksempel prøvesvar og tidsbestilling via smartphones.

»Vi bygger en overbygning, der kan integreres med de otte forskellige systemer, som almen praksis bruger i dag. Og det betyder, at har de et ønske om at gøre det mere fælles, så kan de gøre det, og vil de fortsætte med hver deres system, så er det det. Men den flade, som borgeren møder, skal være den samme,« sagde ministeren om det nye system, der finansieres af både det offentlige og af lægernes interesseorganisation, PLO.

Applikationen kommer til at hedde “Min Læge”, og den forventes at gå i luften til december med begrænset funktionalitet, der løbende skal udbygges.

Version2 forsøger at indhente yderligere tekniske detaljer om projektet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (30)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

Forhåbentlig glemmer man ikke de folk, som af forskellige årsager (f.eks. økonomiske eller fysiske) ikke har en smartphone. Eller de, som har fravalgt Apple eller Android - måske af samme grunde, som nogle fravælger Facebook.

Offentlige tilbud bør ikke betinges af indkøb og accept af amerikanske, kommercielle selskabers forretningsbetingelser.

Claus Wøbbe

Aarh, der er vel ingen økonomiske grunde til ikke at have en smartphone. Jeg synes egentlig at det er rimeligt at antage at stort set alle danskere har en smartphone. En hvis du så er en af de ganske få, der ikke har en, kan du jo stadig bruge de eksisterende platforme til at se dine prøvesvar, bestille tid mm.

Ditlev Petersen

Aarh, der er vel ingen økonomiske grunde til ikke at have en smartphone. Jeg synes egentlig at det er rimeligt at antage at stort set alle danskere har en smartphone


Jeg har f.eks. ikke. Og at have en "smart"phone for at kunne bruge en eller to apps, er for dyrt. Den skal købes, den skal udskiftes (for af sikkerhedshensyn kan man ikke tillade brug af gamle modeller), den kræver et dyrt abonnement ... Og hvis den skal kunne holde til daglig transport, så er det ikke nødvendigvis den billigste model, man skal købe.

Jeg har ikke behov for at sende billeder af mit franskbrød. Jeg skal ikke på Facebook. Jeg skal ikke ringes op af svigermor.

Bjarne Nielsen

Jeg synes egentlig at det er rimeligt at antage at stort set alle danskere har en smartphone.

Jfr. Danmarks Statistik, så har 1 ud hver 8. husstand ikke en eneste smartphone (tallet skulle være for 2018).

Hver anden af de 65-74 årige bruger ikke mobiltelefon eller smartphone til internetadgang. For de 55-64 år er det hver fjerde.

Der er derfor langt fra tale om "stort set alle danskere".

Og mange i ovenstående aldersgrupper må tilregnes gruppen af "gode kunder" hos vores alment praktiserende læger, og deres behov må derfor naturligvis tillægges en større vægt.

Men jeg tror gerne, at stort set alle i din omgangskreds har en smartphone.

Bjarne Nielsen

... måske skulle jeg lige for en god ordens skyld nævne, at jeg kun kan bifalde, hvis der bliver ryddet om at den underskov af underlige praksissystemer, som har bredt sig.

Men lad os gøre det ordentligt, og på en måde, hvor vi får alle med, og på en måde, hvor vi alle kan være trygge (og det er godt nok svært, når Sundshedsministeriet er med - de er også meget glade for at være med på en lytter, og de deler kun alt for gerne ud af deres viden om os).

Ditlev Petersen

For de 55-64 år er det hver fjerde.

Der er derfor langt fra tale om "stort set alle danskere".


Tak for tal.

Når man ser på, hvordan mange smartphone junkies lever, så føler jeg ikke, at jeg lider ved ikke at være hooked.

Men hold da kæft, hvor jeg tvinges til at høre frygteligt pinlige detaljer om navngivne personers kønsorganer i bussen. Linie 100 er det rene Sodoma.

Eller Bedlam!

Anne-Marie Krogsbøll

... måske skulle jeg lige for en god ordens skyld nævne, at jeg kun kan bifalde, hvis der bliver ryddet om at den underskov af underlige praksissystemer, som har bredt sig.

Ja, der er potentiale for faktisk at gøre noget godt, for mange af lægernes egne tidsbestillingssystemer er meget ringe rent datasikkerhedsmæssigt. Der er afgjort plads til forbedring, og man kan håbe, at det er det, det bliver - en ren forbedring.

