Ny afsløring i Epic vs Apple: Direktør luftede at sænke afgift for ti år siden
Nye dokumenter er dukket op under retssagen mellem Epic Games og Apple, der viser, at direktøren for App Store luftede ideen om at sænke udviklernes 30-procents-afgift allerede i 2011.
Det skriver Bloomberg.
Siden sidste år har der været optakt til retssagen, der startede i denne uge mellem Epic, der står bag det populære spil Fortnite, og Apple. Spiludvikleren har i længere tid brokket sig over den afgift, Apple snupper fra indtægter fra forbrugernes køb i apps.
Det ledte til, at man sidste år lavede sin egen betalingsløsning i Fortnite til iOS, som fik Apple til at smide Epic af platformen. Det fik Epic til at indlede et søgsmål, hvor man anklager Apple for at forvride konkurrencen og på uretfærdig vis fratage Epic en del af sine indtægter.
I retten i mandags kom det frem, at Apple-direktøren Phil Schiller for ti år siden sendte en mail til en anden topmedarbejder i virksomheden, hvor han luftede ideen om at sænke afgiften til 25 eller 20 procent. Derudover sætter han spørgsmålstegn ved, om virksomheden kan holde afgiften på 30 procent for evigt.
»Jeg ved, at dette er kontroversielt, men jeg tager det bare op som en anden måde at anskue forretningens størrelse på, hvad vi vil opnå, og hvordan vi fortsat kan være konkurrencedygtige,« skriver han i mailen.
Apple ændrede allerede på sine afgifter i 2016, hvor man i stedet tager 15 procent af indtægterne fra forbrugere, der abonnere på en tjeneste for andet år i træk. Og sidste år sænkede man afgiften til 15 procent for udviklere, der tjener mindre end 1 million dollars årligt.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.