Men jeg har det desværre som Bjarne Nielsen her - min tiltro til ministerens (og ministerens bagland af embedsfolk og lobbyister) ærlige hensigter kan ligge på et meget lille sted. Der plejer at være en bagtanke, en skjult dagsorden, som vi først opdager ved tilfældigheder flere år efter - når det er for sent.

Forhåbentligt kan de konkrete planer og deres praktiske udførelse graves frem, inden visionen er vedtaget og gennemført, så der er mulighed for at ta' kampen op, hvis det viser sig at være så lusket, som man kan frygte.

Så kære minister: Gør det nu rigtigt denne gang. Hold dig til ren forbedring af effektivitet og sikkerhed og service. Glem ikke det segment, som ikke kan eller ikke vil underkaste sig smartphone-diktaturet. Og lad være med at luske skjulte dagsordener ind, så det ender med at være mere forsker- og ministerservice end borgerservice.

torben ibsen

Dem, der ikke har en smartphone mister da ikke noget ved, at alle vi, der både har en og kan finde ud af den, får sådan en app og nogle tidssvarende muligheder.
Det er som om, at hver gang der sker et eller andet positivt for folket omkring IT, så kommer der meget bagstræberiske bemærkninger.
Vi kan jo ikke blive ved med at udgive aviserne på runesten, have hestevogne på motorvejene, sende post med brevduer, bruge telefoner med håndsving, have WC i gården og den slags.
Der er den særlige gruppe "ældre", vi hele tiden hører om. Selv er jeg 67 år, så jeg tæller med i denne gruppe. Men jeg har altså haft computer hjemme i 30 år. Og jeg har i 20 år betalt regninger med Netbank. Og jeg har haft iPhone i 10 år.
Alle de her nymodens IT ting er jo ikke pludselig faldet ned fra himlen. Så alle dem, der i dag er "de ældre, som ikke kan finde ud af IT", har faktisk haft samme mulighed som mig for at følge med i de sidste 30 års IT brug på hjemmefronten. - De bliver sikkert aldrig dygtigere, for de har jo valgt samtiden fra, men det store flertal skal da ikke hele tiden bremses på grund af de bagstræberiske, som aldrig kommer videre.

Bjarne Nielsen

Vi kan jo ikke blive ved med at udgive aviserne på runesten, ...

Jeg tæller omkring et halvt dusin stråmænd bare til at starte med, og det lægger ligesom stilen for resten af indlægget.

Vi kan godt tage en diskussion om det fornuftige i at lave apps, og hvilke udfordringer det valg af platform indebærer, men ikke på det niveau.

Ud over de ufornuftige i at lægge sig fast på en given teknologi allerede inden man nærmere overvejer, hvad det er man vil, og det derfor lugter langt væk af en løsning som leder efter et problem, så er der vist ingen, som siger at du ikke må få en app.

Der bliver derimod talt for at tænke sig godt om, at gøre det ordentligt og uden på forhånd at ekskludere betydelige grupper.

De bliver sikkert aldrig dygtigere, for de har jo valgt samtiden fra, men det store flertal skal da ikke hele tiden bremses på grund af de bagstræberiske, som aldrig kommer videre.

Undskyld mig, men det er altså et både kynisk og egoistisk udsagn.

Anne-Marie Krogsbøll

det store flertal skal da ikke hele tiden bremses på grund af de bagstræberiske, som aldrig kommer videre.


Det er da vist meget svært at argumentere for, at det store flertal gennem de seneste mange år er blevet trådt på og forbigået ift. digital udvikling, mens de svageste grupper af enhver art har fået deres vilje igennem, er det ikke? Det er da vist også meget svært at argumentere for, at man har været alt for forsigtige på det digitale område, inden man har kastet sig og samfundet ud i uigennemtænkte projekter, som har gået ud fra, at alle var klar til det.

Tvært om - de svageste grupper er den ene gang efter den anden blevet sejlet agterud og efterladt på perronen (havnekajen), mens de stærkeste stod til søs og tog føringen, når der har skullet planlægges nye "forbedringer" for borgerne - man planlægger langt hen ad vejen, som om alle har både økonomi og overskud til at håndtere digitopia.

Vores lokale posthus blev - som så mange andre posthuse - nedlagt for nogle år siden, og postforretninger som pakkeekspedition og regninger skulle fremover foregå i den lokale Føtex. Det er så haltet af sted på bedste beskub i nogle år. Men forleden, da jeg stod i kø, stod der foran mig en temmelig ældre herre - nok sidst i 80-erne. Han klarede køen (ingen bænke, som på posthuset), og nåede frem til ekspeditionen, hvor han fremviste en regning, som skulle betales. Blot for at få at vide, at det ikke mere kunne lade sig gøre - regningsbetaling var bortfaldet ved nytår, og kunne fremover kun ske via netbank. Eller i fysiske bankfilialer med ekspedition, som vi kun har en enkelt af i vor by, og som velsagtens kræver, at man er kunde, eller i hvert fald betaler et klækkeligt gebyr.

Han måtte traske af med uforrettet sag, og det skar i hjertet. Og kan man virkeligt bebrejde folk i 80-erne, hvis de ikke har kunnet hænge på? Hvad ved vi om, hvad de ellers har haft at slås med af livsproblemer, som har taget al overskuddet, mens andre har siddet og leget foran skærmen?

Der vil altid være grupper, som ikke magter den digitale verden af den ene eller anden grund - og dem skal der ved Gud også være plads til.

Hvorfor ikke bare være glad og taknemmelig for selv åbenbart at være så fantastisk kvik på trods af den fremskredne alder på 67 (hvor man åbenbart ikke har fantasi til at forestille sig, at det kunne ændre sig, når man bliver ældre), i stedet for at håne og være nedladende overfor mindre heldigt stillede? Man skulle jo tro, at en sådan heldig livssituation gav lidt overskud til at have forståelse for andre mindre heldigt stillede. Men det lader til at være modsat - måske en digital (hjerne)skadevirkning?

Og derudover: Hvorfor skal vi alle tvinges til at bidrage til private firmaers spinden guld på denne udvikling? Vi betaler både med vore penge, vor tid (hvor uendelig megen tid bruger vi ikke på at tilpasse os disse digitale "services"?) og vore privatliv.

Jeg ser netop i dette øjeblik et indslag på CNN, hvor to fremtrædende personer af en eller anden art drøfter, om ikke vi om 20-25 år ser helt anderledes på den nuværende digitale (van)æra, og at man da måske har fået øjnene op for, hvad den faktisk gør ved os af ulykker. Følelsesmæssigt og samfundsmæssigt. De sætter den i forbindelse med stigningen i selvmord. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, personligt tror jeg, at den øgede brug af psykofarmaka, som det er lykkedes medicinalindustrien at presse igennem, har et væsentligt medansvar. Men det pres, den digitale udviklingen lægger på vore hjerner og samfund, er også et godt bud.

Det kan ikke være en regerings ret/pligt (uanset hvor mange aktier de privat har i disse firmaer) på den måde at tvinge alle borgere ind i dataherremænds storstalde. Det kan folk, der har en ubændig trang til at bo der, gøre for egen hånd - og så levne andre en mulighed for at sige "nej".

Mads Hjorth

Gad vide hvad det kommer til at koster staten (os) i forbindelse med lægernes overenskomster? Jeg har aldrig helt forstået hvem der sætter prisen og hvem der betaler regningen for lægernes integrationer til offentlige systemer.

Og den 8 systemer der er i drift, er vist heller ikke lige udbredte... så er det hver læge der skal have penge? Eller de 8 systemudbydere? Eller?

Jeg ville ønske at det var en naturlig del af lægernes konkurrence om kunderne – både den digital oplevelse, åbningstider, evnen til at klare små problemer med det samme, ventetid...

Leif Neland

Er det efterhånden ikke muligt at lave applikationer, der kan kompileres til Windows, mac, (Linux) og til smartphones uden de store kodeændringer?

Så er der Chrome arc, der skulle kunne køre Android apps på PC, og appetizers.io, der vist kan bruges af alle browsere. Om der så er sikkerhedsproblemer ved at lade app køre på en 3.partsserver ved jeg ikke.

Bjarne Nielsen

Jeg ville ønske at det var en naturlig del af lægernes konkurrence om kunderne ...

Lægerne har kun en kunde, og det er staten. Vi er produktet. Sådan sat på spidsen. Og mange af de udfordringer vi oplever, kan føres tilbage til dette forhold. En app vil ikke ændre på dette.

Og der er ikke (kun) tale om at staten vil give folket en ny, skinnende gizmo til deres gadgets her op til det kommende valg (selvom der nok skal være mange, som vil falde for det) - det er en del af det kommende sundhedsdataudspil, og skal ses som en del af dette: http://sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Digitalisering/2018/juni/Politisk-udspil-T...

Staten vil ikke bare ind som gatekeeper - ind og styre hvordan vi kontakter lægerne. Det svarer lidt til at de vil lave en fastfood-app, og dermed kan se, hvem som bestiller salat, og hvem som foretrækker ekstra ostekant. Og hvor ofte. De vil også få muligheden for at bestemme om det er ostekant eller salat, som skal stå øverst. Mon ikke landets pizzeriaer og salatbarer ville frabede sig det?

Kigger man i udspillet, så vil staten helt ind i praksissystemerne. Det er ikke kun en sundhedskalender app med e-post og indkøbskurv. De vil se, hvad lægerne henter af oplysninger, og de vil hente oplysningerne ud af lægernes systemer.

Det er ikke kun negativt, og udspillet indeholder mange interessante tanker. Blandt andet er der - ganske nyskabende - et kort afsnit med tanker om en mulig analyse af, om vi borgere kunne gives indsigt i, hvordan oplysninger om os bruges til andet end den sædvanlige om egen behandling.

Det er såmænd også positivt, hvis der blev kigget på praksissystemerne - det virker i høj grad, som det vilde vesten lige nu - og det er også godt at få tænkt samspillet imellem primærsektoren og resten af sundhedsvæsenet igennem. For der er sandt for dyden plads til forbedring.

Men det virker igen som om, at man har meget travlt med at få indfanget hestene med det samme, og at nødvendig infrastruktur som stalde og indhegning er noget, som endnu kun er på tegnebrættet. Ganske symptomatisk, så er det mest konkrete punkt hvordan man skal få markedsført sundhedsdata overfor forskere. Vognen er spændt for hesten.

Det vil helt sikkert rykke på magtbalancen imellem de såkaldte privatpraktiserende læger og staten, og vil kunne bruges til langt mere indgribende styring af dem. Om det er godt eller skidt, kommer vist meget an på indholdet, og ens politiske overbevisning - og vil ganske givet blive en væsentlig kampplads.

Personligt er jeg nu også ganske bekymret for dette føder direkte ind i DAMDs genfødsel - et projekt, som man aldrig erkendte det problematiske i, og som man var meget ked af at miste. Det forklarer også hvorfor at NPI virkede voldsomt overdimensioneret - det har aldrig været tænkt som et system til at hjælpe nogle få, udvalgte patientgrupper med særlige behov - dette kan meget vel have været den egentlige plan.

Som sagt, så er der mange fine ord og gode intentioner i oplægget. Men fokus virker ... underligt skævt - og så skræmmer sporene. Det her handler om noget andet end at give borgere med smartphones en app i gave. Havde det bare været det, så havde det været fint med mig - der er også bygget motorveje, som jeg aldrig kommer til at køre på. Der er meget mere på spil, og jeg er bange for at man i sin iver efter at skabe fremtiden nu, næsten har hovedet helt under armen, og glemmer at få alle med.

Uffe Kousgaard

Jeg har kun én læge og skifter heller ikke særlig tit, så hvorfor er det pludselig et problem, at forskellige læger benytter forskellige systemer? Jeg er jo kun i kontakt med min egen læge. Med samme argumentation kunne man lave overbygninger til alle mulige andre brancher - en samlet frisør-bestillingstids-app, skifte sommerdæk-vinterdæk-app m.m.

Michael Aggerholm

Lægerne har kun en kunde, og det er staten. Vi er produktet. Sådan sat på spidsen. Og mange af de udfordringer vi oplever, kan føres tilbage til dette forhold. En app vil ikke ændre på dette.

Det er teknisk set korrekt at lægerne modtager betaling fra staten for de ydelser de leverer til borgerne. Det er dog lidt tankevækkende at du ikke har med i dine overvejelser at lægerne jo i sidste ende betales med skattekroner.

Ja, det handler om økonomi, men i stedet for at problematisere dette så burde du filosofere lidt mere over hvor mange af dine skattekroner der egentlig går til at financiere vores utroligt dyre sundhedsvæsen. Hvis man gør dette når man hurtigt frem til at det, at have en ambitiøs og fremadsynet IT strategi indenfor sundhedsvæsenet er meget prisværdigt og med til at frigøre midler fra administration og logistik til behandling og medicin. Det er vi vel allesammen interesseret i.

Det er efter min mening noget snævertsynet når man kasserer et omfattende udspil som dette på baggrund af dagsprisen på en smartphone i elgiganten. Er det virkelig det vi er nået til?

Et reduceret omkostningsniveau i sundhedssektoren giver vel også Hr. og Fru Hansen flere penge hånden, og mon ikke der så kan blive råd til en mobil eller tablet som med børn og børnebørns hjælp kan give dem en bedre oplevelse med sundhedsvæsenet?

Hvad er din ambition egentlig?

Tobias Volfing

Ja, det handler om økonomi, men i stedet for at problematisere dette så burde du filosofere lidt mere over hvor mange af dine skattekroner der egentlig går til at financiere vores utroligt dyre sundhedsvæsen.

Ikke nok. Hvilket belæg har du for at kalde vores sundhedsvæsen for utroligt dyrt? Her er en artikel der siger det stik modsatte. https://politiken.dk/indland/art5504844/Ny-rapport-afliver-myten-om-dyre...

Hvis man gør dette når man hurtigt frem til at det, at have en ambitiøs og fremadsynet IT strategi indenfor sundhedsvæsenet er meget prisværdigt og med til at frigøre midler fra administration og logistik til behandling og medicin. Det er vi vel allesammen interesseret i.

Jeg tror vi alle hellere ser penge brugt på varme hænder end kolde hænder, uanset om vi har mange eller få udgifter til sundhedssektoren. Har du noget belæg for at sådan en app her eller resten af IT strategien vil føre til lavere omkostninger? Kan du i så fald også garantere at det ikke er på bekostning af kvaliteten af vores sundhedsvæsen?

Et reduceret omkostningsniveau i sundhedssektoren giver vel også Hr. og Fru Hansen flere penge hånden, og mon ikke der så kan blive råd til en mobil eller tablet som med børn og børnebørns hjælp kan give dem en bedre oplevelse med sundhedsvæsenet?

Et reduceret omkostningsniveau hos staten vil kun give Hr. og Fru Hansen flere penge i hånden hvis de tilhører den rigeste del af samfundet som politikere står i kø for at give skattelettelser til. Det er som sådan heller ikke relevant om Hr. og Fru Hansen har råd til en smartphone - det bør stå både Hr. Hansen, Fru Hansen, mig og sågar også dig frit at fravælge at løbe rundt med en smartphone eller andet overvågningsudstyr i lommen.

Anne-Marie Krogsbøll

Som nævnt i min kommentar ovenfor, så er der potentiale for at forbedre lægernes forskellige systemer, hvis man overholder nogle forudsætninger: Holde sig til ren forbedring af effektivitet og sikkerhed og service - ikke BigDatastøvsugning. Ikke glemme det segment, som ikke kan eller ikke vil underkaste sig smartphone-diktaturet. Og lade være med at luske skjulte dagsordener ind, så det ender med at være mere forsker- og ministerservice end borgerservice. Men der skal - baseret på senere års skandaler og erfaring - vist et mirakel til, for at de forudsætninger overholdes.

Når det er sagt: Hvis man vil have nogle langt bedre bud på et bedre sundhedsvæsen og forbedring af befolkningens sundhedstilstand end regeringens udspil, så bør man læse disse bøger:

Peter Gøtzsche: "Overlevelse i en overmedicineret verden?"
Peter Gøtzsche: "Dødelig medicin og organiseret kriminalitet."
Peter Gøtzsche: "Dødelig psykiatri og organiseret fornægtelse."
Robert Whitaker: "Den psykiatriske epidemi."
Jesper Tynell: "Mørkelygten."
Grau Larsen, Ellersgaard, Bernsen: "Magteliten - Hvordan 423 danskere styrer landet. "
Arnfred og Kjær Jessen: "Skjulte penge."

I en kombination af disse gode og provokerende bøger kan man finde forklaringen på, at sundhedsvæsnet ikke længere lever op til vore forventninger. Pengene ryger i de forkerte lommer, det er de forkerte, der bestemmer mål og midler, og det er de forkerte, der styrer forskningen.

Bjarne Nielsen

Det er teknisk set korrekt at lægerne modtager betaling fra staten for de ydelser de leverer til borgerne. Det er dog lidt tankevækkende at du ikke har med i dine overvejelser at lægerne jo i sidste ende betales med skattekroner.

Det var en direkte kommentar til ønsket om mere konkurrence blandt lægerne om kunderne.

Nu ved jeg ikke, om min læge er et særtilfælde, men hele "kundeoplevelsen" minder mest om noget, som jeg ellers kun så i det gamle DDR: det er tydeligt, at "kundernes" tid ikke er vigtig.

Det er efter min mening noget snævertsynet når man kasserer et omfattende udspil som dette på baggrund af dagsprisen på en smartphone i elgiganten. Er det virkelig det vi er nået til?

Det gør jeg sandelig heller ikke.

Som jeg skriver et par gange, så er der positive elementer i udspillet, bl.a. taler der i langt højere grad om behovet for transparens end nogensinde før (men IMHO slet ikke nok - YMMV :-) ).

Men der er store huller i suppen. Det virker som om, at man er så forhippet på at samle guldet ind og dele ud af det til vennerne, at man helt glemmer, at bankboksen også skal bygges, for at vi kan have tillid til det. Og helst først.

Måske er det også bare et tegn på, at vi ikke er kunderne?

Så nej, jeg forkaster sandelig ikke hele udspillet pga. dagsprisen på en smartphone i Elgiganten - men jeg kan ikke andet end at se snakken om "en app" som et tegn blandt flere på, hvor overfladisk oplægget er sine steder. Det kan sagtens være, at en app er den rigtige løsning - det er bare alt for tidligt et tidspunkt og alt for tyndt et grundlag at træffe den beslutning på.

Og så tror jeg måske nok, at ligger nogle knapt så eksplicitte motiver bag.

Jakob Damkjær

A der bliver ikke "bliver ryddet om at den underskov af underlige praksissystemer, som har bredt sig."

og modsat hospitals sektoren er de udvekslingssystemer for journaer og så videre der findes i praksis sektoren (eller primær sektoren) ret udemærkede og virker i hverdagen.

En monokultur eller et offentligt dikteret system som er alternativet ville give langt mindre konkurance blandt de leverandøre til IT systemerne så at "ryde ud i underskoven" vil kun give dårligere systemer.

At man godt kunne tænke sig booking websider der brugte bedre login sikkerhed er en ting men der er ingen der vil give webjounal adgang og det er en god ting ved den nye lovgivning om data... Hvis der skulle indsamles noget data om bookinger og patient kontakt med offentlige systemer så ville staten skulle dokumentere hvilke data de indsamler og hvad de bruger dem til, samt dokumentere at de har gode dokumentation systemer for at forhindre at data kommer forkerte steder hen...

De øgede transparans og dokumentations krav og omkostninger vil gøre at det vil blive nemmere at se hvis de har til hensigt at benytte data og give de individuele læger en juridisk udsat position hvis de ikke oplyser patienter om hvor data går hen...

Dog er det her lidt en løsning der leder efter et problem da de større lægesystemer allerede har udemærkde apps... Så hvorfor skal der være en offentlig driftet løsning når det private markede allerede har lavet fungerende løsninger ?

Det virker som om politikerene gerne vil fremstå som om de løser et problem der ikke rigtigt eksisterede inden politikerene gerne ville fremstå som om de gjorde noget ved problemstillingen...

Gert Madsen

men det store flertal skal da ikke hele tiden bremses på grund af de bagstræberiske, som aldrig kommer videre.


Ja, men så må man da håbe for dig at du ikke får gigt, eller andet handicap, som gør at "smartphones" ikke er en mulighed.
Jeg tror i hvert fald ikke på at antallet af mennesker, som af en eller anden grund ikke kan anvende de nuværende one-size-fits-all-løsninger, bliver meget mindre end den er nu.

Johnny Daugaard

Vi har i Danmark 1,14 mio folkepensionister, 1,04 mio øvrige offentligt forsørgede og 820 t offentligt ansatte ... dvs næsten nøjagtigt 3 mio mennesker med deres hovedindkomst fra det offentlige .... selvfølgelig har vi da behov for endnu et administrativt system. De andre betaler - ikke staten.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder